تهران تصمیم آلبانی در قطع روابط با ایران را «برنامه از پیش طراحی شده» خواند

ساختمان وزارت خارجه ایران
ساختمان وزارت خارجه ایران Copyright وزارت خارجه ایران
Copyright وزارت خارجه ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه آلبانی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را به‌خاطر حملات سایبری قطع می‌کند، تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

آگهی

پس از آنکه آلبانی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را به‌خاطر حملات سایبری قطع می‌کند، تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اتهامات تیرانا را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به‌عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود می‌داند و محکوم می‌کند.»

ایران تصمیم دولت آلبانی به قطع رابطه سیاسی را نسنجیده توصیف کرد.

این نهاد گفته است که طرف‌های ثالثی در این اقدام نقش داشته‌اند: «نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است.»

روابط تهران و تیرانا طی سال‌های گذشته به دلیل حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در آلبانی پر تنش بود. ایران سازمان مجاهدین خلق را گروهی «تروریستی» می‌داند و در بیانیه امروز خود نیز تاکید بر حضور اعضای این سازمان در آلبانی کرده است.

آلبانی از سال ۲۰۱۳ به درخواست ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل، میزان اعضای سازمان مجاهدین خلق است. حدود ۳ هزار نفر از اعضای این سازمان در این کشور مستقر هستند.

در این بیانیه آمده است: «آلبانی که با اعلام این موضوع قصد دارد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند، سال‌هاست به گروهک منافقین که از گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار محسوب می‌شود، پناه داده است.»

پیش از واکنش تهران، کاخ‌سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال حمله سایبری به آلبانی «تدابیر بیشتری» بر ضد تهران اتخاذ خواهد کرد. واشنگتن گفته است که پس از چند هفته تحقیق درباره حمله سایبری دو ماه پیش به آلبانی به این نتیجه رسیده که دولت ایران مسئول این حمله بوده است.

وزارت خارجه ایران نیز به بیانیه آمریکا در این زمینه واکنش نشان داد و گفت: «صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.»

دولت آلبانی صبح امروز به سفیر ایران در تیرانا اطلاع داد که همه کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی این کشور باید ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی دو ماه پیش ایران را متهم کرد که در پشت یک حمله سایبری سنگین علیه زیرساخت‌های دیجیتالی دولت آلبانی قرار دارد که هدف آن از بین بردن آن‌ها است.

آلبانی از سال ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمد و خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا نیز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا، وزیر و وزارت اطلاعات ایران را به دلیل حمله سایبری به آلبانی تحریم کرد

ادعای حمله سایبری ایران به آلبانی؛ ناتو با تیرانا ابراز همبستگی کرد

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟