افزایش فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

 سطح بالای فعالیت بدنی با کاهش ۴۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی ارتباط دارد
سطح بالای فعالیت بدنی با کاهش ۴۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی ارتباط دارد Copyright Canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج این تحقیق بزرگ بین المللی همچنین نشان می‌دهد که فعالیت بدنی شدید حداقل سه روز در هفته برای زنانی که به سن یائسگی نرسیده‌اند منجر به کاهش ۳۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با عدم فعالیت شدید می‌شود.

آگهی

مطالعه‌ جدید بر روی بیش از یکصد هزار زن نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی و کاهش عدم تحرک، به احتمال زیاد خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

یک تیم بین المللی شامل محققانی از استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده  با استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل ژنتیکی زنان مورد مطالعه به این جمع بندی رسیده‌اند که افزایش فعالیت بدنی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. این مطالعه شامل داده‌های ۱۳۰ هزار و ۹۵۷ زن بود که ۷۶ هزار و ۵۰۵ نفر از آنها سرطان سینه داشتند. 

پیش‌تر در تحقیقات انجام شده ارتباط بین فعالیت بدنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نشان داده شده بود اما اثبات این رابطه کار ساده‌ای نیست ولی محققان در این تیم بین‌المللی در تلاش هستند این موضوع را به اثبات برسانند.

پروفسور بریجید لینچ از شورای سرطان ویکتوریا، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «همیشه در مورد اینکه آیا واقعا فعالیت بدنی باعث کاهش نرخ ابتلا به سرطان سینه می‌شود بصورت علمی تائید نشده بود و همیشه  تردید وجود داشت». 

گفته می‌شود زنانی که تمایل به فعالیت بدنی بیشتری دارند، احتمال دارد سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرند و به همین دلیل نمی‌توان لزوما اینطور نتیجه‌گیری کرد که فعالیت ‌بدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد و فاکتورهای دیگری نیز در این قضیه دخیل هستند.

فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.
پروفسور بریجید لینچ
شورای سرطان ویکتوریا

او در ادامه می‌گوید: «با انجام فعالیت بدنی ما شاهد کاهش خطر در همه انواع سرطان سینه هستیم». محققان در این مطالعه، زمان صرف شده برای فعالیت بدنی و عدم تحرک را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سطح بالای فعالیت بدنی یا حرکت عمومی بدن با کاهش ۴۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی ارتباط دارد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت بدنی شدید حداقل سه روز در هفته برای زنانی که به سن یائسگی نرسیده‌اند منجر به کاهش ۳۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با عدم فعالیت شدید می‌شود.

در همین ارتباط دکتر لینچ می‌گوید: «به ازای هر ۱۰۰ دقیقه بی‌تحرکی فرد در روز، ۲۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه به طور کلی افزایش پیدا می‌کند و ریسک ابتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی را دو برابر افزایش می‌دهد.»

گفته می‌شود که فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد، زیرا میزان هورمون‌های استروژن و آندروژن در گردش خون را کاهش می‌دهد. 

یکی از محدودیت‌های داده‌های این مطالعه آن است که جمعیت آماری آن تنها بر روی زنان اروپائی متمرکز شده است. بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این ابزارهای ژنتیکی در زمینه‌های نژادی مختلف قابل استفاده هستند.

سایر عوامل مرتبط با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه عبارتند از به حداقل رساندن مصرف الکل و شیردهی. وندی اینگمن، دانشیار دانشگاه آدلاید می‌گوید:«هر چه یک زن مدت بیشتری به نوزادش شیر بدهد، خطر ابتلا به سرطان پستان برای او کمتر می‌شود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرطان پستان؛ چند درصد زنان اروپایی ماموگرافی می‌شوند؟

سازمان جهانی بهداشت مصرف الکل را از عوامل موثر در بروز سرطان پستان می‌داند

سارا سفری، نخستین ایرانی فاتح «قلل هفتگانه»: مهسا امینی خورشید ایران بود