آمریکا نگران از ارسال موشک‌های ایران: پیونگ‌یانگ و تهران دو منبع تسلیحاتی روسیه در جنگ اوکراین هستند

پهپادهای ساخت ایران
پهپادهای ساخت ایران Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آمریکایی ادعا می کنند که کره شمالی به طور مخفیانه مقادیر قابل توجهی «گلوله توپخانه» را برای «حمایت تمام عیار از مسکو در جنگ اوکراین» به روسیه ارسال می کند.

آگهی

مقامات آمریکایی ادعا می کنند که کره شمالی به طور مخفیانه مقادیر قابل توجهی «گلوله توپخانه» را برای «حمایت تمام عیار از مسکو در جنگ اوکراین» به روسیه ارسال می کند.  

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی در کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که کره شمالی سعی دارد طوری نمایش دهد که انگار «این تسلیحات را تنها به کشورهای خاورمیانه و یا شمال آفریقا ارسال کرده است.»

  این مقام آمریکایی گفت: «بر سر این که کره شمالی به روسیه کمک تسلیحاتی می کند شکی نیست، اما اینکه همه این تسلیحات دریافت می شوند یا نه؟ این سوالی است که در حال تحقیق درباره اش هستیم.» 

ادعای جان کربی تنها دو ماه پس از آن مطرح می شود که پنتاگون مطمئن شده است که «کره شمالی موشک و گلوله توپخانه» ارتش روسیه را تامین می کند. 

تحلیلگران می گویند آمریکا مدتهاست که از این موضوع آگاه است اما سعی کرده آنرا «کم اهمیت جلوه» دهد. 

چهارشنبه آقای کربی هم در این باره گفت: «ما [ایالات متحده] باور نداریم که این کمک ها به اندازه ای هستند که مسیر این جنگ را تغییر دهند یا به طور محسوسی پیشرفت را در شرق یا جنوب [جبهه‌های جنگ اوکراین] برای روسیه متحول کنند.» 

نگرانی سخنگوی کاخ سفید از احتمال ارسال موشک های زمین به زمین ایران به روسیه

پیش از این، سه شنبه شب نیز سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی در کاخ سفید از ارسال تسلیحات تهران به مسکو، گفت و اعلام کرد که «نگران عرضه احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه است.»

جان کربی با شرکت در نشست خبری که سه شنبه برگزارشد، گفت: « ما(ایالات متحده) پیش تر درباره تامین پهپادهای(ایرانی) به روسیه صحبت کرده‌ایم اما همچنان نگران عرضه موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به این کشور هستیم که البته هنوز در عمل شاهد تحقق این موضوع نبوده‌ایم، اما در این زمینه نگرانی های زیادی داریم.»

این مقام آمریکایی با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران، گفت: « تهران آشکارا و با خواست خود، در قتل شهروندان اوکراینی بی گناه شریک است.»

جان کربی در این نشست تاکید کرد که «حکومت ایران به جز صدور سلاح، نیروی انسانی متخصص و تکنسین های نظامی برای کمک به ارتش روسیه» به این کشور فرستاده است. این سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «تهران بصورت فعالانه در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین مشارکت دارد.»

جان کربی معتقد است که «ایران با ارسال تسلیحات به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» این قطعنامه بدنبال توافق جامع هسته‌ای با ایران، برجام، در سال ۲۰۱۵ میلادی به تصویب کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. 

تهران می‌گوید با تصویب قطعنامهٔ ۲۲۳۱ هر شش قطعنامهٔ پیشین صادره علیه ایران که منجر به تحریم‌های وسیع ایران از جمله تحریم تسلحیاتی این کشور شده بود، ملغی شده است.

اکنون آمریکا می گوید در صورت ارسال موشک های زمین به زمین ایرانی به روسیه، طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱، تهران تحریم خواهد شد. تهران اعلام می کند که بند تحریم تسلیحاتی قطعنامه در سال ۲۰۲۰ میلادی، یعنی پنج سال پس از امضای توافق هسته‌ای، بطور خودکار ملغی شده و فاقد اعتبار است.

آقای کربی می‌گوید «ایالات متحده با دیگر شرکای خود در سازمان ملل متحد در حال بررسی اقدامات قاطعانه تر علیه جمهوری اسلامی ایران است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم که در این نشست خبری حضور داشت از موضوع ارسال موشک های زمین به زمین ایران به روسیه اظهار نگرانی کرد و تاکید کرد که «روسیه روی خرید تسلیحات متعارف پیشرفته از ایران به ویژه موشک‌های زمین به زمین حساب می‌کند.»

او به خبرنگاران گفت: « ایالات متحده هر کاری می کند تا از تامین این سلاح‌ها توسط ایران به روسیه جلوگیری کند.» به گفته آقای پرایس، مقامات آمریکایی قصد دارند از «تحریم ها و سایر اقدامات موثر مناسب» برای جلوگیری از نقل و انتقالات تسلیحات ایران به روسیه استفاده کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف از ساکنان خرسون و میکولائیف خواست به‌دلیل سرما وقطعی آب و برق به مناطق‌ امن‌تر نقل‌مکان کنند

زلنسکی: اگر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه نبود به صلح نزدیک‌تر بودیم

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم