اتحادیه اروپا قصد دارد درآمد تولیدکنندگان انرژی و قیمت گاز روسیه را محدود کند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بروکسل روز چهارشنبه هفت سپتامبر (۱۶ شهریور) راه‌های خود را برای کاهش قبوض انرژی اروپایی‌ها ارائه و پیشنهاد کرد که قیمت گاز وارداتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و درآمد تولیدکنندگان برق مبتنی بر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر را محدود کند و در عین حال سهمی از سود گاز و نفت را به خود اختصاص دهد.

آگهی

بروکسل روز چهارشنبه هفت سپتامبر (۱۶ شهریور) راه‌های خود را برای کاهش قبوض انرژی اروپایی‌ها ارائه و پیشنهاد کرد که قیمت گاز وارداتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و درآمد تولیدکنندگان برق مبتنی بر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر را محدود کند و در عین حال سهمی از سود گاز و نفت را به خود اختصاص دهد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید سقف قیمتی برای گاز طبیعی روسیه تعیین کنند.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با نزدیک شدن به فصل زمستان در حال مبارزه برای مهار بحران انرژی هستند که می‌تواند منجر به خاموشی، تعطیلی کارخانه‌ها و رکود عمیق شود. روسیه در حال حاضر عرضه گاز به ۱۳ کشور اتحادیه اروپا را به‌طور جزیی یا کامل کاهش داده است.

فن‌ در لاین در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «ما با وضعیت فوق‌العاده‌ای مواجه هستیم چرا که روسیه یک تامین کننده غیر قابل اعتماد است. از سوی دیگر روسیه فعالانه بازار گاز را دستکاری می‌کند.»

وی تاکید کرد که اروپا باید درآمدهای روسیه را که با آن جنگ در اوکراین را تامین مالی می‌کند کاهش دهد.

او از توصیه هرگونه سقف قیمتی خودداری کرد و گفت که باید روی این موضوع در جریان مذاکرات اضطراری روز جمعه میان وزرای انرژی اتحادیه اروپا توافق شود.

وی تصریح کرد که کمیسیون اروپا به‌عنوان بازوی اجرایی اتحادیه مجموعه‌ای از پیشنهادها را روی میز قرار می‌دهد تا وزرا درباره آن بحث کنند.

وی تاکید کرد که خانواده‌ها و مشاغل با قیمت‌های نجومی و نوسانات شدید بازار مواجه هستند.

وی با ابراز تاسف گفت که برخی از تولیدکنندگان برق، «درآمدهای کلانی را دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده هزینه‌های تولید آن‌ها نیست.» وی تاکید کرد که اروپا تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان گاز و نفت که به دلیل افزایش جهانی قیمت‌ها «سودها کلان» به‌دست آورده‌اند، مورد رصد قرار می‌دهد.

خشکسالی اروپا باعث افزایش تقاضای برق و محدود کردن تولید برق آبی شده است. روسیه نیز در این زمان در حال استفاده از قدرت انرژی خود است.

خانم فن‌درلاین گفت که اروپا در این راستا یک «مالیات همبستگی» برای شرکت‌های سوخت فسیلی تعیین می‌کند. وی از کشورهای عضو خواست تا «این درآمدها را برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر و سرمایه‌گذاری در منابع انرژی پاک خانگی سرمایه‌گذاری کنند.»

او در این باره جزییات دیگری ارائه نکرد با این حال برخی از کشورها در حال حاضر مالیات بر سود بادآورده شرکت‌های انرژی وضع کرده‌اند.

خط لوله گاز روسیه تا پیش از حمله پوتین به اوکراین در فوریه گذشته ۴۰ درصد از کل گاز وارداتی به اروپا را تشکیل می‌داد اما اکنون تنها ۹ درصد از گاز وارداتی به اروپا را به خود اختصاص می‌دهد. نروژ هم اکنون گاز بیشتری نسبت به روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا می‌رساند.

کمیسیون بر این باور است که اتحادیه اروپا برای زمستان آمده است و میزان ذخیره گاز مشترک ۸۲ درصد است یعنی بسیار جلوتر از هدف ۸۰ درصدی که برای پایان اکتبر تعیین شده بود.

کارل نهامر، صدراعظم اتریش روز چهارشنبه سقف قیمت برق را برای این کشور پیشنهاد کرد که باید هزینه‌های یک خانوار متوسط سه نفره را حدود ۵۰۰ یورو در سال کاهش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی: جهان با نخستین بحران انرژی واقعی روبرو است

اختلاف شدید فرانسه و آلمان بر سر سیاست‌های انرژی در جریان نشست رهبران اتحادیه اروپا

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد