با بازگشایی کامل اقتصاد چین «قیمت نفت ممکن است به ۱۲۱ دلار در هر بشکه برسد»

میدان نفتی
میدان نفتی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اس‌اند‌پی گلوبال در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرده که تقاضای نفت در چین، بزرگترین واردکننده جهان می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به ۱۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که حدود ۷۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. این وضعیت می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به ۱۲۱ دلار برساند.

آگهی

پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت نفت همچنان توسط شرکت‌های بزرگ و کارشناسان مطرح می‌شود. دن یرگین، نایب رئیس اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) هم دراین‌باره پیش‌بینی می‌کند که با بازگشایی کامل چین، قیمت نفت به ۱۲۱ دلار در هر بشکه برسد، البته او همچنان هشدار داد که سه ابهام بزرگ در بازار وجود دارد که می‌تواند روی قیمت نفت تاثیر بگذارند.

نایب رئیس اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) گفت: «قیمت پایه نفت برای ما در سال ۲۰۲۳، ۹۰ دلار در هر بشکه است، اما باید تمام موارد دخیل در بازار را بررسی کرد.» به گفته آقای یرگین سه عدم قطعیت عمده در این میان وجود دارد: تصمیمات فدرال رزرو ایالات متحده، تقاضای چین و واکنش مسکو به سقف قیمتی اعمال شده.

یرگین در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی ادامه داد: «اگر چین بر کووید غلبه کند ... تقاضای زیادی به بازار اضافه خواهد شد.»

به گفته یرگین این می‌تواند «یک رشد بزرگ» باشد و قیمت‌ها را به ۱۲۱ دلار در هر بشکه برساند. البته او به این موضوع هم اشاره کرد که این فشار ناشی از سرمایه ‌گذاری کم در بخش نفت و گاز است.

از سوی دیگر او اعلام کرد که قیمت‌ها ممکن است در شرایط رکود به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه هم کاهش یابد.

در سه هفته گذشته، مقامات دولتی محلی و مرکزی در چین، بخشی از تدابیر سختگیرانه برای کووید را کاهش داده‌اند که مردم را ملزم می‌کند در خانه بمانند و کسب‌وکارها عمدتا از راه دور فعالیت کنند.

اس‌اند‌پی گلوبال در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرده که تقاضای نفت چین، بزرگترین واردکننده جهان می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به ۱۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که حدود ۷۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

ملاحظات دیگری که یرگین در پیش‌بینی خود لحاظ کرده شامل واکنش ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به محدودیت‌های قیمتی اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و همچنین افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه توافق کردند که قیمت گاز طبیعی را به ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت محدود کنند، اما کمیسیون اروپا هشدار داد که اگر «ریسک‌ها بیشتر از منافع باشد» این اقدام به حالت تعلیق درخواهد آمد. یرگین گمان می‌کند سقف قیمت گاز که اخیرا وضع شده «احتمالا کارساز» خواهد بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

در معاملات صبح روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر در آسیا قیمت نفت برنت با ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت در معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بانک‌های دولتی چین برای توقف افت ارزش یوآن، شروع به فروختن دلار کردند

عربستان کاهش تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را تمدید کرد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد