انتخابات پارلمانی جمهوری چک؛ ورق برگشت و راست‌ میانه حزب آندره بابیش را شکست داد

انتخابات جمهوری چک
انتخابات جمهوری چک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بدین ترتیب احزاب و گروه‌های مخالف حزب حاکم توانستند ۱۰۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان جمهوری چک را بدست آورند.

آگهی

در حالی‌که نتایج ابتدایی نشان از پیروزی ضعیف حزب حاکم ANO آندره بابیش، نخست وزیر میلیاردر جمهوری چک می‌داد، شمارش ۹۹ درصدی آرا از شکست نخست وزیر و پیروزی مخالفان حکایت دارد.

با شمارش ۹۹.۷۹ درصد آرا، ائتلاف راست میانه با ۲۷.۷۴ درصد در صدر قرار دارد و حزب ANO آقای بابیش با ۲۷.۱۷ درصد در رده دوم ایستاده است. همچنین ائتلاف مرکز گرای PirStan حدود ۱۵.۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

بدین ترتیب احزاب و گروه‌های مخالف حزب حاکم توانستند ۱۰۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان جمهوری چک را بدست آورند.

در صورتی که نتایج به همین صورت باقی بماند، آندره بابیش و حزب پوپولیست او باید از قدرت خداحافظی کنند و ائتلاف مخالفان او بدون مشکل می‌توانند دولت جدید را در جمهوری چک تشکیل دهند.

پتر فیالا رهبر ائتلاف راست میانه با استقبال از نتایج انتخابات از مردم تشکر کرد و رای آنها را «نشان تغییر» خواند. ایوان بارتوس، رهبر ائتلاف مرکزگرای PirStan هم گفت که به زودی مذاکرات با فیالا را برای تشکیل دولت جدید در جمهوری چک آغاز خواهد کرد.

این نتایج در حالی اعلام شده که بر اساس نتایج ابتدایی و پای صندوق‌ها انتخابات جمهوری چک، این حزب ANO آندره بابیش، نخست وزیر جمهوری چک بود که با اختلافی اندک و بدون کسب اکثریت قاطع در رقابت با دیگر احزاب پیش بود. هرچند حتی اگر آن نتایج هم نهایی می‌شد، در نهایت آقای بابیش برای ماندن در قدرت کار دشواری در پیش داشت و باید با احزاب دیگر ائتلاف تشکیل می‌داد.

این رای‌گیری که روز جمعه و شنبه انجام شد تحت تاثیر انتقادات گسترده از ANO و عملکرد دولت بابیش در قبال بحران کووید ۱۹ قرار داشت.

دو ائتلاف راست میانه و مرکزگرا از قبل اعلام کرده بودند که برای جلوگیری از تکرار دولت بابیش با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

بابیش که نام او در اسناد پاندورا هم دیده می‌شود در هفته‌های اخیر فشار و انتقادات بسیاری را متحمل شده است. بر اساس افشاگری «اسناد پاندورا» آقای بابیش، میلیاردر پوپولیست اهل چک در سال ۲۰۰۹ میلادی مبلغ ۲۲ میلیون دلار را صرف خرید ۱۶ ملک در جنوب فرانسه از جمله یک قصر کرده و این دارایی‌ها را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود اعلام نکرده است.

بابیش داشتن ملک در فرانسه و ارتکاب هرگونه تخلف در موضوع دارایی‌هایش را رد و ادعا کرده که افشاگری اخیر با هدف آسیب رساندن به او در انتخابات انجام شده است.

او که سیاست‌هایش مخالف اتحادیه اروپا بوده بر لزوم مهاجرستیزی تاکید داشته و وعده داده اجازه نخواهد داد مهاجران بیشتری وارد این کشور شوند. این در حالیست که مخالفین او سیاست‌های همگرایانه‌تری با اتحادیه اروپا دارند و از این منظر در جبهه مخالف آندره بابیش تعریف می‌شوند.

بابیش ۶۷ ساله در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که دستمزدها و حقوق بازنشستگان در بخش دولتی را افزایش خواهد داد. وی همچنین متعهد شده بود که واگذاری اختیارات به اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد.

گفته می‌شود در صورتی که بابیش ناچار شود، حتی حاضر خواهد بود با احزاب دست‌راستی هم ائتلاف کند تا همچنان قدرت را در اختیار خود داشته باشد، هرچند باید تا اعلام نتایج قطعی و رسمی منتظر ماند، اما به نظر می‌رسد شرایط برای ادامه حضور بابیش در قدرت بسیار دشوار شده و احتمالا جمهوری چک بعد از حضور ۴ ساله این میلیاردر پوپولیست، دولتی جدید با رویکردی نزدیک به اتحادیه اروپا تجربه خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات جمهوری چک؛ ابهام دربارۀ دولت آینده پس از بستری شدن رئیس جمهور

نخست وزیر جمهوری چک: اروپا برای پناهجویان افغان جایی ندارد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین