نخست وزیر جمهوری چک: اروپا برای پناهجویان افغان جایی ندارد

نخست وزیر جمهوری چک
نخست وزیر جمهوری چک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک با بیان اینکه اتحادیه اروپا جایی برای پناهجویان افغان ندارد، گفت که یافتن راه حلی که به آن‌ها برای ماندن در افغانستان کمک کند، بهتر است.

آگهی

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک با بیان اینکه اتحادیه اروپا «جایی برای پناهجویان افغان ندارد»، گفت که یافتن راه حلی که به آن‌ها برای ماندن در افغانستان کمک کند، بهتر است.

آقای بابیش این سخنان را پس از ملاقات روز سه شنبه با زباستین کورتس، صدر اعظم اتریش و ادوارد هگر، نخست‌وزیر جمهوری اسلوواکی مطرح کرد.

رهبران اتحادیه‌ اروپا گفته‌اند که آماده هستند تا پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به پناهجویان افغان کمک کنند اما این کمک شامل افرادی می‌شود که به کشورهای همسایه افغانستان فرار کرده‌ باشند.

با این حال آقای بابیش در قلعه‌ لدنیس در جنوب شرقی جمهوری چک گفت: «واقعاً در اتحادیه اروپا جایی برای آن‌ها (پناهجویان افغان) وجود ندارد.»

او در ادامه گفت: «یکی از گزینه‌ها برای مهار مهاجرت افغان‌ها مذاکره با ترکیه به مانند گذشته است اما فکر نمی‌کنم که این راه حل خوبی باشد.»

از همین رو نخست وزیر جمهوری چک گفت: «گزینه‌ بهتر راه حلی است که به افغان ها اجازه دهد در افغانستان بمانند.»

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه‌ مهاجرت را با ترکیه امضا کرد که در این توافقنامه، آنکارا متعهد شد در مقابل دریافت تامین مالی برای پذیرش بیش از سه میلیون مهاجر سوری، از ورود آن‌ها به اروپا جلوگیری کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کورتس هم پس از دیدار روز سه شنبه گفت که اتریش ۱۸ میلیون یورو برای کمک به مهاجران افغان در کشورهای همسایه‌ افغانستان اختصاص داده است.

او در ادامه گفت: «ما تلاش خواهیم کرد تا رنج آنها (شهروندان افغان) را کاهش دهیم اما اینک توافق کردیم که تجربه سال ۲۰۱۵ دیگر تکرار نشود.» در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون نفر از آسیا آفریقا وارد اروپا شدند.

صدراعظم اتریش با بیان اینکه «مسأله مهم در خصوص پناهجویان افغان، یافتن راه حلی منطقه ای و جلوگیری از مهاجرت جدید به اروپا است»، گفت: «ما با مهاجرت غیرقانونی مخالفیم و با قاچاقچیان آن مبارزه خواهیم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری‌چک رهبری شورای اتحادیه اروپا را از فرانسه تحویل می‌گیرد؛ چالش‌های ۶ ماه آینده پراگ چیست؟

انتخابات پارلمانی جمهوری چک؛ ورق برگشت و راست‌ میانه حزب آندره بابیش را شکست داد

مجید سعیدی، عکاس ایرانی، پس از سه هفته حبس از زندان آزاد شد