قیمت لیر ترکیه در بازار تهران به پایین‌ترین حد در ۴ سال گذشته رسید

لیر ترکیه
لیر ترکیه Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که اواخر ژانویه سال ۲۰۱۷، بهای فروش هر لیر ترکیه در بازار آزاد تهران تا نزدیکی هزار تومان کاهش یافته بود، این رقم در جریان خرید و فروش‌های اکتبر ۲۰۲۰ از مرز ۴ هزار تومان نیز فراتر رفت.

آگهی

هر لیر ترکیه در جریان مبادلات دو روز گذشته بازار آزاد ارز تهران کمتر از هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد، نرخی که آخرین بار در جریان داد و ستدهای چهار سال پیش (ژوئن ۲۰۱۸/خرداد ۱۳۹۷) ثبت شده بود. 

در حالی که اواخر ژانویه سال ۲۰۱۷، بهای فروش هر لیر ترکیه در بازار آزاد تهران تا نزدیکی هزار تومان کاهش یافته بود، این رقم در جریان خرید و فروش‌های اکتبر ۲۰۲۰ از مرز ۴ هزار تومان نیز فراتر رفت. البته ثبت رکورد تاریخی نرخ معامله هر لیر ترکیه در برابر واحد پول ایران با نخستین عبور نرخ دلار آمریکا از مرز ۳۲ هزار تومان همزمان بود. 

در نیمه اکتبر سال ۲۰۲۰ که با هفته سوم مهرماه ۱۳۹۹ خورشیدی مصادف بود، هر دلار آمریکا در برابر ۷.۹ لیر ترکیه داد و ستد می‌شد ولی این نرخ طی معاملات روز سه‌شنبه ۱۸.۱۰ بود. این بدان معناست که نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل هر دلار آمریکا طی ۲۲ ماه گذشته ۱۲۹ درصد سقوط کرده ولی نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل هر ریال ایران نزدیک به ۶۱ درصد افت کرده است. 

البته در همین مدت، نرخ مبادله هر دلار آمریکا با ریال ایران نیز با حدود ۱۰ درصد کاهش به ۲۹۰ هزار رسیده است. 

اما روند افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است. به طوری که این نرخ در یکسال منتهی به ژوئیه ۲۰۲۲ به ۷۹.۵ درصد رسیده است. بدین ترتیب، سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه طی ۴ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. 

بنابراین، بازگشت قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران به نرخ‌های چهار سال پیش به معنای افزایش قدرت خرید گردشگران ایرانی در ترکیه تا سطح چهار سال گذشته نیست. چرا که هر لیر ترکیه در چهار سال پیش قدرت خریدی معادل ۲.۲ لیر فعلی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقتصاد ترکیه؛ تورم لجام گسیخته و سقوط ارزش لیر

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟