مشاور رهبر ایران: همه می‌دانند که توان فنی ساخت بمب اتم را داریم

کمال خرازی
کمال خرازی Copyright پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
Copyright پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمال خرازی می‌گوید بر کسی پوشیده نیست که ایران توان فنی ساخت تسلیحات اتمی را دارد اما تهران چنین برنامه‌ای ندارد.

آگهی

کمال خرازی، رئيس شورای روابط خارجی جمهوری اسلامی می‌گوید ایران توانایی فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد اما قصد انجام چنین کاری را ندارد. 

آقای خرازی که یکی از مشاوران سیاست خارجی رهبر ایران هم به شمار می‌رود در گفتگو با شبکه الجزیره همچنین در خصوص چشم‌انداز روابط ایران و عربستان هم صحبت کرده است. خرازی در این گفتگو ضمن استقبال از اظهارات مقام‌های سعودی در خصوص دراز کردن دست دوستی تاکید کرد که تهران آماده گفتگو و بازگرداندن روابط با ریاض به حالت عادی خود است. وزیر خارجه پیشین ایران همچنین در ادامه تاکید کرد که ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و حل اختلافات میان آنها منجر به بروز تحولی منطقه‌ای خواهد شد. 

خرازی در بخش دیگری از این گفتگو به دلایل عدم انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا پرداخت و تاکید کرد انجام این امر با توجه به دیوار زخیم بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن امری دشوار است. وزیر امور خارجه در دولت سید محمد خاتمی همچنین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیم به انجام چنین کاری را نداریم.» 

خرازی در ادامه افزود: «فقط در عرض چند روز توانستیم غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد برسانیم و به راحتی هم می‌توانیم آن‌را به ۹۰ درصد برسانیم.» 

او همچنین ضمن تاکید بر مخالفت ایران با وجود سلاح کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، تولید این سلاح را «خلاف باورهای ایران» و همین طور «خلاف ضرورت‌های امنیتی» ایران توصیف، اما در همین حال تصریح کرد توان ایران در دسترسی به آستانه هسته‌ای موضوع پنهانی نیست. او همچنین تاکید کرد که نفس داشتن فناوری هسته‌ای، امری بازدارنده است.  

سطح غنی‌سازی ۹۰ درصد اورانیوم میزانی است که یک کشور می‌تواند با آن به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند. در ماه‌های اخیر بسیاری از ناظران بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند که ادامه این وضعیت می‌تواند ایران را به سمت غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی بکشاند. 

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که قصدی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارند و برای این منظور به فتوای علی خامنه‌ای در خصوص حرام بودن ساخت سلاح اتمی اشاره می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گفتگوهای هسته‌ای برای احیای برجام پس از چند ماه تعلیق، ماه گذشته میلادی در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد اما مقام‌های اروپایی و اروپایی روند گفتگوها را «ناامیدکننده» ارزیابی کردند. در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران شدت گرفته است. در همین حال جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در سفر خود به اسرائيل و عربستان تاکید کرد که واشنگتن اجازه نخواهد داد که ایران به تسلیحات اتمی دست یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایرانی‌ها جسورانه از امکان ساخت بمب اتم می‌گویند؛ تهران: حرام و در دین و اعتقاد ما جایی ندارد

چرا مذاکرات برجام به نتیجه نمی‌رسد، آیا گفتگوها شکست خورده است؟

بیانیه ایران در پاسخ به گزارش‌های آژانس انرژی اتمی: منشا اتهامات علیه ما اسرائیل است