قدرتمندترین موشک ناسا ۵۰ سال پس از آپولو به سمت ماه پرتاب شد

پرتاب ابر موشک بدون سرنشین ناسا به سمت ماه
پرتاب ابر موشک بدون سرنشین ناسا به سمت ماه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابر موشک بدون سرنشین سامانه پرتاب فضایی ناسا روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر به سمت ماه پرتاب شد تا آغازگر ماموریت «آرتمیس۱» باشد.

آگهی

ابرموشک بدون سرنشین سامانه پرتاب فضایی ناسا روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر به سمت ماه پرتاب شد تا آغازگر ماموریت «آرتمیس۱» باشد.

پرتاب این ابر موشک که ۵۰ سال پس از آخرین مأموریت آپولو انجام شده، نخستین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین پروژه «آرتمیس» است تا از سطح ایمنی ماموریت‌های فضاپیماهای سرنشین‌دار در آینده اطمینان پیدا کند.

این ماموریت میلیاردها دلاری که با پرتاب قدرتمندترین موشک ناسا آغاز شده، برای بیش از ۲۵ روز برنامه‌ریزی شده است.

هدف از ماموریت «آرتمیس‌۱» که با فرستادن یک فضاپیما یا کپسول بدون سرنشین به نام «اوریون» به مدار ماه انجام شده، اطمینان یافتن از سطح ایمنی ماموریت‌های فضاپیماهای سرنشین‌دار در آینده عنوان شده است.

در ماموریت آرتمیس۱، سپر حرارتی کپسول فضاپیما آزمایش می‌شود. این سپر حرارتی به هنگام بازگشت به اتمسفر زمین باید سرعت ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت و دمایی معادل نیمی از دمای سطح خورشید را تحمل کند.

این موشک که از پایگاه فضایی کندی در فلوریدای آمریکا پرتاب شده است قرار بود بسیار زودتر از این به سمت ماه فرستاده شود اما نقص فنی و مشکلات آب و هوایی باعث تعویق چند باره این برنامه شد.

ناسا امیدوار است با اجرای پروژه «آرتمیس»، رویای حضور پایدار انسان در ماه و ایجاد یک پایگاه دائمی بر سطح آن را به واقعیت تبدیل کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ناسا تصمیم دارد پس از انجام موفقیت‌آمیز ماموریت آرتمیس۱، ماموریت آرتمیس۲ و ۳ را پیش ببرد. بر اساس برنامه ناسا، در پرتاب بعدی که در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام خواهد شد، ۴ فضانورد به مدار ماه فرستاده می‌شوند و در ماموریت «آرتمیس۳» که برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی‌ شده است انسان‌ها در ماه فرود خواهند آمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرتاب موشک ناسا به سمت ماه به‌دلیل نشت سوخت بار دیگر به تعویق افتاد

ماموریت آرتمیس؛ برنامۀ پرتاب موشک پیشران به دلیل مشکل فنی لغو شد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟