اولین پرواز تجاری اسرائیل به امارات با پیام «صلح» در ابوظبی به زمین نشست

پرواز نخستین هواپیما از اسرائیل به امارات
پرواز نخستین هواپیما از اسرائیل به امارات Copyright Israel ministry /Twitter/ El Al airlines
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هیأت آمریکایی-اسرائیلی روز دوشنبه ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) با پروازی که «اولین پرواز تجاری مستقیم» بین اسرائیل و امارات توصیف شده با این پرواز از تل آویو راهی ابوظبی شد. این هواپیما در مسیر خود از روی خاک عربستان سعودی عبور کرد.

آگهی

نخستین پرواز مستقیم تجاری خطوط هوایی اسرائیل به امارات عربی متحده ظهر روز دوشنبه ۳۱ اوت/ ۱۰ شهریور در فرودگاه ابوظبی به زمین نشست.

شرکت هواپیمایی اسرائیلی «ال‌عال» مسئولیت انجام این پرواز را که بسیاری از خبرگزاری‌ها آنرا «رویدادی تاریخی» خوانده‌اند، برعهده داشت.

سرنشینان این پرواز را که در آن از یک هواپیمای مجهز به دفاع موشکی استفاده شده بود هیئتی متشکل مسئولان بلند پایه آمریکایی و اسرائیلی تشکیل می‌دهند.

بنابر اعلام وزارت خارجه امارات در این پرواز جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهوری ایالت متحده، رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا و مئیر بن شیریت مشاور امنیت ملی اسرائیل حضور داشته‌اند.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌ بود که این پرواز سه ساعت و بیست دقیقه‌ای، در مسیر خود از روی خاک عربستان سعودی عبور می‌کند. این اولین بار است که عربستان سعودی اجازه عبور هواپیمای اسرائیلی را از روی خاک خود صادر می‌کند.

پیش‌تر چهار کشوری که در میان اسرائیل و امارات واقع شده‌اند همچنین شرکت هواپیمایی اسرائیلی ال‌عال، از ارائه توضیح رسمی درباره مسیر این هواپیما خودداری کرده بودند.

آمریکا روز ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) اعلام کرد که تل آویو و ابوظبی برای عادی سازی روابط به توافق دست یافته‌اند. در این راستا امارات عربی متحده روز شنبه قانون تحریم اسرائیل را که از سال ۱۹۷۲ میلادی تاکنون پابرجا بود لغو کرد.

جرد کوشنر روز یکشنبه توافق اخیر اسرائیل و امارات را «قدمی بزرگ رو به جلو» خوانده بود.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز یکشنبه گفته بود احتمالا کشورهای عرب و مسلمان بیشتری از اقدام امارات عربی متحده برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تبعیت خواهند کرد.

آقای اوبرایان به نام این کشورها اشاره‌ای نکرد، با این حال پیش‌تر مقامات اسرائیل از گفتگو با رهبران سودان، چاد و عمان سخن گفته بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه در این باره گفت: «این‌ها دیدارهای اعلام شده است اما ملاقات‌های بسیار بیشتری نیز با رهبران مسلمان و عرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام شده که خبر آن در در رسانه‌ها منتشر نشده است.»

بنیامین نتانیاهو افزود: «اگر قرار باشد منتظر فلسطینی‌ها شویم باید تا ابد صبر کنیم.»

مقامات فلسطینی اقدام امارات را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل محکوم کرده‌اند.

همزمان امارات اعلام کرده است که وزیر امنیت آب و غذای این کشور طی یک تماس تلفنی با وزیر کشاورزی اسرائیل به تبادل نظر پرداخته‌ است.

در بیانیه منتشره آمده است که مریم المهیری، وزیر امنیت آب و غذای امارات و آلون شوستر وزیر کشاورزی اسرائیل «تعهد‌ کرده‌اند که در پروژه‌های امنیت آب و غذایی همکاری کنند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته با سفر به سودان، بحرین و عمان تلاش کرد تا رهبران دیگر کشورها را نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل ترغیب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین چالش توافق امارات و اسرائیل؛ فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های پهپادی و نظامی دنیا در نمایشگاه ابوظبی