بازگردان دارایی توقیف شده دختر رئیس جمهوری سابق ازبکستان؛ برن و تاشکند توافق کردند

  گلناره کریموا، دختر اسلام کریموف، رئیس‌جمهوری ازبکستان
گلناره کریموا، دختر اسلام کریموف، رئیس‌جمهوری ازبکستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گلناره کریموا مظنون به دریافت مبالغ هنگفتی رشوه از شرکت های مخابراتی خارجی در ارتباط با قراردادهای منعقد شده با ازبکستان است، اتهامی که وی آن را رد می‌کند.

آگهی

«برن» روز سه‌شنبه ۱۶ اوت از امضای توافقنامه‌ای با تاشکند به منظور بازگرداندن ۱۳۱ میلیون دلار پول توقیف شده از اموال دختر بزرگ اسلام کریموف، رئیس جمهوری سابق ازبکستان به این کشور خبر داد.

این مبلغ پیشتر در پی اجرای بخشی از تحقیقات مرتبط با اتهام پولشویی علیه گلناره کریموا، دختر بزرگ اسلام کریموف، رئیس‌جمهوری وقت ازبکستان ضبط و مصادره شده بود.

در بیانیه دولت سوئیس آمده است که به موجب این توافق وجوهی که سال ۲۰۱۲ از حساب‌های خانم کریموا در سوئیس مصادره شده بود به صورت امانت در اختیار سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد تا در ادامه به نفع مردم ازبکستان هزینه و خرج شود.

بر اساس این توافق،‌ بخش دیگری از دارایی‌های دختر بزرگ رئیس جمهوری سابق ازبکستان که ممکن است به عنوان بخشی از مراحل دادرسی کیفری توقیف و مصادره شود نیز به صندوق امانت سازمان ملل متحد واریز خواهد شد.

گلناره کریموا مظنون به دریافت مبالغ هنگفتی رشوه از شرکت های مخابراتی خارجی در ارتباط با قراردادهای منعقد شده با ازبکستان است، اتهامی که وی آن را رد می‌کند.

وی پیش‌تر به موجب اتهامات وارده در زمینه فساد و پولشویی سال ۲۰۱۴ در ازبکستان تحت حصر خانگی قرار گرفته بود.

اسلام کریموف، نخستین رئیس‌جمهوری ازبکستان پس از زمان فروپاشی اتحاد شوروی سابق بود که از سال ۱۹۹۱ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۶ سکان هدایت این کشور را در دست داشت.

آقای کریوف به دلیل سرکوب معترضان، دستور به اعمال شکنجه و فشار برای گرفتن اقرار و نیز محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت مورد انتقاد عفو بین‌الملل قرار داشت و از وی به عنوان یک دیکتاتور یاد می‌شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی قانون اساسی در ازبکستان؛ تلاش میرضیایف برای هموار کردن راه ریاست جمهوری تا ۲۰۴۰

ازبکستان معترضان به طرح دولت برای اصلاح قانون اساسی را به زندان انداخت

ازبکستان؛ برکناری معاون نخست‌وزیر به دلیل بد‌رفتاری و تحقیر کشاورزان