یک مظنون دیگر در رابطه با سوء قصد به جان معاون رئیس جمهور آرژانتین دستگیر شد

لحظه سوء قصد به جان کریستینا کریشنر فرناندز، معاون رئیس جمهور کنونی و رئیس جمهور پیشین
لحظه سوء قصد به جان کریستینا کریشنر فرناندز، معاون رئیس جمهور کنونی و رئیس جمهور پیشین Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس آرژانتین عصر یکشنبه در بوینوس آیرس دوست دختر فردی را که به جان کریستینا کریشنر، معاون رئیس جمهوری آرژانتین سوء قصد کرده بود برای تحقیقات بازداشت کرد. وکیل خانم کریشنر معتقد است که مظنون در انجام این سوء قصد تنها نبوده است.

آگهی

پلیس آرژانتین عصر یکشنبه در بوینوس آیرس، پایتخت دوست دختر فردی را که به جان کریستینا کریشنر، معاون رئیس جمهوری آرژانتین سوء قصد کرده بود برای تحقیقات بازداشت کرد. وکیل خانم کریشنر معتقد است که مظنون در انجام این سوء قصد تنها نبوده است.

چند رسانه محلی از جمله خبرگزاری رسمی تلم به نقل از مراجع قضایی می‌گویند که زن جوان ۲۳ ساله‌‌ای را بازداشت کرده است. این فرد پس از دستگیری فرناندو آندره سبگ مونتیل، مهاجم، مورد هجمه رسانه‌ها قرار گرفته و در این رابطه مصاحبه کرده بود. وی در ایستگاه قطار محله پالرمو بوینوس آیرس بازداشت شده است. 

بازداشت این زن جوان که برندا اولیارته نام دارد با حکم قاضی مسئول پرونده ماریا اوخنیا کاپوچتی صورت گرفت.  

در روزهای پس از سوء قصد، او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تلفه با ابراز حیرت از این اقدام آقای مونتیل گفته بود که هرگز فکرش را هم نمی‌کرده دوست پسرش بتواند چنین کاری انجام دهد. وی اضافه کرده بود: «فرناندو مثل همه مردم او هم از وضعیت اقتصادی شکایت داشت اما هرگز حرفی راجع به خانم کریشنر نزده بود.» همچنین خانم اولیارته متذکر شده است که از ۴۸ ساعت پیش از حادثه دوست پسرش را ملاقات نکرده است.  

منابع نزدیک به این تحقیقات می‌گویند که با بررسی دوربین‌های مداربسته محل حادثه مشخص شده است که برندا اولیارته در روز اول سپتامبر همراه دوست پسرش در صحنه حضور داشته است.

عصر روز پنجشنبه، وقتی که خانم کریشنر در نزدیکی محل سکونت خود در حال ملاقات با حامیانش بود، مردی به او نزدیک شد و تپانچه‌ای را به سمت سرش نشانه گرفت. بلافاصله پس از این اتفاق، آلبرتو فرناندز اعلام کرد که اگرچه اسلحه پر و فعال بوده است، اما به دلایل نامعلومی هیچ گلوله‌ای به سمت خانم کریشنر شلیک نشده است.

فرناندو آندره ساباگ مونتیل، مظنون این حمله مردی ۳۵ ساله و با اصالت برزیلی است که در محل حادثه دستگیر شد. انگیزه این مرد که از کودکی در آرژانتین بزرگ شده است از این عمل مشخص نیست. وی از هنگام دستگیری تا به حال هیچ اظهار نظری نکرده است. 

گرگوریو دالبون، یکی از وکلای خانم کریشنر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی C5N گفت: «مظنون به تنهایی دست به این اقدام نزده است، چون این سوء قصد نیاز به فراهم کردن مقدمات داشته است. بدون شک افراد دیگری هم از این اقدام آگاه بوده‌اند.» البته او هیچ مدرکی دال بر ادعایش ارائه نکرده است. وی همچنین اضافه کرد: «به نظر من افراد دیگری که در این اقدام دخیل هستند، شخصیت‌های سیاسی یا عمومی نیستند، همه مثل همین پسر هستند» و «همین مساله فرضیه وجود یک توطئه بزرگ را بی اعتبار می‌سازد.»

آقای دالبون مدعی شد این اطلاعات را از شخصی به نام «ماریو» دریافت کرده است. مدتی پس از سوء قصد، ماریو در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت که از نوجوانی با آقای مونتیل دوست بوده و او را فردی «حاشیه‌ای» توصیف کرد که پس از مرگ مادرش دچار سرگردانی شده است. او همچنین اضافه کرد که متقاعد شده بود که آقای مونتیل اقدام به قتل خانم کریشنر خواهد کرد و از ده ماه پیش از حادثه و زمانی که مظنون به دنبال تهیه سلاح بود، او را ملاقات نکرده است.

آقای دالبون تاکید کرد که در روز دوشنبه شکایتی رسمی از طرف خانم کریشنر به عنوان شخص حقیقی ثبت خواهد شد. 

خانم کریشنر ۶۹ سال یکی از رهبران حزب چپ پرونیست و یکی از شخصیت‌های موثر در صحنه سیاسی آرژانتین است. او هفت سال پس از کناره‌گیری از مقام ریاست جمهوری با راه‌اندازی اعتراضاتی ده‌ها هزار نفره، کشور را در شوک فرو برد و موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلبان و خدمه ممنوع‌الخروج ایرانی در آرژانتین؛ آمریکا هواپیمای ونزوئلایی را مصادره می‌کند

یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت ماهان با پرچم ونزوئلا در آرژانتین «زمین‌گیر» شد

طرح رئیس جمهوری آرژانتین برای مهار تورم ۲۰۰ درصدی؛ مخالفان با پلیس درگیر شدند