افغانستان «بستری برای تروریسم جهانی»؛ آمریکا دو گروه ضدپاکستانی را «تروریستی» اعلام کرد

مردم پاکستان در دومین سالگرد مله طالبان پاکستان به مدرسه‌ای در پیشاور در حال نظاره بر بنر تصاویر کشته‌شدگان - تاریخ عکس ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶
مردم پاکستان در دومین سالگرد مله طالبان پاکستان به مدرسه‌ای در پیشاور در حال نظاره بر بنر تصاویر کشته‌شدگان - تاریخ عکس ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ Copyright Muhammad Sajjad/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Muhammad Sajjad/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه پنجشنبه اعلام کرد که گروه تحریک طالبان پاکستان و القاعده در شبه قاره هند را به عنوان«تروریست‌های جهانیِ تحت تحریم خاص» طبقه‌بندی می‌کند.

آگهی

در بحبوحه شروع مجدد خشونت‌ها در پاکستان، ایالات متحده یک گروه ستیزه‌جو و شاخه القاعده آن را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافه و تحریم‌هایی را علیه برخی اعضای آن وضع کرد.

هر دو گروه عملیات‌ خود را از درون خاک افغانستان رهبری می‌کنند، اما در مناطق سابقا قبیله نشین پاکستان در شمال غرب این کشور نیز مخفیگاه دارند.

اقدام روز پنجشنبه وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که گروه تحریک طالبان موسوم به طالبان پاکستان به آتش‌بس چند ماهه خود با دولت پاکستان پایان داد و با انتشار اعلامیه‌ای، حملات خود در سراسر کشور را از سر گرفت.

در پی اعلامیه چند روز پیش طالبان پاکستان، مقامات این کشور از روز جمعه دوم دسامبر، تدابیر امنیتی در اماکن عمومی را تشدید کردند. گروه تحریک طالبان پاکستان از جنگجویان خود خواسته است تا نیروهای امنیتی را در هر کجای کشور مورد هدف قرار دهند.

طالبان پاکستان مسئول حمله سال ۲۰۱۴ به مدرسه‌ای در پیشاور بود که منجر به کشته شدن ۱۴۷ نفر از جمله دانش آموزان این مدرسه شد.

وزارت امور خارجه پنجشنبه اعلام کرد که گروه تحریک طالبان پاکستان و القاعده در شبه قاره هند را به عنوان«تروریست‌های جهانیِ تحت تحریم خاص» طبقه‌بندی می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است که ایالات متحده به منظور جلوگیری از استفاده شبه نظامیان از خاک افغانستان به عنوان «بستری برای تروریسم جهانی»«متعهد می‌شود از مجموعه کامل ابزارهای ضد تروریسم خود برای مقابله با تهدیدات ناشی از گروه های تروریستی فعال در افغانستان، از جمله القاعده در شبه قاره هند و تحریک طالبان پاکستان استفاده کند.»

بر این اساس، «تمامی دارایی‌ها و منافع افراد تعیین‌شده که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده قرار دارند مسدود می‌شود و همه افراد آمریکایی به طور کلی از هرگونه معامله با آنها منع می‌شوند.»

ایالات متحده همچنین از چهار عضو گروه تحریک طالبان پاکستان و القاعده در شبه قاره هند به نام‌های اسامه محمود رئیس شاخه القاعده، یحیی غوری معاون شاخه القاعده، محمد معروف مسئول جذب نیرو و قاری امجد رهبر تحریک طالبان پاکستان که بر حملات ستیزه‌جویان در شمال غرب پاکستان نظارت می کند، به عنوان تحریم‌شدگان نام برده است.

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که اسلام آباد از طالبان در افغانستان خواست تا از استفاده گروه تحریک طالبان پاکستان از خاک آن‌ها برای حملات در داخل پاکستان جلوگیری کنند.

نیروهای گشتی پلیس پاکستان روز چهارشنبه در شهر کویته در جنوب غربی این کشور از سوی یک بمب‌گذار انتحاری مورد هدف قرار گرفتند که در نتیجه آن دست کم سه نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند. گروه مسلح تحریک طالبان در پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود

گروه مسلحِ «تحریک طالبان» روز دوشنبه قبل به طور یک‌طرفه اعلام کرد که به آتش‌بسی که در ماه ژوئن با دولت این کشور در مورد آن به توافق رسیده بود، خاتمه می‌دهد. این گروه به نیروهای خود دستور داده است تا حملات خود را در سراسر پاکستان از سر بگیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت پمپئو از صلح آمریکا-طالبان و مقایسه غنی-زلنسکی؛ امرالله صالح: آمریکا شیاد است

طالبان «برای نشان دادن حسن‌ نیت» دو امریکایی را آزاد کرد

دست‌کم ۱۹ نفر در پی انفجار تانکر حامل سوخت در تونل سالنگ افغانستان کشته شدند