آغاز انتخابات ریاست جمهوری چک؛ چه کسی جانشین میلوش زمان خواهد شد؟

Czech Republic Presidential Election
Czech Republic Presidential Election Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بابیش که از حمایت میلوش زمان رئیس جمهوری کنونی چک برخوردار است، همچون او دیدگاههایی بدبینانه نسبت به منطقه یورو دارد و علیه سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه نیز انتقادهای زیادی را مطرح می‌کند.

آگهی

انتخابات ریاست جمهوری چک روز جمعه آغاز شد و قرار است با این رای گیری که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت، جانشین میلوش زمان که از سال ۲۰۱۳ میلادی در این پست است، برگزیده شود.

این انتخابات در حالی آغاز شده که آندری بابیش، میلیاردر پوپولیست در میان هشت نامزد شرکت کننده، شانس پیروزی بیشتری دارد.

بابیش پیش از این طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی نخست‌وزیر چک بود و این هفته نیز از سوی دادگاه پراگ از اتهام فساد مالی تبرئه شد؛ خبری که انتظار می‌رود باعث افزایش شمار رای‌های او در این انتخابات شود.

بابیش ۶۸ ساله که متهم به کلاهبرداری در پرونده ۲ میلیون دلاری مربوط به یارانه‌های اتحادیه اروپا بود، روز دوشنبه از سوی دادگاهی در پراگ از این اتهام تبرئه شد.

اوخود نیز بارها بر بیگناهی‌اش در این پرونده تاکید داشت و معتقد بود که این اتهام، با اهداف سیاسی به او زده شده است.

دیگر بخت‌های ریاست جمهوری

در میان هفت نامزد دیگر پتر پاول، ژنرال بازنشسته ۶۱ ساله و رئیس سابق کمیته نظامی ناتو همچنین دانوس نرودوا، اقتصاددان و رئیس پیشین دانشگاه مهمترین رقبای بابیش هستند.

چنانچه هیچکدام از نامزدها نتوانند در جریان انتخابات روزهای جمعه و شنبه رای کافی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری را کسب کنند، آنگاه دو نامزدی که بیشترین رای را به دست آوردند به دور دوم انتخابات راه می‌یابند که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

رای دهندگان قدیمی چک همچنان طرفداران بابیش هستند؛ اما پتر پاول و دانوس نرودوا نیز به دلیل استقبال از حمایت‌های نظامی و بشردوستانه کشورشان از اوکراین در جریان حمله نظامی روسیه به این کشور، طرفداران زیادی دارند. هردوی آنها نیز معتقدند که آینده کشورشان در گرو داشتن رابطه‌ای نزدیک و عمیق با اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو است.

در مقابل، بابیش که از حمایت میلوش زمان رئیس جمهوری کنونی چک برخوردار است، همچون او دیدگاه‌هایی بدبینانه نسبت به منطقه یورو دارد و علیه سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه نیز انتقادهای زیادی را مطرح می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری چک از بسته شدن دو دفتر «پلیس مخفی چین» در پراگ خبر داد

جمهوری‌چک رهبری شورای اتحادیه اروپا را از فرانسه تحویل می‌گیرد؛ چالش‌های ۶ ماه آینده پراگ چیست؟

انتخابات در جمهوری چک؛ آیا انتشار «اسناد پاندورا» بر سرنوشت سیاسی آندره بابیش تاثیر می‌گذارد؟