فرانسه بار گازِ زمستان خود را بست؛ اتحادیه اروپا تعیین سقف قیمت گاز را بررسی می‌کند

تاسیسات گازی نروژ
تاسیسات گازی نروژ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه به سومین کشور اروپایی پس از بلژیک و پرتغال تبدیل شده که ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی خود را به حداکثر می رساند.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از آمادگی این نهاد اجرایی برای بررسی راهکاری جهت تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا خبر داد.

خانم فن‌ در لاین یادآور شد که این تصمیم بر اساس خواست اغلب کشورهای عضو اتحادیه برای مقابله با افزایش چشمگیر مبالغ مندرج در قبوض انرژی اتخاذ شده است.

وی با این حال در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ تصریح کرد: «چنین سقفی در قیمت گاز باید به درستی طراحی و تعیین شود تا در تضمین امنیت عرضه انرژی خللی وارد نکند.»

کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌تر تنها از تعیین سقف برای بهای گاز صادراتی روسیه سخن به میان آورده بود زیرا همانند آلمان بیم آن را داشت که اعمال چنین محدودیتی برای کلیه واردات گازی سبب شود تا تولید کنندگان به سوی مشتری‌های دیگر بروند.

این در حالیست که اغلب کشورهای عضو (پانزده کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا) از جمله فرانسه، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و لهستان خواستار تعیین سقف قیمت برای کل واردات بازار عمده فروشی گاز هستند.

کمیسیون اروپا قرار است پیشنهادات خود را در این خصوص پیش از نشست سران اتحادیه اروپا در روز جمعه و نشست وزیران انرژی در روزهای ۱۱ تا ۱۲ اکتبر ارائه کند.

خانم فن‌ در لاین با اعلام اینکه اغلب کشورهای عضو موافق تعیین سقف قیمت برای واردات گاز هستند از این مسئله به عنوان یک «راه حل موقت» در یک «دوره استثنایی» نام برد.

وی یاد‌‌آور شد که این موضوع به «بازار عمده‌فروشی گاز در اروپا» مربوط می‌شود و نه مستقیماً به قیمت پرداختی برای گاز وارداتی، حتی اگر «بین قیمت گازی که در داخل اروپا معامله می‌شود و قیمت گازی که ما در خارج می‌خریم ارتباطی وجود داشته باشد.»

در متنی که روز چهارشنبه به تصویب رسید نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون خواستند تا «سقفی برای تعرفه واردات گاز» تعیین و« واردات انرژی از روسیه فورا و به صورت کامل» تحریم شود.

نروژ، کشوری که عضو اتحادیه نیست و پس از جنگ اوکراین و کاهش صادرات انرژی روسیه به قاره سبز به تامین کننده اصلی گاز اروپا تبدیل شده روز چهارشنبه بار دیگر بر مخالفت خود با تعیین سقف قیمت تاکید کرد.

وزیر انرژی نروژ در واکنش به این موضوع گفت: اعمال محدودیت قیمت در بازار عمده‌فروشی گاز، مشکل اروپا، یعنی کمبود گاز را حل نمی‌کند، بلکه وضعیت را بدتر می‌کند، زیرا می‌توان انتظار داشت چنین راه‌حلی به افزایش مصرف و کاهش عرضه بیانجامد.

آلمان که در میان کشورهای اروپایی تا پیش از این بیشترین وابستگی به گاز روسیه را داشت نیز تاکنون با این طرح مخالفت کرده است.

رئیس کمیسیون اروپا بدون اشاره به آلمان و نام بردن از این کشور تاکید کرد: «ضروری است که ما در بازار واحد خود در اتحادیه اروپا شرایط برابر را حفظ کنیم.» او هشدار داد: «بدون راه‌حل اروپایی، ما در خطر چند دستگی قرار داریم.»

روسیه آماده انتقال گاز به اروپا از طریق خط‌‌‌ لوله نورد استریم است

الکساندر نُواک، معاون نخست وزیر روسیه در امور انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش آماده است از طریق یکی از خطوط نورد استریم۲ که دچار نشتی نشده به اروپا گاز صادر کند.

آقای نُواک که در پایان نشست اعضای اوپک پلاس در وین با یک شبکه تلویزیونی روس گفتگو می‌کرد در ادامه تصریح کرد: «اگر تصمیمات قانونی لازم توسط اروپایی ها در مورد صدور گواهینامه و رفع محدودیت ها اتخاذ شود، من معتقدم که روسیه می تواند در مدت زمان کوتاهی گاز خود را از طریق این خط لوله صادر کند.»

گفتنی است که مقامات سوئد روز سه‌شنبه چهارم اکتبر از متوقف شدن کامل نشتی گاز در خط لوله نورد استریم۱ خبر داده و در عین حال تاکید کرده بودند که در نورد استریم۲ همچنان نشتی وجود دارد.

هفته نامه اشپیگل روز چهارشنبه با استناد به نامه‌ای که برای بخش‌های مرتبط با صنایع انرژی ارسال شده، گزارش داد که پلیس فدرال آلمان انفجارهای هفته گذشته در خطوط لوله نورد استریم را «اقدام خرابکارانه هدفمند» فرض می کند و احتمال می دهد که بازیگران دولتی در آن دخیل باشند.

عملیات احداث نورد استریم۲ سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید اما این خطوط لوله هرگز راه اندازی نشد زیرا آلمان از صدور مجوز بهره‌برداری برای آن خودداری کرد.

آگهی

این پروژه تنها چند روز پیش از اعزام نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین و آغاز تهاجم نظامی به این کشور در ۲۴ فوریه متوقف شد.

معاون نخست وزیر روسیه در امور انرژی همچنین نسبت به وضع هرگونه سقف بر قیمت نفت کشورش که به اعتقاد او «ناقض مکانیسم های بازار است» و می‌تواند «تأثیر بسیار نامطلوبی» بر صنعت جهانی داشته باشد، هشدار داد.

وی با اشاره به «کمبود احتمالی نفت» در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی اتحادیه اروپا، بار دیگر هشدار داد که شرکت‌های روسی «به کشورهایی که به این ابتکار بپیوندند نفت عرضه نخواهند کرد.»

فرانسه بار خود را برای زمستان بست

کمیسیون تنظیم انرژی در فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر گاز این کشور برای زمستان پر شده و نگرانی چندانی بابت بحران گاز در فصل سرما وجود ندارد.

این نهاد ناظر و تنظیم کننده مقررات مرتبط با حوزه انرژی در فرانسه با این حال از شهروندان فرانسوی خواست تلاش جمعی بزرگی برای صرفه جویی در مصرف انرژی به خرج دهند.

آگهی

در بیانیه کمیسیون تنظیم انرژی فرانسه آمده است: «تامین کنندگان تا روز ۵ اکتبر نزدیک به ۱۳۰ تراوات ساعت ذخیره گاز تشکیل داده‌اند که سطحی به مراتب بالاتر از میانگین سال‌های اخیر محسوب می‌شود. این حجم گاز حدود دو سوم مصرف زمستانی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و افراد را تشکیل می دهد.»

فرانسه بدین ترتیب به سومین کشور اروپایی پس از بلژیک و پرتغال تبدیل شده که ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی خود را به حداکثر می‌رساند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود گاز وارداتی از روسیه تولید ماست در فرانسه را با بحران روبرو می کند

معاون وزیر دفاع روسیه به اتهام «رشوه‌خواری» بازداشت شد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران به توافق رسیدند