آیا گروه ۲۰ محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین را در بیانیه خود می‌گنجاند؟

نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰
نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۲۰ به محل تقابل کشورهای غربی و روسیه تبدیل شد.

آگهی

پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۲۰ به محل تقابل کشورهای غربی و روسیه تبدیل شد. رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر در حال بررسی پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست‌شان در جزیره بالی اندونزی هستند که در بخشی از آن، حمله نظامی روسیه به اوکراین محکوم شده است.

در حالی که آمریکا و متحدانش از گنجانده شدن محکومیت روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین در بیاینه پایانی نشست گروه ۲۰ حمایت می‌کنند، روسیه آن را اقدامی سیاسی می‌داند.

نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی، نخستین نشست آن‌ها از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

این نشست با وجود درخواست‌های اندونزی برای تمرکز بر اقتصاد جهانی مانند تورم و امنیت غذایی و انرژی، تحت‌الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، در پیش‌نویس ۱۶ صفحه‌ای بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰ آمده است که بیشتر اعضا، جنگ در اوکراین را به شدت محکوم و تأکید می‌کنند که این جنگ باعث رنج انسانی و تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی می‌شود.

در پیش‌نویس این بیانیه که به گفته دیپلمات‌ها هنوز توسط رهبران کشورهای عضو تصویب نشده، آمده است که «دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های متفاوتی از وضعیت و تحریم‌ها» وجود داشته است. پیش‌بینی می‌شود که این بیانیه با مخالفت روسیه مواجه شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در غیاب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور ریاست هیات روسی را بر عهده دارد، تلاش کشورهای غربی برای گنجاندن موضوع محکومیت روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین را اقدامی سیاسی توصیف و آن را محکوم کرد.

آقای لاوروف با اشاره به دیدگاه متفاوت روسیه در مورد پیش‌نویس بیانیه سران گروه ۲۰، گفت که این پیش‌نویس روز چهارشنبه تکمیل خواهد شد. بنابراین بعید است که تا پیش از روز چهارشنبه در مورد این بیانیه تصمیم‌گیری شود.

در گذشته گردهمایی وزرای گروه ۲۰ به دلیل اختلاف نظر میان مسکو و سایر اعضا بر سر واژگان، از جمله در مورد چگونگی توصیف حمله نظامی روسیه، بدون ارائه بیانیه پایان پذیرفته بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌زمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی برای نشست گروه ۲۰ در بالی گفت که اکنون زمان توقف حمله روسیه بر اساس طرحی است که او «عادلانه و بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی» پیشنهاد کرده است. زلنسکی در ادامه بر ضرورت پذیرش و اجرای فرمول صلح اوکراین برای پایان دادن به جنگ تأکید کرد.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود همچنین خواستار بازگرداندن امنیت به نیروگاه اتمی زاپوریژیا و گسترش طرح صادرات غلات شد.

وزیر خارجه روسیه که روز دوشنبه گزارش‌هایی مبنی بر انتقال او به بیمارستانی در بالی منتشر شده بود، با تکذیب این خبر گفت که به سخنرانی زلنسکی گوش کرده است. آقای لاوروف رئیس جمهوری اوکراین را عامل طولانی کردن جنگ معرفی کرد که به توصیه‌ها گوش نمی‌کند.

دیدار روسای جمهور فرانسه و اوکراین با محوریت اوکراین

در هر حال جنگ اوکراین نه تنها به موضوع محوری نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ تبدیل شده است بلکه رهبران این کشورها هم در دیدارهای دو‌جانبه خود به این موضوع پرداختند.

بنا به گزارش رسانه‌های چین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز سه‌شنبه در دیدار دو‌جانبه با همتای فرانسوی خود، امانوئل ماکرون گفت که پکن از آتش‌بس در اوکراین و مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

امانوئل ماکرون هم در این دیدار بر همکاری نزدیک‌تر دو کشور برای غلبه بر پیامدهای جنگ اوکراین تأکید کرده است.

به گفته آقای ماکرون، روسای جمهوری فرانسه و چین با درخواست برای کاهش تنش درجنگ اوکراین، بر لزوم جلوگیری از به کار بردن سلاح‌های هسته‌ای تأکید کردند.

روز دوشنبه هم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرده بود، دیداری که حدود ‌۳ ساعت طول کشیده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری نشست گروه ۲۰ با حضور لاوروف؛ تقابل رودروری دیپلماسی روسیه و غرب در بالی

سران کشورهای آسه‌آن در جاکارتا با رهبران قدرت‌های بزرگ دیدار می‌کنند

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟