آغاز موج هشتم کرونا در ایران؛ ابتلا به کووید تا عید نوروز به نقطه اوج می‌رسد

عکس آرشیوی از چند شهروند ایرانی با ماسک
عکس آرشیوی از چند شهروند ایرانی با ماسک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تایید کرد که طی هفته‌های گذشته شمار ابتلا به بیماری کووید از طریق زیرسویه‌های جدید اومیکرون در ایران افزایش یافته است.

آگهی

مقامات بهداشتی ایران می‌گویند که موج هشتم همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در این کشور آغاز شده و شهروندان طی دو تا سه هفته آینده شاهد اوج‌گیری موارد ابتلا به بیماری خواهند بود.

این در حالیست که زیرسویه‌های جدید ویروس اومیکرون چندی است وارد ایران شده و به گفته دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا انتظار می‌رود که این مسئله سبب اوج‌گیری ابتلا به بیماری طی ماه‌های آینده شود.

حمیدرضا جماعتی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به شدت گرفتن موج هشتم ابتلا به کووید در ایران طی دو تا سه هفته آینده تاکید کرده است که تا عید نوروز به نقطه اوج همه‌گیری نزدیک می‌شویم و این موج سپس به تدریج در روند نزولی منحنی قرار خواهد گرفت.

وی در بخشی از این گفتگو یادآور شد که وضعیت ایران از حیث گسترش زیرسویه‌های جدید ویروس اومیکرون که زمینه ساز ابتلا به نوع جدید بیماری کووید در جهان شده‌اند نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در عین حال تایید کرد که طی هفته‌های گذشته شمار ابتلا به بیماری از طریق این زیرسویه‌ها در ایران افزایش یافته است.

وی از «XBB۱.۵» و «BA۵» به عنوان زیرسویه‌های غالب اومیکرون در ایران نام برد و یادآور شد که زیر سویه جدید «BA۲.۷۵» به تازگی وارد کشور شده و به میزان ۴.۴ درصد از ویروس‌های در گردش را تشکیل می‌دهد.

حمیدرضا جماعتی درباره زیر سویه «BQ۱» که به همراه «CH۱.۱» بیشترین نگرانی را از حیث اثرگذاری بر افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید در دیگر کشورها ایجاد کرده‌اند گفت که این زیرسویه را «فعلا طبق گزارش‌ها به صورت تک‌گیر و تک تست در کشور مشاهده کردیم، اما اینطور نبوده که زیاد شود.»

وی همچنین افزود که «این زیرسویه‌ها از کشورهای دیگر از طریق مسافران ممکن است وارد کشور شوند یا با گردشی که خود ویروس در جامعه دارد، این زیرسویه‌ها نیز در کشور ایجاد شوند.»

این در حالیست که افزایش چشمگیر موارد ابتلا به بیماری کووید در چین طی روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان را برآن داشته تا محدودیت‌هایی از جمله ارائه تست منفی کرونا برای ورود مسافران از مبدا چین قائل شوند.

مقامات بهداشتی ایران اما هنوز تدابیر ویژه‌ای برای چگونگی پذیرش مسافر از چین، کشوری که از آن به عنوان خاستگاه ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ نام برده می‌شود، در نظر نگرفته‌اند.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در ادامه ضمن اشاره به بالا رفتن موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید در برخی کشورها نظیر چین، ژاپن، اندونزی و یا کشورهای غربی و اروپایی ابراز تاسف کرده است که این کشورها گزارشی دقیق از نوع سویه‌های غالب ارائه نمی‌دهند.

وی با رد ادعاهای مطرح مبنی بر اینکه واکسن‌ها روی زیرسویه‌های جدید موثر نیستند از شهروندان ایرانی بویژه سالخوردگان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری هستند خواست ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حتما واکسن بزنند.

از سوی دیگر، سیاوش وزیری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص بیماری‌های عفونی نیز در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایران «افزایش سطح واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع و ایجاد موج جدید کرونا» را ضروری دانسته و گفته است که در صورت واکسینه شدن درصد بالایی از شهروندان از شدت موج تازه همه گیری بیماری کووید۱۹ کاسته خواهد شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از سویه جدید کرونا چه می‌دانیم و چرا باید نگران ابتلا به «کراکن» باشیم؟

ابتلا به کرونای۵۰ درصد مسافران ورودی از چین به میلان؛ برگزاری نشست اضطراری کمیته امنیت بهداشتی اروپا

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد