اسرائیل محدودیت‌های سفر و زندگی عاشقانه اتباع خارجی در کرانه باختری را بازبینی کرد

خانواده توتاه در رام‌الله. شوهر خارجی و زن، یک شهروند فلسطینی است/آرشیو
خانواده توتاه در رام‌الله. شوهر خارجی و زن، یک شهروند فلسطینی است/آرشیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جسیکا مونتل، مدیر سازمان حقوق بشری هاموکد (خاموکد) اسرائیل: «با وجود حذف بهت‌آورترین بخش قانون، اگر شریک زندگی یک فلسطینی ساکن بیت‌المقدس اشغالی، خارجی باشد، دست دولت برای ممانعت از زندگی آزاد خانوادگی، با توجیهات امنیتی و جمعیت‌شناختی، همچنان باز است.»

آگهی

اسرائیل روز یکشنبه مقررات جدید زندگی در بخش اشغالی بیت‌المقدس و کرانه باختری را بار دیگر تغییر داد. معیارهای جدید، زندگی خانوادگی و حرفه‌ای شهروندان خارجی مایل به اقامت، کار، تحصیل و کنشگری اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

واشنگتن و شمار گسترده‌ای از سازمان‌های حقوق بشری با رویکرد جدید دولت یهود مخالفت کردند.

متن مقررات جدید زندگی و کار در این شهر تاریخی نخستین بار در ماه فوریه سال گذشته منتشر شد.  قرار بود مقررات جدید از روز دوشنبه، ۵ سپتامبر، اجرایی شود. با این حال و در پی ثبت ۱۹ شکایت در دادگاه عالی اسرائیل، دولت این کشور مجبور به بازبینی مفاد آن شد. 

 براساس متن اولیه «مصوبه» دارندگان گذرنامه‌های کشورهای دیگر در صورت ورود به کرانه باختری و شهر اصلی آن، بیت المقدس و تصمیم برای برقراری یک رابطه عاشقانه، یا در صورت داشتن یک شریک زندگی در این شهر، باید تصمیم خود برای زندگی مشترک را ظرف ۳۰ روز به مقام‌های دولتی اعلام می‌کردند. 

کوگات، نهاد وابسته به وزارت دفاع اسرائیل که اداره زندگی و احوال شخصیه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بر عهده دارد، روز یکشنبه متن بازبینی شده این مقررات را منتشر کرد. براساس متن اولیه، شریکان زندگی شهروندان فلسطینی را موظف به دریافت برگ اقامت ۳ تا ۶ ماهه و تا زمان تمدید مجوز اقامت، مجبور به ترک این شهر می‌کرد. متن بازبینی شده، بخش ترک اجباری این شهر را حذف کرده است. 

جسیکا مونتل، مدیر سازمان حقوق بشری هاموکد (خاموکد) اسرائیل می‌گوید با وجود حذف بهت‌آورترین بخش این قانون، اگر شریک زندگی یک فلسطینی ساکن بیت‌المقدس اشغالی، خارجی باشد دست دولت برای ممانعت از زندگی آزاد خانوادگی، با توجیهات امنیتی و جمعیت‌شناختی، همچنان باز است. این سازمان قرار است شکایت خود علیه مقررات زندگی در بیت مقدس را همچنان پیگری کند.

تام نایدز، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل شامگاه یکشنبه در یک پیام توییتری نوشت: «همچنان منتظریم که دولت اسرائیل با همه شهروندان ساکن بیت المقدس و مسافران عازم به این شهر، به شکل برابر برخورد کند.»

بخش دیگری از متن اولیه همین قانون، شمار دانشجویان و اساتید مجاز به حضور در بیت‌ المقدس را به ۱۵۰ و ۱۰۰ نفر کاهش می‌داد. این رویکرد، به ویژه با اعتراض اتحادیه اروپا، در متن بازبینی شده، حذف شده است.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و در پی شکست تهاجم ارتش‌های عربی سوریه، مصر و اردن کرانه باختری و شهر بیت المقدس را اشغال و آن را پایتخت ابدی خود معرفی کرد. این تصمیم از سوی جامعه جهانی، به استثنای ایالات متحده آمریکا و چند همپیمانش در قاره آمریکا و اروپای شرقی، به رسمیت شناخته نمی‌شود. دولت اردن هاشمی تولیت مسجد بیت‌المقدس را برعهده دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی تخریب ساختمان مسکونی «بدون مجوز» فلسطینیان در میان ناله ساکنان و حضور سربازان اسرائیلی

دو فلسطینی و یک افسر اسرائیلی در جریان تیراندازی در کرانه باختری کشته شدند

کوزوو سفارت خود در بیت‌المقدس (اورشلیم) را افتتاح کرد و آن را پایتخت اسرائیل شناخت