یسرائیل کاتس، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که هیچ برنامهای برای خروج از جنوب لبنان در دستور کار نیست حتی اگر کشورش از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گیرد یا درخواستی رسمی در این زمینه مطرح شود.
وی که در جریان نشستی با مقامات محلی در شمال اسرائیل سخن میگفت، تأکید کرد که حفظ حضور نظامی در برخی مناطق جنوب لبنان و همچنین جنوب سوریه، بخش محوری یک «استراتژی جدید» و رکن اصلی دکترین امنیتی اسرائیل به شمار میرود.
کاتس تصریح کرد: «حتی اگر درخواست یا فشاری از سوی آمریکا وجود داشته باشد، ما از جنوب لبنان خارج نخواهیم شد. ارتش باید در خاک دشمن باقی بماند و از درون مرزهای طرف مقابل، امنیت شهرکهای اسرائیلی را تأمین کند. ما در خاک آنها با آنها خواهیم جنگید.»
وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به تخلیه حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی به دلیل درگیریها، بازگشت امن آنها را دلیل اصلی این استراتژی عنوان کرد و افزود: «اگر بخواهیم صرفاً از روی خط مرزی خودمان دفاع کنیم، مردم به خانههایشان در شمال باز نخواهند گشت.»
کاتس همچنین به وضعیت مناطق مرزی لبنان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که از اواخر ماه سپتامبر که ارتش اسرائیل برای نابودی زیرساختهای حزبالله و جلوگیری از حملاتی مشابه عملیات ۷ اکتبر وارد لبنان شد، تأسیسات بسیاری در این مناطق تخریب شده است.
به ادعای وی، حضور غیرنظامیان در این مناطق در گذشته همواره پوششی برای حملات علیه نیروهای اسرائیلی، بهویژه از طریق تلههای انفجاری و بمبهای کنار جادهای، فراهم کرده بود.
وزیر دفاع اسرائیل با رد هرگونه فرضیه مبنی بر بازگشت به وضعیت پیشین تاکید کرد: «ما به وضعیت گذشته باز نخواهیم گشت. سربازان در میدان حضور دارند و ما یک قدم هم عقب نخواهیم نشست.»
این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که موضوع حضور یا استقرار مجدد نیروهای اسرائیلی در لبنان، همچنان یکی از گرههای اصلی در کانون گفتوگوهای دیپلماتیک برای برقراری آتشبس است.
در حالی که ایالات متحده تلاش دارد توافقی را بر مبنای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل (مبنی بر عقبنشینی حزبالله به شمال رودخانه لیتانی و استقرار ارتش لبنان در مرز) به سرانجام برساند، تلآویو اصرار دارد که حق آزادی عمل نظامی در لبنان علیه حزبالله را در صورت بروز هرگونه نقض توافق، برای خود محفوظ نگه دارد.
آخرین گزارشها از درگیریهای اسرائيل و حزبالله حاکی است که یک خودرو در جنوب لبنان روز چهارشنبه هدف حملات پهپادی نظامیان اسرائیلی قرار گرفته است.
اصطکاک دیپلماتیک با آمریکا و سایه تفاهمنامه واشنگتن-تهران
موضوع لبنان در حال حاضر به طور فزاینده به یکی از مهمترین نقاط اختلاف و شکاف میان ایالات متحده و اسرائیل تبدیل شده است؛ این موضوع بهویژه پس از آن تشدید شد که ایران خواستار آن شد مسئله لبنان به یادداشت تفاهم (MOU) میان آمریکا و ایران اضافه شود.
یکی از بندهای این تفاهمنامه تصریح میکند که آتشبس باید به لبنان نیز تعمیم یابد و لحن آن حاکی از لزوم خروج اسرائیل از این کشور است. تهران بارها اعلام کرده است که خروج اسرائیل از لبنان لازمه هرگونه توافق صلح پایدار است و تهدید کرده در صورت عدم تحقق این امر، به طور کامل از این تفاهمنامه خارج خواهد شد.
اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل بر سر لبنان، ماه آوریل گذشته و همزمان با اجرایی شدن آتشبس، کاملاً مشهود بود؛ آن هم در شرایطی که ادامه جنگ بارها این آتشبس را در آستانه فروپاشی قرار داد.
آمریکا مقامات اسرائیلی را برای مذاکره پیرامون آتشبس با مقامات دولت لبنان تحت فشار قرار داده، هرچند توافقی در این مذاکرات مدنظر است که حزبالله در آن نقشی نداشته باشد.
پس از آنکه حزبالله اعلام کرد این آتشبس را به رسمیت نمیشناسد، درگیریها ادامه یافت، اگرچه دولت اسرائیل تحت فشار آمریکا تا حد زیادی از حملات گسترده به بیروت و مناطق خارج از جنوب لبنان خودداری کرده است.
درخواست بنگویر برای «نه» گفتن به ترامپ
اسرائیل که نگران خشمگین کردن مهمترین متحد خود است، عمدتاً با بیمیلی با خواستههای آمریکا همراهی کرده و در برابر فشارها برای توقف حملات گستردهتر در لبنان کوتاه آمده است. با این حال، همه مقامات ارشد اسرائیلی با این رویکرد انفعالی موافق نیستند.
ایتامار بنگویر، وزیر امنیت ملی اسرائی، به طور علنی از بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر این کشور خواسته است تا درخواستهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در خصوص لبنان را نادیده بگیرد.
وی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به نتانیاهو نوشت: «آقای نخستوزیر، شما گفتهاید که یک نخستوزیر قدرتمند به رئیسجمهور ایالات متحده در صورت امکان میگوید "بله"، و در صورت لزوم "نه" میگوید. اکنون دقیقاً همان زمانی است که باید به دوستمان، رئیسجمهور ترامپ "نه" بگوییم.»