جمهوری چک از بسته شدن دو دفتر «پلیس مخفی چین» در پراگ خبر داد

درِ سفارت چین در پراگ
درِ سفارت چین در پراگ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این اتهام‌هایی علیه پکن در خصوص فعالیت دفاتر «غیرقانونی» پلیس چین در اروپا برای ارعاب و آزار مخالفان و نظارت بر زندگی شهروندان چینی ساکن خارج از کشور مطرح شده بود.

آگهی

وزیر خارجه جمهوری چک روز پنج‌شنبه اعلام کرد که چین دو دفتر «پلیس مخفی» خود را در پراگ تعطیل کرده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این اتهام‌هایی علیه پکن در خصوص فعالیت دفاتر «غیرقانونی» پلیس چین در اروپا برای نظارت، ارعاب و آزار مخالفان مطرح شده است.

یک سازمان غیردولتی مستقر در اسپانیا موسوم به «مدافعان حفاظت» Safeguard Defenders ماه سپتامبر گذشته از راه‌اندازی ۱۰۰ دفتر پلیس به همین منظور از سوی چین در سراسر جهان خبر داده بود.

یان لیپاوسکی، وزیر خارجه جمهوری چک روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «دستگاه دیپلماسی چک بارها موضوع دفاتر پلیس را با طرف چینی در میان گذاشته است... طی هفته جاری با سفیر چین در این خصوص صحبت کردم و او به من اطمینان داد که دفاتر (پلیس) مستقر در جمهوری چک بسته شده است.»

پکن مدعی است که این مراکز، پاره‌ای خدمات دیپلماتیک و کنسولی مانند تمدید گواهینامه رانندگی را به اتباع چینی مقیم خارج از کشور ارائه می‌دهند؛ با این وجود بسیاری از کشورهای اروپایی به جهت آنکه دفاتر پلیس چین بطور رسمی ثبت نشده و به رسمیت شناخته‌ نمی‌شوند، فعالیت آنها را غیرقانونی می‌دانند.

علاوه بر این خدمات دیپلماتیک معمولاً توسط سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌هایی ارائه می‌شود که تحت کنوانسیون بین‌المللی وین به رسمیت شناخته‌ شده‌اند و چین و بیش از ۱۰۰ کشور دیگر این کنوانسیون را امضا کرده‌اند.

دفاتر «پلیس غیرقانونی» چین در اروپا

به گزارش سازمان غیردولتی «مدافعان حفاظت» مستقر در اسپانیا، دست‌کم ۳۶ «دفتر پلیس» چین در کشورهای اروپایی فعال هستند و ایتالیا به تنهایی ۱۱ دفتر «غیرقانونی» پلیس چین را در خود جای داده که بیش از هر کشور دیگری در اروپاست.

دولت ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که متعهد شده این موضوع را با جدیت تمام بررسی کند و در صورت لزوم اعمال تحریم و مجازات علیه پکن را منتفی نمی‌داند.

وزیر کشور ایتالیا خطاب به نمایندگان پارلمان کشورش گفت: «هیچ مجوزی از سوی وزارت امنیت عمومی برای این فعالیت صادر نشده و پلیس و نیروهای اطلاعاتی با نهایت دقت این موضوع را رصد خواهند کرد.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

سازمان «مدافعان حفاظت» همچنین مدعی است که پکن افسران سابق ارتش و اطلاعات را در «دفاتر پلیس غیرقانونی» خود به کار گرفته تا بدین وسیله ۲۳۰ هزار شهروند چینی را تشویق به بازگشت به کشور کند.

در این گزارش آمده است که پکن همچنین در نظر دارد از میان شهروندان ساکن در خارج کشور آن‌دسته را که با اتهام‌هایی مواجه هستند به کشور بکشاند؛ ادعاهایی که دولت چین آن‌ها را «کاملا نادرست» می‌داند و رد می‌کند.

ایتالیا یکی از کشورهای غربی است که بیشترین مهاجر چینی را در خود جای داده است؛ به گزارش روزنامه «لارپوبلیکا» حدود ۳۳۰ هزار چینی در ایتالیا ساکن هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز انتخابات ریاست جمهوری چک؛ چه کسی جانشین میلوش زمان خواهد شد؟

«عقب نشینی پکن»؛ محدودیت‌های کووید و قرنطینه در مراکز دولتی چین کاهش می‌یابد

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد