نیم میلیون مورد ابتلا به کرونا تنها در یک روز و یک شهر چین؛ دولت آمار واقعی را پنهان می‌کند

موج شیوع بیماری ناشی از خروج چین از سیاست کوید-صفر
موج شیوع بیماری ناشی از خروج چین از سیاست کوید-صفر Copyright Andy Wong/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برچیدن سریع محدودیت‌های مربوط به سیاست «کووید-صفر» از سوی پکن منجر به گسترش گونه‌هایی از ویروس کرونا در جمعیتی با سطح پایین ایمنی شده است. این محدودیت‌ها در پی اعتراضات بی‌سابقه در هفت دسامبر برداشته شد. دولت چین بر آمار واقعی ابتلا سرپوش می‌گذارد.

آگهی

به گفته یک مقام ارشد بهداشت چین، روزانه نیم‌ میلیون نفر تنها در یک شهر این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. برچیدن سریع محدودیت‌های مربوط به سیاست «کووید-صفر» از سوی پکن منجر به گسترش گونه‌هایی از ویروس کرونا در جمعیتی با سطح پایین ایمنی شده است. این محدودیت‌ها در پی اعتراضات بی‌سابقه در هفت دسامبر برداشته شد.

شهرهای سراسر چین با شیوع پر سرعت این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و قفسه‌های داروخانه‌ها خالی از دارو شده‌اند. بیمارستان‌ها مملو از بیمار و مرده‌سوزخانه‌ها با ازدحام مراجعین روبرو هستند.

با پایان طرح آزمایش الزامی کرونا، رصد موارد ابتلا به این بیماری عملا غیرممکن شده است. مقامات تعریف پزشکی مرگ بر اثر ویروس کرونا را بسیار محدود کرده‌اند و به گفته کارشناسان این امر باعث شده است که بر آمار واقعی مرگ و میر ناشی از این ویروس سرپوش گذاشته شود. 

بر اساس گزارش روز گذشته یکی از رسانه‌های رسمی حزب کمونیست چین به نقل از بائو تائو، رئیس بهداشت چینگ‌دائو، این شهر شرقی چین روزانه شاهد بین ۴۹۰ تا ۵۳۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کرونا است. 

آقای تائو می‌گوید: «شهر ساحلی چینگ‌دائو که نزدیک به ده‌میلیون نفر جمعیت دارد در دوره انتقال پرسرعت بیماری و نزدیک به اوج همه‌گیری قرار دارد. نرخ ابتلا تا پایان هفته ۱۰ درصد دیگر افزایش خواهد داشت.» 

اگرچه این گزارش در چندین رسانه دیگر هم منتشر شده است. اما به نظر می‌رسد با ویرایش جدید در روز شنبه ارقام موجود در آن حذف شده‌اند.

کمیسیون ملی بهداشت چین روزشنبه از ثبت ۴۱۰۳ مورد جدید ابتلا به بیماری در روز گذشته خبر داد. این کمیسیون همچنین افزود که هیچ مورد مرگی ثبت نشده است.  

مقامات رسمی شاندونگ، استانی که شهر چینگ‌دائو در آن واقع است، تعداد موارد ابتلا را تنها ۳۱ نفر اعلام کرده‌اند. 

پکن فشار زیادی بر رسانه‌های چین وارد می‌کند و ارتش سایبری این کشور به صورت پیوسته درحال سانسور محتوایی است که به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

اکثر جراید دولتی، با کم اهمیت نشان دادن موج شیوع بیماری ناشی از خروج کشور از سیاست کوید-صفر، سعی در منطقی نشان دادن سیاست نوین چین دارند. اما با این حال برخی از نشریات به کمبود دارو و ظرفیت بیمارستان‌ها اشاره می‌کنند.

استانداری استان جیانگشی شرقی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که ۸۰ درصد از جمعیت این استان یعنی چیزی نزدیک ۳۶ میلیون نفر تا ماه مارس به بیماری کرونا مبتلا خواهند شد. همچنین، بیش از ۱۸ هزار بیمار کرونایی طی دوهفته تا روز پنجشنبه در بیمارستان‌های اصلی این استان بستری شده‌اند که از این میان در ۵۰۰ مورد بیماری شدید بوده اما مرگ و میری گزارش نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال آغاز موج هشتم کرونا در ایران؛ شناسایی سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اومیکرون

افزایش بیماری‌های مقاربتی در اروپا؛ مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد

افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا و کووید در کشورهای اروپایی؛ اسپانیا استفاده از ماسک را بررسی می‌کند