ورود رئیس جمهوری چین به بحران کرونا؛ آیا باید نگران آغاز موج تازه در ایران بود؟

همه‌گیری ویروس کرونا در چین
همه‌گیری ویروس کرونا در چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از چین گزارش داد که بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، داروخانه‌ها با کمبود داروهای تب‌بُر مواجه شده‌اند و برخی از کارکنان کوره‌های سوزاندن جسد که حاضر به گفتگو با این خبرگزاری شده‌اند از افزایش غیرعادی تقاضای نوبت خبر داده‌اند.

آگهی

رئیس جمهوری چین روز دوشنبه و همزمان با ادامه شیوع فراگیر بیماری کووید۱۹، خواستار انجام اقداماتی برای «حفاظت موثر از جان مردم» شد.

این اولین اظهار نظر عمومی شی جین‌پینگ، طی حدود سه هفته‌ایست که از زمان صدور دستور لغو محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد، محدودیت‌هایی که اجرای آنها در قالب سیاست کووید صفر از سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود. 

اما سه سال پس از ظهور اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان، چین بار دیگر با سرایت انفجاری این ویروس مواجه است. هر چند که آمار رسمی از ابتلای روزانه حدود سه هزار نفر و ثبت تنها شش مورد مرگ ناشی از کرونا طی سه هفته گذشته حکایت دارد، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از چین گزارش داد که بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، داروخانه‌ها با کمبود داروهای تب‌بُر مواجه شده‌اند و برخی از کارکنان کوره‌های سوزاندن جسد که حاضر به گفتگو با این خبرگزاری شده‌اند از افزایش غیرعادی تقاضای نوبت خبر داده‌اند. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند، با وجود این که بخش بزرگی از سالمندان در چین در برابر بیماری کووید۱۹ واکسینه نشده‌اند، همه‌گیری این ویروس همچنان می‌تواند بسیار کشنده باشد. همزمان، گروهی از متخصصان هم پایین بودن کارآیی و ماندگاری پایین تاثیر واکسن‌های ضد کووید چینی را یکی از دلایل ابتلای انفجاری در چین می‌دانند، تعداد ابتلایی که برخی خبرگزاری‌های غربی آنها چند میلیون در روز برآورد کرده‌اند. 

همزمان، برخی پزشکان ایرانی نیز نسبت به بی‌توجهی به امکان همه‌گیری دوباره ویروس کرونا در این هشدار می‌دهند. به عنوان نمونه، هادی یزدانی، پزشک فعال در ایران، در حساب توییتری خود نوشته است: «ماه‌هاست اجماع نانوشته‌ای بین حاکمیت و مردم حول محور «کرونا که تمام شده» شکل گرفته است. اولویت‌های حاکمیت جابجا شده و مردم هم وسط ده‌ها مشکل ترجیح‌شان فراموشی آسیب‌های ناشی از کووید۱۹ است. همه‌گیری اما ادامه دارد، زیرسویه‌های مقاوم در راهند و احتمال فاجعه‌ای مثل چین بسیار بالاست.»

همچنین شهرام کُردستی، پزشک ساکن بریتانیا نیز روز دوشنبه با انتشار رشته توییتی نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت کرونا در ایران اعلام کرد. آقای کردستی با ابراز تاسف از پوشش ناکافی و دوام کم واکسن‌های چینی، نوشت: «خطر این موج که با توجه به مراودات فراوان با چین قطعا به زودی به ایران خواهد رسید.»

او که دارای فوق‌تخصص هماتوانکولوژی است، ادامه داد: «متاسفانه هیچ (دقیقا هیچ) عمل پیشگیرانه‌ای از سوی وزارت بهداشت ج‌ا [جمهوری اسلامی] مشاهده نمی‌شود. این سهل‌انگاری (عامدانه؟) فقط یک خروجی خواهد داشت و آن موجهای سهمگین ابتلا و مرگ و میر خواهد بود.»

البته وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه شمار مبتلایان روزانه به بیماری کووید۱۹ را در این کشور ۶۰ نفر و تعداد مرگ گزارش شده به دلیل ابتلا به این بیماری را یک نفر اعلام کرد، گزارشی که نشان از ثبات نسبی شیوع این بیماری در ایران دارد و هنوز در آمار رسمی علائمی از افزایش ابتلای به آن مشاهده نمی‌شود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اما گزارش‌های منتشر شده از سوی سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و در همسایگی چین حکایت از آغاز موج تازه همه‌گیری مرگبار در این کشورها دارد. ژاپن روز یکشنبه از ثبت ابتلای نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر و فوت شدن ۳۰۶ نفر خبر داد و کره جنوبی هم مبتلا شدن نزدیک به ۶۰ هزار نفر و مرگ ۴۶ بیمار را تایید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از شیوع دوباره کرونا؛ محدودیت‌های اروپا برای مسافرانی که از چین می‌آیند

سازمان جهانی بهداشت: افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین نگران‌کننده است

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند