نخستین چالش توافق امارات و اسرائیل؛ فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات

The first two F-35 fighter jets arrived on Thursday, Sept. 19, 2019, at the Vermont Air National Guard base in South Burlington
The first two F-35 fighter jets arrived on Thursday, Sept. 19, 2019, at the Vermont Air National Guard base in South Burlington Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائیل با رد گزارشهایی مبنی بر اینکه توافق عادی سازی مناسبات با امارات منوط به فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات است، گفت او مخالف اقدامی است که می‌تواند جایگاه استراتژیک اسرائیل در منطقه را تضعیف کند.

آگهی

توافق عادی سازی مناسبات امارات متحده عربی و اسرائیل با احتمال فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به ابوظبی به نخستین چالش پس از توافق دو کشور و نیز چالشی برای قدرت بلامنازع هوایی اسرائیل در منطقه بدل شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز دوشنبه از مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با تعبیر «دوست فوق‌العاده ما» در بیت‌المقدس استقبال کرده بود، با اشاره به مواضع مشترک اسرائیل و آمریکا درباره تهدیدات منطقه‌ای از سوی ایران، به موضوع فروش تسلیحاتی آمریکایی به امارات نیز اشاره کرد. نخست وزیر اسرائیل با رد گزارش‌هایی مبنی بر این که توافق عادی سازی مناسبات با امارات منوط به فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات است، گفت او مخالف اقدامی است که می‌تواند جایگاه استراتژیک اسرائیل در منطقه را تضعیف کند.

اسرائیل و امارات می‌گویند که می خواهند روابط تجاری به ویژه فروش نفت امارات به اسرائیل و فروش فن‌آوری اسرائیلی به امارات را ارتقا دهند، پرواز‌های مستقیم بین دو کشور برقرار کنند و گردشگری را گسترش دهند.

ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۶۰ تضمین کرده است که «برتری جایگاه نظامی اسرائیل» را در منطقه حفظ کند.

این سیاست دو سال پیش با قانونی تقویت شد که بر اساس آن واشنگتن هنگام فروش تسلیحات به کشورهای دیگر خاورمیانه و با فرض اینکه این تسحلیات ممکن است به دست دشمنان اسرائیل بیفتد، اطمینان حاصل کند که اسرائیل می‌تواند از خودش در برابر این تسلیحات دفاع کند.

اسرائیل پیشتر نخستن محموله جنگنده‌های اف‌۳۵ را از ایالات متحده دریافت کرده است و امارات نیز خواستار دریافت محموله‌ مشابهی است.

انور قرقاش، وزیرمشاور در امور خارجه امارات عربی به اندیشکده آمریکایی آتلانتیک گفته است: «ابوظبی اعلام کرده که خواستار خرید اف‌۳۵ است. فکر می‌کنم نخستین بار ۶ سال پیش بود که این تقاضا مطرح شد و این خواسته روی میز است.»

قرقاش همچنین افزوده است: «در حال حاضر وضعیت مخاصمه یا جنگ با اسرائیل دیگر وجود ندارد بنابراین فکر می‌کنم تحقق این امکان باید آسان‌تر باشد.»

با این حال یوئل گوزانسکی، تحلیلگر ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «به طور جدی فکر می‌کنم که بدون اف‌۳۵ و امکان خرید آن، اماراتی‌ها توافق عادی سازی رابطه را امضا نمی‌‌کردند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ملاقات با نتانیاهو گفت واشنگتن راه‌هایی دارد که بطور همزمان خدماتی به همپیمانان عرب و یهود ارائه کند. وی همچنین افزود که واشنگتن به برتری جایگاه نظامی اسرائیل تعهد دارد و به تضمین تعهد خودش ادامه می‌دهد، اما برای تضمین امنیت امارات، تجهیزات مورد نیاز آنها برای دفاع از خودشان در برابر ایران را برای آنها خواهد فرستاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده نسل پنجم روسیه با ادعای قیمت ارزان‌تر؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای «چک‌میت»

اتحادیه اروپا به صربستان درباره انتقال سفارتش به بیت‌ المقدس هشدار داد

اولین پرواز تجاری اسرائیل به امارات با پیام «صلح» در ابوظبی به زمین نشست