شلیک موشک‌های آمریکایی با جنگنده‌های روسی؛ آیا اوکراین ورق را بر می‌گرداند؟

جنگنده «میگ-۲۹» متعلق به ارتش اوکراین
جنگنده «میگ-۲۹» متعلق به ارتش اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توانایی نیروهای اوکراین برای انهدام پدافند هوایی روسیه در مناطق اشغال شده از خاک اوکراین با استفاده از موشک‌های هوا به زمین و ضدرادار «هارم» ساخت آمریکا اخیرا افزایش یافته است. این در حالی است که ارتش روسیه برای انهدام دفاع هوایی اوکراین قابلیت‌های مشابهی ندارد.

آگهی

استفاده روزافزون ارتش اوکراین از موشک‌های آمریکایی در جریان پرواز جنگنده‌های «میگ-۲۹» برای حمله به سامانه‌های دفاع هوایی روسیه می‌تواند به عاملی تاثیرگذار برای برهم زدن توازن موجود در جنگ بین دو طرف تبدیل شود.

توانایی نیروهای اوکراین برای انهدام پدافند هوایی روسیه در مناطق اشغال شده از خاک اوکراین با استفاده از موشک‌های هوا به زمین و رادارگریز هارم (HARM) ساخت آمریکا اخیرا افزایش یافته است. این در حالی است که ارتش روسیه برای انهدام دفاع هوایی اوکراین قابلیت‌های مشابهی ندارد. 

عدم توازن بین توانایی‌های دو طرف برای حمله به سامانه‌های دفاع هوایی یکدیگر می‌تواند موازنه قوا را در حالی که بیش از شش ماه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد تغییر دهد. 

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین پیش از این در ماه ژوئیه به تحویل موشک‌های رادارگریز آمریکایی اشاره کرده بود اما اولین نشانه از استفاده اوکراین از این موشک‌ها روز هفتم ماه اوت به دست آمد. پس از آن نیز تاکنون چند بار عکس‌هایی دال بر استفاده اوکراین از این موشک‌ها منتشر شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نیروی هوایی هیچ کشوری تا پیش از این جنگنده‌های ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق را به موشک‌های آمریکایی هارم مجهز نکرده بود. از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که اوکراین در خفا جنگنده‌های دست دوم «میگ-۲۹» متعلق به برخی از کشورهای عضو ناتو را صاحب شده یا به دنبال تصاحب آنها است.

بحث‌هایی درباره تحویل جنگنده‌های ساخت روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق به اوکراین در هفته‌های اولیه تهاجم نظامی روسیه مطرح شده بود. تخمین زده می‌شود که نیروی هوایی اوکراین حتی با در نظر گرفتن انهدام شماری از جنگنده‌های «میگ-۲۹» همچنان بیش از ۵۰ فروند از این هواپیماهای نظامی را در اختیار دارد. 

با این حال مشخص نیست که اوکراین موفق به تغییر ساختار چه تعداد از این جنگنده‌ها برای حمل موشک‌های آمریکایی شده است. از سوی دیگر اطلاعی از تعداد موشک‌های رادارگریز آمریکایی که پنتاگون در اختیار ارتش اوکراین گذاشته است نیز در دست نیست. 

آمریکا در چهارچوب بسته کمک ۸۰۰ میلیون دلاری اخیر به اوکراین قرار است موشک‌های رادارگریز بیشتری در اختیار کی‌یف بگذارد. 

در مجموع ارتش اوکراین تاکنون ۹۱ خودرو و جنگ‌افزار دفاع هوایی و حدود ۱۲ رادار روسیه را منهدم کرده است. در مقابل نیروهای روسیه تاکنون ۴۹ خودرو و جنگ‌افزار دفاع هوایی و حدود ۲۰ رادار اوکراین را منهدم کرده‌اند.

برتری اوکراین بر روسیه در زمینه انهدام سامانه‌های دفاع هوایی به این معنا است که هواپیماهای نظامی، بالگردها و پهپادهای اوکراینی فضا و قدرت عمل بیشتری برای عملیات در نزدیکی جبهه‌های نبرد خواهند داشت. 

در همین راستا افزایش موارد انفجار در انبارهای ذخیره، پایگاه‌های هوایی، خطوط ریلی و پل‌ها در مناطق تحت کنترل ارتش روسیه را می‌توان نشانه کارایی نیروی هوایی اوکراین در انهدام سامانه‌های دفاع هوایی روسیه دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن در سازمان ملل: در کنار زنان شجاع ایرانی ایستاده‌ایم؛اجازه دستیابی تهران به بمب اتم را نمی‌دهیم

اوکراین مدعی آزادسازی ۱۰۰۰ کیلومترمربع از مناطق شرقی و جنوبی شد

چراغ سبز ضمنی دبیرکل ناتو به اوکراین برای حمله به داخل خاک روسیه با جنگنده اف-۱۶