اشرف غنی: یکصد هزار دلار به آشپز ارگ پیشنهاد دادند تا مرا مسموم کند

اشرف غنی بعد از شلیک چندین راکت سینه سپر می‌کند و می‌گوید که جلیقه ضدگلوله و ترسی ندارد، ۹ مارس ۲۰۲۰/کابل
اشرف غنی بعد از شلیک چندین راکت سینه سپر می‌کند و می‌گوید که جلیقه ضدگلوله و ترسی ندارد، ۹ مارس ۲۰۲۰/کابل Copyright Rahmat Gul/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Rahmat Gul/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد اشرف غنی همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی منابع مختلف دال بر اینکه وی هنگام فرار با هلی‌کوپتر به همراه مشاورانش ده‌ها میلیون دلار پول نقد با خود برده است، را رد کرد.

آگهی

رئیس جمهوری سابق افغانستان که همزمان با ورود طالبان به کابل در تابستان گذشته از کشورش گریخت توطئه‌چینی برای قتل و تن ندادن به تحقیر را به عنوان توجیه‌های تازه برای فرار خود مطرح کرده است.

محمد اشرف‌ غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان روز یکشنبه گذشته در آستانه سالگرد سقوط پایتخت کشورش به دست شبه‌نظامیان اسلامگرای طالبان از تصمیم خود برای فرار دفاع کرد و گفت که نمی‌خواسته به تحقیر تسلیم شدن در برابر شورشیان تن دهد.

آقای اشرف غنی همچنین در گفتگو با سی‌ان‌ان یادآور شد که صبح روز پانزدهم اوت سال گذشته میلادی، زمانی که طالبان به دروازه‌های پایتخت رسیده بودند محافظان همگی ارگ ریاست جمهوری را ترک کرده و او آخرین نفر حاضر در ارگ بود.

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین در اظهاراتی تکراری که بارها از سوی وی مطرح شده تصریح کرد که وزیر دفاع اوایل همان روز به او گفته بود که دیگر نمی توان از کابل دفاع کرد.

محمد اشرف غنی پیش‌تر نیز در سخنانی سعی کرده بود اقدامات خود را در روز سقوط کابل توجیه کند اما روز یکشنبه در گفتگو با سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری را از ماجرای فرار خود مطرح کرد.

او در همین راستا با طرح این ادعا که به یکی از آشپزهای ارگ ریاست جمهوری مبلغ ۱۰۰ هزار دلار پیشنهاد شده بود تا او را مسموم کند بر عدم احساس امنیت در محیط اطراف خود تاکید کرد.

آقای اشرف غنی در ادامه با تکرار این جمله که «هرگز از چیزی نترسیدم» گفت: «دلیل ترک کشور این بود که نمی‌خواستم به طالبان و حامیان آنها این لذت را بدهم که دوباره یک رئیس‌جمهور افغانستان را تحقیر کرده و او را وادار به امضای مشروعیت دولت کنم.»

منتقدان می گویند که خروج ناگهانی و مخفیانه غنی در روز پانزدهم اوت سال گذشته پایتخت را بدون پشتوانه کرد و در حالی که نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو پس از ۲۰ سال حضور مراحل پایانی خروج از کشور را دنبال می‌کردند زمینه سقوط کابل و ورود شبه‌نظامیان طالبان به پایتخت به راحت‌ترین شکل ممکن فراهم شد.

محمد اشرف غنی همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی منابع مختلف دال بر اینکه وی هنگام فرار با هلی‌کوپتر به همراه سایر مقامات دولتی ده‌ها میلیون دلار پول نقد با خود برده است، را رد کرد.

این در حالیست که در گزارش یک نهاد نظارتی کنگره آمریکا که هفته گذشته منتشر شد احتمال آنکه آقای غنی و مشاوران ارشدش این مقدار پول نقد را هنگام فرار با هلیکوپتر از کشور خارج کرده باشند ضعیف قلمداد شده بود.

این بررسی نشان می‌دهد که حمل محموله‌ای حاوی ۱۶۹ میلیون دلار با توجه به ظرفیت بالگردها و میزان سوخت آنها برای پرواز در دمای گرم تابستان غیرممکن بوده است.

نهاد بازرسی ویژه آمریکا در امر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش خود می‌افزاید: «احتمال زیادی وجود دارد که مقادیر قابل توجهی ارز آمریکایی از اموال دولت افغانستان در حین هرج و مرج ناشی از ورود و تسلط طالبان بر پایتخت، از جمله میلیون‌ها دلار پول از کاخ ریاست جمهوری و صندوق ریاست امنیت ملی ناپدید شده باشد.»

با این حال در این گزارش تاکید شده است که از میزان پول به سرقت رفته و اینکه چه افرادی در این عملیات دست داشته‌اند اطلاعاتی در دست نیست.

طالبان، شورشیان سابق و حاکمان فعلی افغانستان، در طول یکسال گذشته به رغم وعده‌های ابتدایی دال بر تسامح بیشتر و رویکردی متفاوت نسبت به گذشته محدودیت های قابل توجهی را بویژه در زمینه تحصیل و کار بر دختران و زنان اعمال کردند.

طالبان تقریبا به شکلی قابل توجه در انزوای بین‌المللی قرار دارند و حکومت آنها موسوم به دولت امارت اسلامی تا حد زیادی از کمک‌های بین‌المللی پیشینی که به دولت محمد اشرف غنی می‌شد، محروم است.

شبه‌نظامیان اسلامگرا پس از یکسال کشور‌داری، اینک برای تداوم حکومت و متوقف کردن روند بحران شدید اقتصادی که میلیون‌ها شهروند افغان را در معرض فقر و گرسنگی قرار داده تلاش می‌کنند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش رسمی آمریکا؛ همه دلارهایی که اشرف غنی و همراهانش با سقوط کابل با خود بردند

ادعای محافظ ویژه اشرف غنی: نجاتم دهید تا تصاویر فرار او را با بسته‌های دلار منتشر کنم

فیسبوک اشرف غنی: «باید به طالبان دست یاری داد»، غنی: «فیسبوکم هک شده»