استقبال «سرد» فوتبال‌دوستان عرب‌ از رسانه‌های اسرائیلی در جام‌ جهانی‌ قطر

مسابقات جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر
مسابقات جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این گزارش آمده است که مردم عرب سعی می‌کنند با رسانه‌های اسرائیلی همصحبت نشوند، «واقعیتی» که ثابت می‌کند علیرغم شکل‌گرفتن «صلحی گرم» بین برخی دولت‌های عربی و تل‌آویو، دست‌کم این مسئله در بین عامه مردم و افکارعمومی جا نیفتاده است و هنوز تا «روابط گرم» ملت‌ها فاصله است.

آگهی

برگزاری نخستین دوره جام‌جهانی فوتبال در خاورمیانه علاوه بر حواشی ورزشی، به‌دلیل ماهیت پرتنش این منطقه چالش‌های دیگری را نیز تجربه می‌کند. خبرگزاری رویترز در گزارشی از اقبال به حضور رسانه‌های اسرائیلی در یک کشور عربی حوزه خلیج‌ فارس می‌نویسد که فوتبالدوستان عرب سعی می‌کنند تا با خبرنگاران رسانه‌های اسرائیلی مواجه نشوند؛ «واقعیتی» که ثابت می‌کند علیرغم شکل‌گرفتن «صلحی گرم» بین برخی دولت‌های عربی و تل‌آویو، دست‌کم این مسئله در بین عامه مردم و افکارعمومی جا نیفتاده است و تا دوستی بین ملت‌ها فاصله دارد.

این درحالیست که مقامات اسرائیلی ابراز امیدواری کرده‌اند «پیمان ابراهیم» که حدود ۲ سال پیش با حمایت‌ آمریکا روابط امارات، بحرین، مغرب و سودان را با اسرائیل برقرار کرد به سایر کشورهای عربی و در راس‌ آن‌ها پادشاهی سعودی گسترش یابد.

با این وجود استقبال افکار عمومی از این ایده به‌اندازه‌ دولتمردان نبوده است. فوتبالدوستان عرب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز در دوحه می‌گویند که سعی کرده‌اند از مصاحبه‌دادن به رسانه‌های دولتی اسرائیلی مانند کانال ۱۱ و ۱۲ پرهیز کنند. فیلمی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ۲ هوادار اهل عربستان به‌همراه یک قطری و ۳ لبنانی از دست‌ گزارشگران اسرائیلی «فرار» می‌کنند.

یکی از خبرنگاران شبکه ۱۳ اسرائیل هم در گزارش خود اذعان کرده در محلی که مشغول تهیه گزارش بوده جمعی از فلسطینی‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند و با حمل پرچم‌های فلسطین خطاب به او فریاد کشیدند که «برگرد خانه‌ات».

قطر به‌طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نشناخته است با این‌حال به نخستین پرواز تجاری از مقصد تل‌آویو و هیات دیپلماتیک همراهش اجازه داد تا همزمان با بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در فرودگاه دوحه به‌زمین بنشیند.

بین ۱۰ تا ۲۰ هزار فوتبالدوست اسرائیلی برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی راهی قطر شده‌اند و تاکنون گزارشی مبنی بر سوء رفتار با آن‌ها دراین کشور عرب منطقه خلیج فارس گزارش نشده است. با این وجود چندین «حادثه» جزئی حواشی این مسابقات به رسانه‌های اسرائیلی مربوط می‌شده است.

خالد العمری، یکی از شهروندان سعودی که در حوزه نفت فعال است و در حال حاضر در قطر زندگی‌ می‌کند به رویترز می‌گوید که امیدوار است پرواز تجاری بین تل‌آویو و دوحه دائمی نباشد. او دلیل «عادی سازی» روابط در اکثر کشورهای عربی را حاکمانی می‌داند که به خواسته‌های ملت خود گوش نمی‌دهند.

ریاض هم همانند دوحه تاکنون به «عادی سازی» رسمی روابط با اسرائیل تن نداده است. با این وجود از سال ۲۰۲۰ به این‌سو به خطوط هوایی اسرائیلی اجازه داده تا از حریم هوایی سعودی استفاده کنند. 

با این وجود یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا از برقراری پرواز تجاری بین تل‌آویو و دوحه باعنوان «تحقق وعده‌ای مهم در نزدیک شدن دو ملت و گسترش روابط اقتصادی دو کشور» یاد کرده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و مراکش پس از عادی سازی روابط پیمان دفاعی امضا کردند

عادی سازی روابط با اسرائیل؛ از لبخند صلح در کاخ سفید تا حملات متعدد در غزه

حمله به پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد؛ شبه‌نظامیان عراقی: یک پایگاه اسرائیلی را هدف قرار دادیم