انتخابات پارلمانی دانمارک و نقش کلیدی جناح میانه؛ آیا داستان سریال «بورگن» تکرار می‌شود؟

مته فردریکسن و  لارس لوکه راسموسن، نخست وزیران فعلی و سابق دانمارک
مته فردریکسن و لارس لوکه راسموسن، نخست وزیران فعلی و سابق دانمارک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم فردریکسن در طول ریاست خود بر دولت با اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی خود را به عنوان قهرمانی ملی از طیف جناح چپ مطرح کرده است.

آگهی

انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه اول نوامبر ۲۰۲۲ در دانمارک طبق سنت همیشگی در این کشور بار دیگر صحنه رقابت فشرده‌ای میان دو بلوک آبی و قرمز خواهد بود.

سوسیال دموکرات‌ها تحت رهبری مته فردریکسن، نخست وزیر فعلی دانمارک که هدایت بلوک قرمز را در دست دارد در رقابتی تنگاتنگ با عوام‌گرایان و محافظه‌کاران در صدد باقی ماندن در قدرت و حفظ برتری در انتخابات پیش‌رو در برابر بلوک آبی هستند.

خانم فردریکسن در طول ریاست خود بر دولت با اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی خود را به عنوان قهرمانی ملی از طیف جناح چپ مطرح کرده است.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، هیچ یک از دو بلوک اصلی در میان ۱۴ حزب فعال در سپهر سیاسی دانمارک، توان تصاحب ۹۰ کرسی از ۱۷۹ کرسی پارلمان و در نتیجه کسب اکثریت را ندارند.

به موجب نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته، پیش بینی می‌شود که بلوک قرمز متشکل از پنج حزب چپگرا در مجموع ۴۹.۱ درصد آرا یا ۸۵ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

در مقابل، نظرسنجی‌ها برای بلوک آبی که سه تشکل عوامگرای دست راستی را گرد هم آورده، کسب ۴۰.۹ درصد آرا یا ۷۲ کرسی پارلمان را پیش‌بینی کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نقش تعیین کننده میانه‌روها

کسپر هانسن، کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه کپنهاگ به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این انتخابات برای به دست آوردن آرای احزاب میانه است، زیرا جریانی که ‌آرای میانه‌رو‌ها را به سوی خود جلب کند برنده پست نخست‌وزیری خواهد شد.»

به موجب نظرسنجی‌های پیش از برپایی انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه، حزب میانه‌روی «اعتدال‌گرایان» که اخیرا توسط لارس لوکه راسموسن، نخست وزیر سابق لیبرال دانمارک تاسیس شده است هم‌اکنون ۱۰ درصد آرا را در اختیار دارند.

اعتدال‌گرایان که اقبال به آنها از ابتدای سپتامبر به این سو به شکلی غیرمنتطره پنج برابر شده، بدین ترتیب بر اساس نظرسنجی‌ها دست کم ۱۸ کرسی پارلمان را از آن خود خواهند کرد.

آقای راسموسن که به خاطر پیشینه قوی و تجربه بالا در صحنه سیاست دانمارک اعتباری برای خود کسب کرده از طرح موضعی صریح و آشکار در همسویی با هر یک از دو بلوک اصلی رقیب در این انتخابات خودداری کرده است.

یاکوب اِنگل اشمیت از نزدیکان رهبر حزب میانه‌رو دانمارک به خبرنگاران گفته است: «ما آماده همکاری با نامزدی هستیم که گسترده‌ترین هماهنگی را با جریان میانه برای تسهیل و فراهم کردن زمینه اجرای اصلاحات لازم از خود نشان دهد.»

میانه‌روها به‌ویژه تمایل دارند که نظام مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی را در راستای حرکت به سمت یک سیستم جذب سرمایه و تأمین مالی دستخوش اصلاحات کنند.

چراغ سبز چپ برای اتحاد یا اعتدال‌گرایان

سوسیال دموکرات‌ها در تلاش‌ برای جذب آرای جریان میانه‌رو اعلام کرده‌اند که قصد دارند از شکاف‌های سنتی عبور کرده و ایده یک دولت متحد را که از سوی میانه‌روها پیشنهاد شده است بپذیرند.

مارتین اگروپ، مدیر یک اندیشکده لیبرال دانمارکی در این خصوص می‌گوید: «این دقیقاً برعکس آن چیزی است که (خانم فردریکسن) قبلاً بر آن تاکید کرده بود؛ من فکر می‌کنم به این دلیل است که او احساس می‌کند در غیر این صورت با خطر از دست دادن قدرت روبرو خواهد شد.»

از سوی دیگر، جناح راست به رهبری دو نامزد بالقوه نخست وزیری یعنی سورن پاپ پولسن محافظه کار و یاکوب اِلِمن-یِنسن که در کارزار انتخاباتی خود برای کاهش مالیات و تقویت سیستم بهداشت مبارزه می کرد، این دست دراز شده از سوی میانه‌رو‌ها را رد کرده است.

این پاسخ منفی اما از احتمال مذاکرات طولانی قبل از تشکیل دولت حکایت دارد که در نهایت می‌تواند به نفع آقای لوکه راسموسن تمام شود.

مدیر اندیشکده لیبرال «سیپاس» لارس لوکه راسموسن را «مذاکره‌کننده‌ای سرسخت» توصیف می‌کند و می‌گوید: «او ممکن است تا جایی چانه‌زنی کند که این بیم بوجود آید که باید به او گفت «بله! شما می‌توانید نخست وزیر شوید.»

آگهی

موقعیتی برگرفته شده از مجموعه تلویزیونی دانمارکی «بورگن» که در آن رهبر یک حزب خیالی میانه رو تا جایی مانور می دهد که در نهایت به نخست وزیری منصوب می‌شود.

اجماع بر سر سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی

در کشوری با اجماع قوی درخصوص سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی، دولت فعلی در حال مذاکره با رواندا است تا بر اساس یک الگوی بریتانیایی، مرکزی را در این کشور آفریقایی برای پذیرش و نگهداری پناهجویان تاسیس کند.

کسپر هانسن، محقق علوم سیاسی در دانمارک می‌گوید: «در پارلمان و در افکار عمومی، اجماعی مشخص و محسوس در مورد سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی دیده می‌شود.»

یک مردم‌شناس ۳۵ ساله دانمارکی که از فعالان جریان سوسیال دموکرات این کشور نیز محسوب می‌شود، معتقد است: «ما همچنین باید از جامعه خود محافظت کنیم و این بدان معناست که نمی توانیم مرزهای خود را باز نگاه داریم.»

راست عوامگرای ضد مهاجرت در حالی برای کسب کرسی‌های بیشتر تلاش می‌کند که با سه تشکل مجزا در نهایت بر اساس پیش‌بینی‌ها ممکن است ۱۵.۵ درصد آرا را به سوی خود جلب کند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نام و لوگوی فناوری بلوتوث به پادشاه دانمارک در عصر وایکینگ‌ها اشاره دارد؟

دانمارکی‌ها با اکثریت قاطع به پیوستن به سیاست امنیت مشترک و دفاع اروپا رای دادند

پادشاه آینده دانمارک پس از کناره گیری غیرمنتظره ملکه مارگرته کیست؟