سه قدرت هسته‌ای: جنگ اتمی برنده ندارد، روسیه به لفاظی خطرناک خود خاتمه دهد

آزمایش موشک قاره‌پیمای روسیه
آزمایش موشک قاره‌پیمای روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن، لندن و پاریس در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که کارکرد سلاح‌های هسته‌ای باید به «اهداف دفاعی»، «گفتگو» و «پیشگیری از جنگ» محدود شود. در بخشی از این بیانیه از «رفتار غیرمسئولانه و خطرناک» روسیه انتقاد شده است.

آگهی

آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه یک اوت (۱۰ مرداد) از روسیه خواستند تا به لفاظی «خطرناک» خود در زمینه استفاده از سلاح هسته‌ای و جنگ اتمی پایان دهد. 

در بیانیه مشترک این سه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که سلاح هسته‌ای هم در اختیار دارند آمده است: «پیروزی در یک جنگ هسته‌ای ممکن نیست و نباید اصلا روی دهد.»

واشنگتن، لندن و پاریس در ادامه بیانیه مشترک خود همزمان با آغاز کنفرانس بازبینی «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، تاکید کرده‌اند که کارکرد سلاح‌های هسته‌ای باید به «اهداف دفاعی»، «گفتگو» و «پیشگیری از جنگ» محدود شود. در بخشی از این بیانیه از «رفتار غیرمسئولانه و خطرناک» روسیه انتقاد شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا، بریتانیا و فرانسه در بخشی از بیانیه خود با اشاره به لزوم جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرده‌اند که «ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد». سه عضو دائم شورای امنیت از تهران خواسته‌اند که بار دیگر اجرای کامل برجام را در دستور کار قرار دهد. 

در تحولی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از روسیه و چین خواست تا به گفتگو بر سر «کنترل سلاح‌های هسته‌ای» تن دهند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده به طور خاص از مسکو خواست تا «مسئولیت‌پذیری» خود در این زمینه را به دنبال تهاجم نظامی به اوکراین نشان دهد. 

در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس «ان پی تی» در نیویورک نوشت که از نظر مسکو جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت. وی در ادامه افزوده است که جنگ هسته‌ای هرگز نباید رخ بدهد. 

بیانیه سه کشور عضو دائم شورای امنیت و نامه رئیس‌جمهوری روسیه در حالی منتشر می‌شود که نزدیک به شش ماه پس از آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تنش‌ها بین مسکو و کشورهای غربی فروکش نکرده است. 

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در اولین روز از تهاجم نظامی به اوکراین با اشاره تلویحی به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای به قدرت‌های خارجی نسبت به دخالت در جنگ اوکراین هشدار داده بود. او چند روز بعد دستور داد تا نیروهای هسته‌ای روسیه در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گیرند. 

مسکو کشورهای غربی را به مشارکت در «جنگ نیابتی» از طریق ارسال سلاح به اوکراین و وضع تحریم علیه روسیه متهم کرده است.

بلینکن: بازگشت به برجام بهترین نتیجه را برای ایران، آمریکا و جهان به همراه دارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در افتتاحیه کنفرانس بازبینی «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» به اقدامات هسته‌ای کره شمالی، ایران و روسیه اشاره کرد.

وی گفت: «پیونگ‌یانگ در حال آماده شدن برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود است. ایران همچنان در مسیر تشدید تنش‌ هسته‌ای قرار دارد.»

وی تاکید کرد که بازگشت به برجام بهترین نتیجه را برای ایالات‌ متحده، ایران و جهان به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: «اقدامات روسیه در اوکراین برای استفاده از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به‌عنوان پایگاهی برای انجام حملات به اوکراین، «مفهوم داشتن سپر انسانی را به سطحی کاملا متفاوت و وحشتناک می‌رساند.»

وی اضافه کرد: «شکی نیست که معاهده گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهان را ایمن‌تر کرده است اما همزمان شکی نیست که این معاهده تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احیای برجام؛ هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران، اروپا و آمریکا در وین دور هم می‌آیند

ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل می‌شود؟ نخست‌وزیر پیشین اسرائیل جدول زمانی تخمین زد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند