عادی سازی روابط با اسرائیل؛ از لبخند صلح در کاخ سفید تا حملات متعدد در غزه

تصویر آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به غزه
تصویر آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک نظر‌سنجی که روز سه شنبه توسط یک مرکز فلسطینی انجام شد، نشان می‌دهد که ۸۶ درصد فلسطینیان معتقدند که توافقنامه‌های عادی سازی روابط تنها در راستای منافع اسرائيل عمل خواهد کرد و به هیچ وجه منافع فلسطینیان را تامین نمی‌کند.

آگهی

هنوز چند ساعتی از آغاز صلح رسمی و تبادل «سلام» و «شالوم» در کاخ سفید میان نمایندگان اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس نگذشته بود که تبادل سنگین آتش راکت و بمب میان فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی منطقه نوار غزه را به لرزه درآورد.

ساکنان بخش اسرائیلی غزه ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه با صدای اصابت راکت‌هایی به این منطقه از خواب بیدار شدند که از آنسوی نوار مرزی شلیک شده بود؛ حملاتی که بلافاصله با تهاجم هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع فلسطینیان پاسخ داده شد.

خبرگزاری فرانسه با انشار گزارشی به نقل از دو خبرنگار محلی خود در این خصوص می‌نویسد: نخستین راکت‌ها در واقع نیمه شب سه شنبه ساعاتی پس از آغاز مراسم امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان اسرائیل و دو کشور عربی حوزه خلیج فارس، یعنی امارات عربی متحده و بحرین شلیک شد.

بر اساس این گزارش ارتش اسرائیل نیز صبح چهارشنبه با تهاجم هوایی و آتش توپخانه به این حملات پاسخ داد. این در حالیست که پیش از سحرگاه چهارشنبه آژیرهای هشدار بار دیگر در چند شهر اسرائیلی مشرف به نوار غزه، اراضی فلسطینی تحت محاصره و زیر کنترل حماس طنین‌انداز شد.

تل آویو می گوید فلسطینیان صبح چهارشنبه ۱۳ راکت به آنسوی نوار غزه شلیک کردند که به گفته ارتش اسرائیل با احتساب دو شلیک شده در شامگاه سه شنبه در مجموع ۱۵ راکت به سوی مناطق تحت کنترل اسرائیل پرتاب شده است.

ارتش اسرائیل همچنین مدعی شد که ۹ راکت از مجموع راکت‌های شلیک شده توسط پدافند موشکی رهگیری و سرنگون شده است.

نتانیاهو: فلسطینیان می‌خواهند از صلح جلوگیری کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که سرخوش از امضای دو پیمان صلح با کشور‌های عربی با این حمله فلسطینیان در غزه مواجه شده بود صبح چهارشنبه در نخستین واکنش، این حملات را نشانه‌ای از مخالفت با صلح توصیف کرد.

نخست وزیر اسرائیل بامداد چهارشنبه هنگام سوار شدن در هواپیما برای بازگشت از واشنگتن تصریح کرد: «تعجب نمی‌کنم که تروریست‌های فلسطینی درست همزمان با مراسم تاریخی دست به این حملات زده باشند. آنها می‌خواهند از تحقق صلح جلوگیری کنند اما موفق نخواهند شد.»

آقای نتانیاهو در ادامه یادآور شد: «ما به همه کسانی که سعی در آسیب رساندن به ما دارند حمله خواهیم کرد و به سوی آنهایی که در برقراری صلح یاری‌ِمان کنند، دست صلح دراز خواهیم کرد.»

Khalil Hamra/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
تظاهرات فلسطینیان برای محکوم کردن توافقنامه‌‌های عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرینKhalil Hamra/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

حملات هوایی اسرائیل به مواضع حماس

منابع امنیتی و شاهدان آگاه در نوار غزه همچنین صبح چهارشنبه از حملات هوایی سهمگین اسرائیل به نوار غزه خبر دادند.

ارتش اسرائیل مدعی شد که با جت‌های جنگی و هلی‌کوپتر مجموعه حملاتی را به مواضع حماس در این منطقه انجام داده است. به ادعای ارتش اسرائیل در این حملات یک کارخانه تولید سلاح و مواد انفجاری،‌ یک پایگاه پرتاب راکت و نیز یک مجموعه زیرزمینی حماس هدف قرار گرفته است.

هشدار حماس در باره شدت گرفتن حملات

همزمان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس که کنترل یک سرزمین محاصره شده فلسطینی با بیش از دو میلیون نفر جمعیت در غزه را در دست دارد نسبت به شدت گرفتن حملات و بالاگرفتن دامنه مناقشه جاری به اسرائیل هشدار داد.

حماس پس از افزایش خشونت‌های ناشی از تبادل سنگین آتش توپخانه، حملات هوایی و پرتاب راکت با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که اسرائیل مسئول عواقب تداوم حملات جاری است.

شاخه مسلح حماس در این بیانیه با تاکید بر اینکه در صورت تداوم حملات اسرائیل شدت حملات فلسطینیان به تدریج افزایش خواهد یافت،‌ یادآور شد :«اسرائیل بهای هرگونه تجاوز به مردم ما یا پایگاه‌ها و تاسیسات مقاومت را خواهد پرداخت

سرویس‌های امداد و نجات اسرائيل گفته‌اند که یکی از راکت‌های شلیک شده در شامگاه سه شنبه به شهر «اشدود» واقع در حد فاصل غزه و کلانشهر تل‌آویو اصابت کرده و سبب زخمی شدن دو نفر شده است.

این راکت‌ها همزمان با مراسم امضای توافق‌های عادی سازی روابط اسرائيل با امارات عربی متحده و بحرین در کاخ سفید شلیک شده بود.

تظاهرات فلسطینیان در محکوم کردن روابط عادی با اسرائیل

جناح‌های فلسطینی در واکنش به این مراسم سه شنبه پانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ را یک روز تاریک در تاریخ نامیدند و امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده و بحرین را محکوم کردند.

اجتماعات و تظاهراتی نیز برای محکوم کردن این توافقنامه‌ها در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه برپا شد که خبرگزاری فرانسه شمار شرکت کنندگان را صدها نفر عنوان کرده است.

آگهی

نتایج یک نظر‌سنجی که روز سه شنبه توسط یک مرکز فلسطینی انجام شد، نشان می‌دهد که ۸۶ درصد فلسطینیان معتقدند که توافقنامه‌های عادی سازی روابط تنها در راستای منافع اسرائيل عمل خواهد کرد و به هیچ وجه منافع فلسطینیان را تامین نمی‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال «سرد» فوتبال‌دوستان عرب‌ از رسانه‌های اسرائیلی در جام‌ جهانی‌ قطر

اتحادیه عرب درباره عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات به اجماع نرسید

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟