کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین به چه معنایی است؟

پوتین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی
پوتین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی Copyright Alexander Zemlianichenko/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات کاخ سفید ادعا می کنند که روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین از کره شمالی سلاح و مهمات خریده است. با وجود اینکه سفیر روسیه در واشنگتن این موضوع را رد کرده، اما در صورت صحت این خبر، خرید سلاح از کره شمالی نشانه چه چیزهایی است؟

آگهی

بتازگی کاخ سفید ادعا کرد که «روسیه میلیون ها گلوله توپخانه و موشک از کره شمالی، متحد قدیمی جنگ سرد این کشورخریده است.» هرچند این ادعا توسط سفیر روسیه در آمریکا رد و «خبر جعلی» خوانده شد اما کارشناسان می گویند کره شمالی می تواند طیف وسیعی از سلاح های سبک متعارف را در اختیار روسیه قرار دهد. 

کره شمالی می تواند چه سلاح و مهماتی در اختیار روسیه بگذارد؟

بروس بکتول، استاد دانشگاه ایالتی آنجلو در تگزاس ایالات متحده که تحقیقاتی در همین زمینه انجام داده است به خبرگزاری رویترز می گوید که در میان محتمل ترین سلاح ها می توان به راکت های ۱۰۷ میلی متری کاتیوشا، راکت اندازهای ۱۲۲ میلی متری، گلوله های توپخانه ۱۵۵ و یا ۱۲۲ میلی متری، یا سایر مهمات سلاح های کوچک برای مسلسل یا تفنگ های خودکار اشاره کرد. 

به گفته این استاد دانشگاه «هر چیزی که کره شمالی می سازد اساسا گرته برداری از ساختارهای قدیمی اتحاد جماهیر شوروی است.» به همین دلیل با سامانه های تسلیحاتی روسیه کاملا هماهنگ هستند. 

البته به گفته آقای بکتول، اگر روسیه به روزی رسیده که برای تامین تسلیحاتی مجبور شده به کره شمالی رجوع کند، دو حالت بیشتر وجود ندارد نخست روسیه در وضعیت بحرانی در جنگ اوکراین قرار دارد و یا اینکه پوتین خود را آماده یک حمله بزرگ بی سابقه می کند. به گفته این استاد دانشگاه این فرضیه دوم بسیار قوی تر به نظر می آید.

بروس بکتول معتقد است که در صورت صحت این خبر، شاهد یک توافق بزرگ خواهیم بود که البته بی سابقه نیست. 

به گفته این استاد دانشگاه کره شمالی در جریان جنگ سوریه هم مهمات بسیار زیادی به دولت اسد، ایران و حزب الله لبنان فروخته است. آنها همچنین به ارتش میانمار کمکهای تسلیحات فراوانی کرده اند. 

هر چند که سالهاست کره شمالی تحت شدیدترین تحریم های بین المللی فروش تسلیحات قراردارد اما به گفته کارشناسان روسیه می تواند راحت تر از دیگر کشورها محموله های تسلیحاتی را پیش از آنکه مشمول تحریم شوند، دریافت کند. 

مرز مشترک روسیه و کره شمالی مشکل گشاست؟

بزرگترین مشکل کره شمالی در ارسال تسلحیات در سال های اخیر انتقال آن از طریق کشتی های باری و یا هواپیما بوده است. کشتی ها زمانیکه در آب های بین المللی قرار می گیرند امکان دارد که از سوی دیگر کشورها متوقف شوند. هواپیماها هم برای ارسال سلاح به کشورهای متحد با کره شمالی، بی تردید باید آسمان کشورهای دیگری را بپیماند که بی تردید بار تسلیحاتی کره شمالی را متوقف خواهند کرد. 

اما درباره روسیه وضع متفاوت است چرا که بین دو کشور هم مرز خط راه آهن مشترکی وجود دارد که پیونگ یانگ این امکان را می دهد تسلیحات خود را بدون نگرانی به روسیه ارسال کند. 

بدین ترتیب خطر ارسال تسلیحات به روسیه بسیار کمتر از ارسال تجهیزات نظامی یا مهمات از طریق دریا یا هوا به میانمار یا سوریه، یا ایران و حزب الله لبنان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره‌‌ شمالی قانون حمله اتمی پیشگیرانه را به تصویب رساند

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟