رئیس فیفا از دوحه از سیاست های اروپا انتقاد کرد؛ «این درس‌های اخلاقی، فقط «تظاهر و ریاکاری» است»

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا
جانی اینفانتینو، رئیس فیفا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در یک نشست خبری جنجالی در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در جام جهانی فوتبال قطر با توجه به بی‌ثباتی سیاسی در ایران گفت که جام جهانی یک رویداد مردمی است و فقط برای دولت‌ها و حکومت‌ها نیست.

آگهی

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال  ۲۰۲۲ در یک نشست خبری جنجالی در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در جام جهانی فوتبال قطر با توجه به بی‌ثباتی سیاسی در ایران گفت که جام جهانی یک رویداد مردمی است و فقط برای دولت‌ها و حکومت‌ها نیست.

اینفانتینو با طرح این سؤال که «آیا ایرانی‌ها همه به خاطر رهبرانشان هیولا هستند؟»، گفت که فیفا مدافع حقوق بشر است و به مسیر خود در این راه ادامه خواهد داد.

رئیس فیفا با «نتیجه بخش» توصیف کردن تلاش‌های این فدراسیون در ایران، به «امکان حضور زنان در استادیوم‌ها» و شروع لیگ زنان در این کشور اشاره کرد و گفت که بیایید بجای افتراق این را جشن بگیریم.

رئیس فیفا در ادامه میزبانی یک تورنمنت فوتبالی در ایران را پیشنهاد داد و گفت: «اگر باید در ایران تورنمنتی برگزار کنیم، می‌رویم شاید چیزی تغییر کند.»

اینفانتینو همچنین یک روز پیش از آغاز جام جهانی فوتبال قطر، همدلی خودش را با آن‌هایی که در جهان و به‌خصوص در قطر مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، ابراز کرد.

او گفت: «امروز احساس می‌کنم که قطری هستم، امروز احساس می‌کنم که عرب هستم، امروز احساس می‌کنم که آفریقایی هستم، امروز احساس می‌کنم که همجنسگرا هستم، امروز احساس می‌کنم که معلول هستم و امروز احساس می‌کنم که یک کارگر مهاجر هستم.»

او در حالی همدلی خودش را با افرادی که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، ابراز کرد که اخباری در مورد نقض حقوق بشر در قطر و به‌خصوص کارگران مهاجری که در عملیات تجهیز امکانات ورزشی قطر برای آمادگی این جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ مشغول به کار بودند، منتشر شده است.

رئیس فیفا با انتقاد از چگونگی برخورد اروپایی‌ها با قطر به دلیل میزبانی جام جهانی، گفت: «ما اروپایی‌ها پیش از آنکه به دیگران درس اخلاقی بدهیم باید برای کارهایی که در ۳ هزار سال گذشته انجام داده‌ایم در ۳ هزار سال آینده بابت آن‌ها عذرخواهی کنیم.» او در ادامه گفت که این درس‌های اخلاقی، فقط «تظاهر و ریاکاری» است.

اینفانتینو در ادامه گفت: «در میان شرکت‌های بزرگی که در قطر میلیاردها یورو درآمد دارند، چه تعدادی از آن‌ها به موضوع سرنوشت کارگران مهاجر پرداخته‌اند؟ هیچ کدام، زیرا تغییر در قوانین به معنای سود کمتر است.»

رئیس فیفا همچنین با بیان اینکه استقبال قطر از کارگران مهاجر باید برای اروپا نمونه باشد، گفت این کارگران به طور قابل توجهی توانسته اند در ساخت و سازهای قطر درآمد بیشتری نسبت به کشورهای مبدا کسب کنند.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های مختلف با انتقاد از شرایط کار در قطر، شمار کارگرانی که به هنگام کار در جریان ساختن ورزشگاه‌ها در قط کشته شده‌اند را بیش از ۶ هزار نفر تخمین می‌زنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس فیفا با ابراز تأسف از نوع برخوردی که در قطر با همجنسگراها می‌شود، بر رعایت حقوق آن‌ها تأکید کرد. او همچنین با بیان اینکه از حضور همه در جام جهانی استقبال خواهد شد، گفت که مقام‌های قطر در این خصوص تضمین داده‌اند.

او گفت: «این قانون در بسیاری از کشورها وجود دارد و مانند قانون کار باید یک روند طولانی را طی کند. شما چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ در خانه بمانید، شکایت کنید، انتقاد کنید که مسلمانان و اعراب چقدر اشتباه می‌کنند زیرا اجازه ندارند علناً همجنسگرا باشند؟»

رئیس فیفا همچنین در خصوص تصمیم قطر در ممنوع کردن فروش نوشیدنی‌های الکلی در ورزشگاه‌ها در قطر به هنگام برگزاری بازی‌های جام جهانی گفت: «من شخصا فکر می‌کنم که با ۳ ساعت آبجو نخوردن هم می‌توانیم زنده بمانیم. چه در فرانسه، چه در اسپانیا و چه در اسکاتلند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همجنس‌گراترین جام جهانی فوتبال؛ کدام تیم ملی زنان بیشترین بازیکنان دگرباش جنسی را در خود دارد؟

فروش آبجو در ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال قطر ممنوع شد

درخواست فیفا از تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر: فقط روی فوتبال تمرکز کنید