دانمارکی‌ها با اکثریت قاطع به پیوستن به سیاست امنیت مشترک و دفاع اروپا رای دادند

همه‌پرسی در دانمارک
همه‌پرسی در دانمارک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک تاکید کرد که نتیجه این همه‌پرسی پیامی مهم برای متحدان اروپایی کشورش، ناتو و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

آگهی

شهروندان دانمارکی در همه‌پرسی روز چهارشنبه با اکثریت آرا به پیوستن کشورشان به سیاست‌ امنیت مشترک و دفاع اتحادیه اروپا را دادند. 

در این همه پرسی نزدیک به شصت و هفت درصد رای دهندگان با انداختن رای «آری» به صندوق‌ها موافقت خود را برای پیوستن دانمارک به سیاست‌های دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کردند.

در پی مشخص شدن رای نهایی این همه‌پرسی، اورزولا فن در لاین و شارل میشل، روسای کمیسیون و شورای اروپا انتخاب مردم دانمارک را «تاریخی» خواندند و از آن استقبال کردند.

از سوی دیگر مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک نیز تاکید کرد که این نتیجه این همه‌پرسی پیامی مهم برای متحدان اروپایی کشورش، ناتو و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بوده است.

خانم فردریکسن سپس تصریح کرد: «نشان می‌دهیم که وقتی پوتین به یک کشور آزاد حمله و ثبات در اروپا را تهدید می‌کند، بقیه ما را گرد هم می‌آورد.»

دانمارک پس از ۳۰ سال امتناع از پیوستن به سیاست‌های دفاعی اتحادیه اروپا سرانجام در پی تاثیرات «دومینو‌ وار» تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در یک اقدام تاریخی به این گزینه رای داد.

مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک تنها دو هفته پس از آغاز جنگ در اوکراین با اکثر احزاب پارلمان بر سر برگزاری همه‌پرسی درباره پایان امتناع از همراهی کشورش با سیاست امنیت مشترک و دفاع اروپا‌ و نیز سرمایه گذاری‌های مهم نظامی برای عبور از مرز ۲ درصد تولید ناخالص داخلی اختصاص داده شده به بودجه دفاعی که مد نظر ناتو است، به توافق دست یافته بود.

آری گفتن شهروندان دانمارکی و اقبال آنها به ادغام سیاست دفاعی کشورشان با اتحادیه اروپا در حالی نهایی شده که عادت به «نه گفتن» در همه‌پرسی‌های مرتبط با اروپا در این کشور بسیار معمول است.

دانمارک کشوری که در مجموع به طور سنتی نسبت به سیاست‌‌های اروپا بدبین است، سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت معافیت و استثناهایی در خصوص برخی موضوعات اروپایی به ویژه در حوزه دفاع شده بود.

این کشور اسکاندیناوی که از اعضای موسس ناتو به شمار می‌رود بدین ترتیب با کسب استثنا تا پیش از این قادر به شرکت در هیچ یک از مأموریت‌های نظامی اتحادیه اروپا نبود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی دانمارک و نقش کلیدی جناح میانه؛ آیا داستان سریال «بورگن» تکرار می‌شود؟

پادشاه آینده دانمارک پس از کناره گیری غیرمنتظره ملکه مارگرته کیست؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد