تیراندازی و کشته شدن یک صلح‌بان سازمان ملل در منطقه تحت کنترل حزب‌الله لبنان

تیراندازی به خودروی حامل صلح‌بانان سازمان ملل در جنوب لبنان
تیراندازی به خودروی حامل صلح‌بانان سازمان ملل در جنوب لبنان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای بومی در جنوب لبنان با تیراندازی به دو خودروی حامل صلح‌بانان سازمان ملل دست‌کم یک سرباز ایرلندی را به قتل رساندند.

آگهی

مقام‌های ایرلندی و لبنانی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که در اثر تیراندازی مهاجمان ناشناس به کاروانی در جنوب لبنان، یک صلح‌بان ایرلندی سازمان ملل کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. این منطقه محل استقرار گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان است.

بر اساس بیانیۀ نیروهای دفاعی ایرلند، دو خودروی زرهی حامل هشت سرباز ایرلندی از مأموریت صلح‌بانی سازمان ملل موسوم به «یونیفیل» در نزدیکی شهرک العقابیه هنگام حرکت به سمت بیروت هدف گلوله قرار گرفتند.

ارتش ایرلند ضمن تایید کشته شدن یکی از نیروهایش اعلام کرد که حال یکی دیگر از سه سرباز مجروح نیز وخیم است. هنوز مشخص نیست که مهاجمان چه کسانی بوده‌اند؛ یونیفیل تایید کرد که یک صلح‌بان کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند اما جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام نکرد. 

آندره آ تننتی، سخنگوی «یونیفیل» گفت: «ما نگران غیرنظامیان محلی هستیم که ممکن است در جریان این حادثه مجروح یا ترسیده باشند.» تننتی افزود که یونیفیل در حال هماهنگی با ارتش لبنان و تلاش برای «بررسی دقیق اتفاقاتی است که رخ داده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که خودروی زرهی حافظان صلح پس از شروع تیراندازی توسط افراد محلی، واژگون شده است. 

این منبع افزود حادثه هنگامی روی داده که دو خودروی زرهی یونیفیل که به سمت فرودگاه بیروت در حرکت بودند، از درون شهرک العقابیه (که تحت ماموریت یونیفیل نیست) عبور کرده‌اند و این مسئله‌ خشم ساکنان محلی را برانگیخته است. 

یک مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که هفت گلوله به سمت خودرو شلیک شده و صلح‌بان ایرلندی با شلیک گلوله به سر کشته شده است. 

وزارت خارجه لبنان این حادثه را محکوم کرد و دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات شد.

در این بیانیه آمده است: «نخست‌وزیر از فداکاری‌هایی که نیروهای یونیفیل برای حفظ صلح در جنوب انجام دادند، تمجید و تاکید کرده است. اقدامات آنها صلح و ثبات را برای منطقه و لبنان به همراه داشته است.»

میشل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند نیز در بیانیه ای در توئیتر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «این اتفاق به ما یادآوری می‌کند که نیروهای حافظ صلح در شرایط خطرناک، همیشه در راه صلح خدمت می‌کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شبکه تلویزیونی المنار که توسط حزب‌الله اداره می‌شود، مدعی شد که یک خودروی یونیفیل، گروهی از ساکنان را که برای تماشای بازی نیمه نهایی جام جهانی بین مراکش و فرانسه جمع شده بودند، زیر گرفته است. 

فرای این ادعا، مقام‌های حزب‌الله به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان لبنان برای بار ششم در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند

سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع مرگبار وبا در لبنان هشدار داد

فعالیت‌های سازمان ملل در بزرگترین اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان به حالت تعلیق در آمد