Newsletter خبرنامه Events مناسبت ها پادکست ها ویدیو Africanews
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اسرائیل و لبنان با میانجیگری آمریکا توافقنامه چارچوب صلح امضا کردند

امضای توافق نامه چهارچوب صلح
امضای توافق نامه چهارچوب صلح Copyright  AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یوورنیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید
همرسانی Close Button

اسرائیل و لبنان روز جمعه پس از چندین روز مذاکرات با میانجیگری آمریکا، توافقنامه‌ای چارچوب برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و نیروهای حزب‌الله مورد حمایت ایران امضا کردند. این توافق که در واشنگتن به امضا رسید، از سوی مقام‌های آمریکایی «نخستین گام» در مسیر دستیابی به صلحی پایدارتوصیف شده است.

اسرائیل و لبنان روز جمعه، ۲۶ ژوئن (۵ تیر ۱۴۰۵) پس از چندین روز مذاکره با هدف پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و نیروهای حزب‌الله مورد حمایت ایران، یک توافقنامه چارچوب را در واشنگتن امضا کردند.

آگهی
آگهی

ندا حماده معوض، سفیر لبنان در آمریکا و یخیل لایتر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، این سند سه‌جانبه را به همراه ایالات متحده در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن امضا کردند.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از امضای این توافق گفت: «امروز نخستین گام را در مسیری برداشتیم که بدون تردید دشوار، اما مهم، اساسی و ضروری است.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

مقام‌های حاضر در مراسم، جزئیاتی از توافقنامه چارچوب صلح ارائه نکردند و در مورد آن که مفاد این توافق چه تفاوتی با توافق آتش‌بس ۱۶ آوریل دارد؛ توضیحی ندادند.توافقی که پیش از چندین دور مذاکرات میان اسرائیل و لبنان با میانجیگری آمریکا حاصل شده بود.

ندا معوض، سفیر لبنان در آمریکا، پس از امضای این توافق گفت:«چارچوب توافق سه‌جانبه‌ای که امروز امضا کردیم، نخستین گام در مسیر احیای حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان، تضمین توقف دائمی و نهایی درگیری‌ها، فراهم کردن امکان بازگشت مردم ما به سرزمین‌هایشان و ایجاد شرایطی است که همه مردم لبنان بتوانند در صلح، امنیت و رفاه زندگی کنند.»

«در این توافقنامه سه‌جانبه مبتنی بر اجرای تعهدات، ایران کنار گذاشته شده است، حزب‌الله کنار گذاشته شده است و مسیر صلح میان اسرائیل و لبنان گشوده شده است.»
ندا معوض
سفیر لبنان در آمریکا

او گفت: «در این توافقنامه سه‌جانبه مبتنی بر اجرای تعهدات، ایران کنار گذاشته شده است، حزب‌الله کنار گذاشته شده است و مسیر صلح میان اسرائیل و لبنان گشوده شده است.»

مقام‌های حاضر پس از پایان مراسم، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ ندادند.

اشغال جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیلی

در همین باره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه اعلام کرد غیرنظامیان لبنانی که از «منطقه امنیتی» مورد ادعای نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان آواره شده‌اند، پس از اعلام توافق جدید میان لبنان و ایالات متحده، اجازه بازگشت به خانه‌های خود را نخواهند داشت.

نتانیاهو در یک ویدیوی از پیش ضبط شده که اندکی پس از اعلام توافق سه جانبه در واشنگتن با رسانه‌های اسرائیلی به اشتراک گذاشته شد، گفت: «ما همیشه منطقه امنیتی اولیه را که خارج از برد آتش ضد تانک است، حفظ می‌کنیم. ما نه به حزب‌الله اجازه ورود به آن را می‌دهیم و نه به جمعیت غیرنظامی.»

«ما همیشه منطقه امنیتی اولیه را که خارج از برد آتش ضد تانک است، حفظ می‌کنیم. ما نه به حزب‌الله اجازه ورود به آن را می‌دهیم و نه به جمعیت غیرنظامی.»
نتانیاهو

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به رویترز گفته بود که اسرائیل با عقب‌نشینی از بخشی از این مناطق موافقت کرده است؛ ادعایی که مقام‌های اسرائیلی و لبنانی آن را رد کردند.

پیش از ازسرگیری مذاکرات در هفته جاری، اسرائیل و حزب‌الله بر سر توقف درگیری‌ها توافق کرده بودند، هرچند اسرائیل همچنان نیروهای خود را در مناطق اشغالی جنوب لبنان حفظ کرده است؛ مناطقی که آن را «منطقه حائل» می‌خواند و هدف از آن را جلوگیری از حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل عنوان می‌کند.

اسرائیل از ساکنان یک شهرک در جنوب لبنان خواست منطقه را ترک کنند

رسانه‌های دولتی لبنان گزارش دادند که همزمان با مذاکرات صلح نیروهای اسرائیلی روز جمعه با پخش اعلامیه‌هایی بر فراز شهرک المنصوری در جنوب لبنان، از ساکنان خواستند این منطقه را ترک کنند. این نخستین دستور تخلیه از زمان اجرایی شدن آخرین توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله به شمار می‌رود.

یک مقام ارشد ارتش لبنان گفت که اسرائیل به‌تازگی شهرک المنصوری را به منطقه تحت اشغال خود اضافه کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این منطقه در محدوده امنیتی قرار دارد که نیروهای اسرائیلی در آن عملیات انجام می‌دهند. این تنها یادآوری است که مردم در این منطقه حضور نداشته باشند تا آسیبی نبینند.»

در مقابل، مقام‌های لبنانی می‌گویند نیروهای اسرائیلی به هر فردی که به مرز شمالی این منطقه نزدیک شود، از جمله غیرنظامیان و نیروهای ارتش لبنان تیراندازی می کنند.

چگونگی آغاز جنگ و تعداد کشته‌ها

درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله زمانی آغاز شد که این گروه مسلح در ۲ مارس، چند روز پس از حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران، مواضع اسرائیل را هدف حملات خود قرار داد.

حملات حزب‌الله، حملات هوایی و زمینی اسرائیل به لبنان را در پی داشت؛ حملاتی که تاکنون به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر در لبنان و آوارگی بیش از یک میلیون نفر منجر شده است.

در این دور از درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، دست‌کم ۳۲ نظامی و چهار شهروند غیرنظامی اسرائیلی نیز کشته شده‌اند. حزب‌الله تاکنون آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است. خبرگزاری رویترز پیش‌تر در گزارشی به تاریخ ۴ مه اعلام کرده بود که چند هزار نفر از نیروهای حزب‌الله در جریان این جنگ کشته شده‌اند.

رفتن به میانبرهای دسترسی
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید

مطالب مرتبط

سخنگوی سپاه: تنگه هرمز سرزمین ایران است و ارتباطی با آمریکا ندارد

وزیر دفاع اسرائیل: حتی با درخواست آمریکا هم از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد

نگرانی اسرائیل از تقویت دست ایران در لبنان؛ آیا بیروت «وجه‌المعامله» تهران و ترامپ شده است؟