فیسبوک حساب‌های جعلی مرتبط با سازمان مجاهدین را حذف کرد

canva.com
canva.com Copyright Photo
Copyright Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیسبوک می‌گوید که در مجموع بیش از ۳۰۰ حساب، صفحه و گروه در فیسبوک و اینستاگرام در این راستا حذف شده است.

آگهی

فیسبوک روز سه‌شنبه اعلام کرد صدها حساب جعلی مرتبط با یک گروه تبعیدی ایرانی و یک مزرعه ترول را که در آلبانی فعال بودند، حذف کرده است.

از مسیر این حساب‌های جعلی، مطالبی در نقد حکومت ایران و در حمایت از سازمان مجاهدین خلق منتشر می‌شده و در بسیاری از موارد، در این حساب‌های فعال در فیسبوک و اینستاگرام، برای پروفایل‌ها از نام و عکس جعلی استفاده می‌شده است.

بررسی‌های فیسبوک نشان داد که همه این حساب‌ها از یک مکان واحد در آلبانی و توسط گروهی از افراد که به نمایندگی از مجاهدین خلق کار می‌کردند اداره می‌شده است.

فیسبوک همچنین سرنخ‌هایی یافت که نشان می‌داد چیزی که اصلاحا «مزرعه ترول» نامیده می‌شود در آن کشور فعال است؛ جایی که احتمالا به کاربران برای انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی، از جمله انتشار مطالب نادرست، پول پرداخت می‌شده است.

فیسبوک می‌گوید که این حساب‌ها را نه به دلیل مطالبی که منتشر می‌کردند بلکه به دلیل شیوه رفتار آنها حذف کرده است.

کارشناسان فیسبوک دریافتند که انتشار مطالب و پست‌ها در این حسابها، مطابق با ساعات کار اداری روزانه در اروپای مرکزی انجام می‌شود؛ به این معنی که پست گذاری‌ها عمدتا از ساعت ۹ بامداد آغاز می‌شود، در نیمروز و مطابق با زمان صرف نهار در اروپای مرکزی انتشار این پست‌ها موقتا متوقف می‌شود و در اواخر روز کاری نیز سرعت انتشار آنها کاهش می‌یابد.

فیسبوک می‌گوید شواهدی مبنی بر اینکه به کاربران این حساب‌ها پول پرداخت شده، پیدا نکرده است. با این حال بن نیمو، مسئول بخش تحقیقات اطلاعاتی تهدیدات جهانی فیسبوک که در ماه فوریه به این شرکت پیوسته است، در جریان یک کنفرانس خبری غیرحضوری به خبرنگاران گفت: «حتی ترول‌ها نیز باید غذا بخورند.»

فیسبوک می‌گوید که در مجموع بیش از ۳۰۰ حساب، صفحه و گروه در فیسبوک و اینستاگرام در این راستا حذف شده است. این شرکت می‌افزاید که در جریان تحقیقات مرتبط با این موضوع متوجه شده‌اند که حدود ۱۱۲ هزار نفر یک یا چند حساب اینستاگرام را دنبال می‌کردند.

این شبکه حساب‌های جعلی عمدتا درسال ۲۰۱۷ میلادی و دوباره در اواخر سال ۲۰۲۰ بسیار فعال بوده‌اند و در برخی موارد، دارندگان این حساب‌ها از عکس مشاهیر ایرانی یا مخالفان متوفی ایرانی استفاده می‌کردند.

واکنش شورای ملی مقاومت ایران

در واکنش به این خبر، دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق است در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ‌یک از حساب‌های مرتبط با سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران بسته نشده است و ادعای وجود یک مزرعه ترول وابسته به مجاهدین در آلبانی مطلقاً دروغ است».

در ادامه بیانیه آمده است که «فیسبوک به‌سادگی می‌توانست و هم‌اکنون هم می‌تواند همهٔ حساب‌هایی را که تصور می‌شود وابسته به مقاومت ایران است با دفاتر و نمایندگی‌های سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا و پایتخت‌های اروپایی چک کند.»

سازمان مجاهدین خلق ایران یک سازمان سیاسی چپ و اسلام‌گرا است و در حال حاضر، کمپ تیرانا در آلبانی یکی از مهمترین مراکز فعالیت آنها در کنار فعالیت در پاریس، پایتخت فرانسه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت خارجه آمریکا: اقدام دولت آلبانی برای ورود به مقر سازمان مجاهدین قانونی است

هیات نظارت متا مجوز انتشار پست‌های فیسبوکی حاوی «مرگ بر خامنه‌ای» را صادر کرد

انتشار عملکرد سه‌ماهه متا: کارزارهای جعلی مستقر در آمریکا، چین و روسیه بسته شدند؛ سهم ایران چه بود؟