سازمان جهانی بهداشت: افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین نگران‌کننده است

افزایش موارد ابتلا به کووید در چین
افزایش موارد ابتلا به کووید در چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین پس از افزایش موارد ابتلا و اعتراض‌های عمومی‌ بی‌سابقه، کاهش محدودیت‌های مرتبط با سیاست‌ «کووید صفر» را در دستور کار قرار داده است. حالا پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از تغییر ناگهانی مسیر ممکن است با مرگ بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ مواجه شود.

آگهی

رییس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه موج بی‌سابقه موارد ابتلا به کووید در چین را «بسیار نگران‌کننده» خواند و از پکن خواست تا اطلاعات دقیقی درباره این وضعیت ارائه دهد.

تدروس آدهانوم در یک نشست هفتگی گفت: «سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیت در حال تغییر چین بسیار نگران است.» او از چین اطلاعات دقیقی درباره شدت بیماری، شمار و وضعیت بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها و الزامات مراقبت‌های ویژه درخواست کرد.

این در حالی است که به گفته چندین دانشمند برجسته و مشاور سازمان جهانی بهداشت ممکن است هم‌اکنون برای اعلام پایان جهانی وضعیت اضطراری همه‌گیری کووید ۱۹ به دلیل موج ویرانگر احتمالی در چین خیلی زود باشد.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیت در حال تغییر چین بسیار نگران است.
تدروس آدهانوم
رییس سازمان جهانی بهداشت

این نظرات زمانی تغییر کرد که چین پس از افزایش موارد ابتلا و اعتراض‌های عمومی‌ بی‌سابقه، کاهش محدودیت‌های مرتبط با سیاست‌ «کووید صفر» را در دستور کار قرار داده است. حالا پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از تغییر ناگهانی مسیر ممکن است با مرگ بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ مواجه شود.

ماریون کوپمنز، ویروس شناس هلندی که در کمیته سازمان جهانی بهداشت وظیفه مشاوره در مورد وضعیت اضطراری کووید را برعهده دارد گفت: «سوال این است که آیا می‌توان در حالی که بخش مهمی از جهان به تازگی وارد موج دیگری از کووید شده است، بگوییم که در دوران پساکرونا قرار داریم؟ واضح است که ما در مرحله بسیار متفاوتی [از همه‌گیری] هستیم.»

رییس سازمان جهانی بهداشت در ماه سپتامبر گفته بود که «پایان این بیماری همه گیر نزدیک است». او حتی هفته گذشته به خبرنگاران در ژنو گفته بود که «امیدوار است» وضعیت اضطراری مرتبط با شیوع کرونا در سال ۲۰۲۳ پایان یابد.

اظهارات قبلی آقای آدهانوم این امیدواری را ایجاد کرده بود که این آژانس سازمان ملل می‌تواند به زودی بالاترین سطح هشدار برای کووید را که از ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون برقرار است، حذف کند.

کوپمنز و سایر اعضای کمیته مشورتی سازمان جهانی بهداشت اواخر ماه ژانویه توصیه‌های خود را درباره سطح هشدار ارائه خواهند کرد و رییس سازمان جهانی بهداشت هم تصمیم نهایی را می‌گیرد. او همچنین موظف نیست که از توصیه‌های کمیته مشورتی پیروی کند.

شهرهای سراسر چین روز سه‌شنبه همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا برای نصب تخت‌های بیمارستانی و ساخت کلینیک‌های غربالگری در تلاش بودند. مقامات هم گزارش مرگ ۵ نفر را اعلام کردند که نگرانی بین‌المللی از تصمیم غیرمنتظره پکن درباره کاهش محدودیت‌ها را افزایش داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

در کنار خطرات برای چین، برخی از چهره‌های بهداشت جهانی هشدار داده‌اند که انتشار گسترده ویروس در داخل این کشور به آن فرصت جهش داده و به طور بالقوه می‌تواند یک نوع جدید و خطرناک از بیماری را پدید آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورود رئیس جمهوری چین به بحران کرونا؛ آیا باید نگران آغاز موج تازه در ایران بود؟

نیم میلیون مورد ابتلا به کرونا تنها در یک روز و یک شهر چین؛ دولت آمار واقعی را پنهان می‌کند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است