باستان‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین سرپرتابه‌های یافت‌شده در قاره آمریکا شدند

پرتابه‌های کشف‌شده توسط باستان‌شناسان آمریکایی
پرتابه‌های کشف‌شده توسط باستان‌شناسان آمریکایی Copyright Oregon State University/ Loren Davis
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که قدمت این سرپرتابه‌ها به ۱۵ هزار و ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد. این سرپرتابه‌ها حدود سه هزار سال قدیمی‌تر از سرپرتابه‌هایی هستند که پیش از این در قاره آمریکای شمالی کشف شده بود.

آگهی

باستان‌شناسان آمریکایی تعدادی سرپرتابه در ایالت آیداهو کشف کردند که قدمت آنها از نمونه‌های کشف‌شده قبلی چند هزار سال بیشتر است.

سرپرتابه در باستان‌شناسی به سنگ‌های تراش‌خورده‌ای گفته می‌شود که انسان‌ها در دوران قدیم  آنها را بر روی نیزه و دیگر پرتابه‌ها می‌گذاشتند. اندازه این سرپرتابه‌ها که باستان‌شناسان در دانشگاه ایالتی اورگون آنها را کشف کرده‌اند بین ۱.۲ تا پنج سانتی‌متر است.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که قدمت این سرپرتابه‌ها به ۱۵ هزار و ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد. به این ترتیب آنها حدود سه هزار سال قدیمی‌تر از سرپرتابه‌هایی هستند که پیش از این در قاره آمریکای شمالی کشف شده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از نظر علمی این کشفیات جزئیات بسیار مهمی را درباره پیشینه اولین ساکنان آمریکا از منظر باستان‌شناسی در اختیار ما قرار می‌دهد.
لورن دیویس
باستان‌شناس در دانشگاه ایالتی اورگون
Oregon State University/ Loren Davis
محل کشف سرپرتابه‌های باستانی در ایالت آیداهوی آمریکاOregon State University/ Loren Davis

یافته‌های باستان‌شناسان درباره سرپرتابه‌های کشف‌شده در ایالت آیداهوی آمریکا در نشریه «ساینس ادونسس» (Science Advances) منتشر شده است. لورن دیویس، استاد باستان‌شناسی در دانشگاه ایالتی اورگون می‌گوید: «از نظر علمی این کشفیات جزئیات بسیار مهمی را درباره پیشینه اولین ساکنان آمریکا از منظر باستان‌شناسی در اختیار ما قرار می‌دهد.»

لورن دیویس و گروهی دیگر از باستان‌شناسان پیش از این پوسته‌هایی ساده و تکه‌های از استخوان در ایالت آیداهو کشف کرده بودند که به گفته آنها از حضور انسان در این منطقه در حدود ۱۶ هزار سال پیش حکایت داشت. محل کشف سرپرتابه‌های جدید در ایالت آیداهو منطقه رودخانه سالمون یا رودخانه بدون بازگشت نام دارد. 

کشف این سرپرتابه‌ها فرضیه‌های موجود مبنی بر ارتباط ژنتیکی و فرهنگی بین انسان‌های عصر یخبندان در شمال شرقی آسیا و شمال آمریکا را تقویت کرده است. یکی از دلایل این امر تشابه بین سرپرتابه‌های کشف‌شده با سرپرتابه‌های باستانی یافت‌شده در جزیره هوکایدو واقع در شمال ژاپن است. قدمت سرپرتابه‌های هوکایدو بین ۱۶ تا ۲۰ هزار سال تخمین زده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا باستان‌شناسان کاوش‌های خود را دوباره زیر خاک می‌کنند؟

کشف کتیبه باستانی ۱۴۰۰ ساله متعلق به عصر خلافت عثمان در عربستان

مجسمه باستانی «خدای ذرت» مایا در مکزیک کشف شد