انتشار عملکرد سه‌ماهه متا: کارزارهای جعلی مستقر در آمریکا، چین و روسیه بسته شدند؛ سهم ایران چه بود؟

تصویری از لوگوی شرکت متا
تصویری از لوگوی شرکت متا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کارزارهای آمریکایی پست‌هایی در نقد حمله روسیه به اوکراین، رفتار چین با مردم اویغور، نفوذ ایران در خاورمیانه و حمایت روسیه و چین از طالبان را انتشار می‌دادند.

آگهی

در جدیدترین گزارش عملکرد سه‌ماهه تیم‌های امنیتی متا (شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام)، این شرکت اعلام کرده که موفق به شناسایی و حذف بسیاری از کارزارهای دروغین و فریبنده در سراسر جهان شده است. بر این اساس، در سه ماهه گذشته سه کشور ایالات متحده، چین و روسیه بیشترین حجم از این کارزارها را داشته‌اند. اقدامات ایران در منطقه یکی از اهداف کارزار مرتبط با ایالات متحده آمریکا بوده است.

جامعه گسترده مورد هدف حساب‌های جعلی ساخته‌شده در ایالات متحده از کدام کشورها بوده‌اند؟

در ایالات متحده، این شرکت ۳۹ حساب فیس بوک، ۱۶ صفحه، دو گروه مجازی و ۲۶ حساب اینستاگرامی را به دلیل نقض خط مشی خود حذف کرده است. در این گزارش آمده است که شبکه‌ای در ایالات متحده با قرار دادن جامعه هدف خود در کشورهای افغانستان، الجزایر، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، سومالی، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و یمن کارزارهای دروغین و حساب‌های جعلی ساخته بود. این عملیات در بسیاری از سرویس‌های اینترنتی از جمله توییتر، یوتیوب و تلگرام اجرایی می‌شده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که « اگرچه افراد پشت این عملیات سعی کردند هویت و ارتباطات خود را پنهان کنند، اما تحقیقات ما نشان داد که افرادی در ارتباط با ارتش ایالات متحده در آن نقش داشته‌اند.»

چین مخاطبان آمریکایی و چینی را هدف قرار داده بود

در مورد کشور چین شرکت متا ۸۱ حساب فیس بوک، هشت صفحه، یک گروه مجازی و دو حساب اینستاگرامی را حذف کرده است. جامعه هدف حساب‌های جعلی ایجاد شده در چین از کشورهایی همچون ایالات متحده، جمهوری چک و تا حدی مخاطبان چینی و فرانسوی زبان در سراسر جهان انتخاب می‌شدند.

جعل هویت سازمان‌های خبری قانونی در اروپا توسط حساب‌هایی از روسیه

در مورد روسیه آمار و ارقام کمی متفاوت‌تر است بطوری‌که این شرکت در سه‌ماه منتهی به ۲۷ سپتامبر توانسته است ۱۶۳۳ حساب کاربری جعلی، ۷۰۳ صفحه ، یک گروه مجازی و ۲۹ حساب اینستاگرامی را شناسایی و آن‌ها را مسدود کند. این شبکه‌ها عمدتا آلمان، فرانسه، ایتالیا، اوکراین و بریتانیا را مورد هدف قرار داده بودند. شیوه این حساب‌ها بدین گونه بود که با دقت بالایی در صدد جعل هویت سازمان‌های خبری قانونی در اروپا بودند. سپس در این پلتفورم‌ها مقالاتی را در انتقاد از اوکراین و تحسین روسیه منتشر می‌کردند و استدلال‌هایی می‌آوردند که تحریم‌های غرب علیه روسیه نتیجه معکوس خواهد داشت. آنها سپس این مقالات، میم ها و ویدیوهای یوتیوب را در فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، و وب سایت‌ها تبلیغ می‌کردند.

ایران هدف کارزارهای جعلی آمریکایی در منطقه خاورمیانه

شرکت متا در خصوص کارزارهای دروغین ایجاد شده در ایالات متحده آمریکا آورده است که «چندین دسته از فعالیت‌های اینچنینی را شناسایی کرده ایم که به حساب‌های جعلی متکی بودند – البته برخی از آن‌ها قبل از هرگونه بررسی (شرکت متا) توسط سیستم‌های خودکار شناسایی و غیرفعال شده بودند. این حساب‌ها برای ارسال محتوا، هدایت افراد به دامنه‌های خارج از پلتفرم اصلی و مدیریت گروه‌ها و صفحات ایجاد شده بودند. این دسته‌ها هر کدام بر روی مناطق خاصی همچون ایران و حوزه خلیج فارس، آسیای مرکزی و خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز بودند. به طور معمول، هر خوشه در مورد موضوع خاصی از جمله موضوعات ورزش و فرهنگی در هر کشورو یا لزوم همراهی با ایالات متحده از جمله همکاری نظامی؛ و انتقاد از ایران، چین یا روسیه انتشار می‌یافتند.

در این گزارش آمده است که افرادی که در پس این ماجرا بوده‌اند خود را به عنوان افراد بومی هر منطقه جا میزدند و حتی در مواردی عکس‌های پروفایل آن‌ها با تکنیک‌های کامپیوتری تهیه شده است.

این شبکه در ساعات کاری به وقت آمریکا فعال بودند و به زبان‌های عربی، فارسی و روسی مطالب خود را منتشر می‌کردند. این مطالب اکثرا در تمجید از حضور نظامی آمریکا و خطر تروریسم در منطقه بودند.

«در کارزارهای آمریکایی پست‌هایی در انتقاد از ایران، چین و روسیه را به اشتراک گذاشته می‌شد. از جمله اینکه مطالبی در نقد حمله روسیه به اوکراین، رفتار چین با مردم اویغور، نفوذ ایران در خاورمیانه و حمایت روسیه و چین از رژیم طالبان در افغانستان را انتشار می‌دادند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش‌تر نیز اعلام شده بود برخی از پست‌های اینستاگرامی که حاوی تصاویر و ویدئوهایی از اعتراضات ضدحکومتی در ایران بوده است بعد از گزارش شدن (ریپورت شدن) توسط حامیان حکومتی در ایران، حذف و یا حساب کاربری آن‌ها مسدود شده است. شرکت متا در گزارش عملکرد سه‌ماهه خود، در این خصوص توضیحی نداده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مِتا: کا‌گ‌ب بلاروس برای دامن زدن به بحران مهاجران حساب‌های کاربری جعلی ساخته است

فیسبوک حساب‌های جعلی مرتبط با سازمان مجاهدین را حذف کرد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند