داعش مسئولیت انفجار در محله شیعه‌نشین کابل را بر عهده گرفت؛ طالبان محکوم کرد

زنان سوگوار کابل، عکس تزیینی است
زنان سوگوار کابل، عکس تزیینی است Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 .
Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 .
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیعیان افغانستان اغلب هزاره‌ها هستند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفری اکثرا سنی مذهب افغانستان را تشکیل می‌دهند

آگهی

دست‌کم هشت نفر در انفجار روز جمعه ۵ اوت، در منطقه «سرکاریز» یکی از محله های شیعه نشین کابل، پایتخت افغانستان، جان باختند و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.

داعش که پیش‌تر جامعه شیعیان افغانستان را هدف گرفته است، مسئولیت حمله عصر جمعه در  ناحیه ششم امنیتی شهر کابل را نیز بر عهده گرفت. 

خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی پلیس طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت که بمب «در گاری‌دستی پر از سبزیجات» در یک خیابان شلوغ در محله شیعه نشین در غرب کابل کار گذاشته شده بوده است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که شیعیان کابل و افغانستان روز دوشنبه مراسم عاشورا را بر پا خواهند داشت. 

خالد زدران با بیان این که «تیم‌های امنیتی در تلاش برای یافتن عاملان» این حمله هستند افزود که حال برخی از مجروحان وخیم است.

همزمان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «امارت اسلامی افغانستان این اقدام بزدلانه را که کار دشمنان اسلام و کشور است، به شدت محکوم می‌کند».

شیعیان افغانستان اغلب هزاره‌ها هستند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفری اکثرا سنی مذهب افغانستان را تشکیل می‌دهند. جمعیت هزاره‌ افغانستان تحت آزار و اذیت و حملات افراط‌گرایان بوده و هست.  

شمار حملاتی مثل بمبگذاری امروز اگرچه با روی کار آمدن دوباره طالبان در کابل که نزدیک به یک سال پیش قدرت را در دست گرفتند کاهش یافته است، اما متوقف نشده است و اکنون داعشی‌ها از همان تاکتیکی که طالبان علیه حکومت پیشین مستقر در افغانستان استفاده می‌کرد بهره می‌برند که همانا ایجاد بی‌ثباتی برای حاکمان از طریق بمبگذاری و حمله به غیرنظامیان است. 

طالبان ادعا می‌کنند که داعش را در افغانستان شکست داده  و به انزوا کشانده‌اند، اما تحلیلگران معتقدند که این گروه افراطی همچنان چالش اصلی امنیتی برای حاکمان جدید افغانستان است، حاکمانی که با فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق و یارانش، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی وارد کابل شدند و دوباره قدرت را به دست گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در مسجدی در هرات؛ مجیب الرحمان انصاری، امام جمعه طرفدار طالبان کشته شد

تعداد کشته‌شدگان حمله انفجاری در خانقاه صوفیان در کابل به ۶۶ نفر رسید

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد