دبیرکل سازمان ملل: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای خودکشی است

دبیرکل سازمان ملل: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای خودکشی است
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Sérgio Ferreira de Almeida
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جنگ اوکراین به ما نشان داد اگر در دهه های گذشته روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کردیم، امروز در دام صنعت سوخت‌های فسیلی با قیمت‌های بسیار بالا گرفتار نیودیم. پس پیام جنگ اوکراین برای ما این است که باید روند گذار سبز را تسریع و به طور موثرتری با تغییرات اقلیمی مبارزه کنیم.

اکنون به دلیل جنگ اوکراین، به نظر می رسد مبارزه با تغییرات اقلیمی اولویت خود را از دست داده است. سازمان ملل کنفرانس اقیانوس را در لیسبون برگزار می‌کند. در حاشیه این کنفرانس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گفتگو با یورونیوز از ضرورت مبارزه با تغییرات اقلیمی و تاثیر جنگ اوکراین در این مبارزه می‌گوید.

یورونیوز: چگونه می‌توانیم دوباره تغییرات اقلیمی و مبارزه با آن را در صدر دستور کار بین‌المللی قرار دهیم؟

آنتویو گوترش: «با انجام هر کار ممکن و با مطرح کردن موضوع تا حد امکان در همه‌جا می توان تغییرات اقلیمی را دوباره به صدر امور آورد. اگر به جنگ در اوکراین نگاه کنید، می‌بینید که این جنگ به ما نشان داد اگر در دهه های گذشته روی انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری می‌کردیم چه اهمیتی داشت. اگر این اتفاق افتاده‌ بود، امروز در دام صنعت سوخت‌های فسیلی که با قیمت‌های بسیار بالا، کیفیت زندگی مردم و وضعیت بسیاری از کشورهای درحال توسعه را تضعیف می کند، گرفتار نیودیم. پس پیام جنگ اوکراین برای ما این است که باید روند گذار سبز را تسریع و به طور موثرتری با تغییرات اقلیمی مبارزه کنیم. »

اگر در دهه های گذشته روی انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری می‌کردیم امروز در دام صنعت سوخت‌های فسیلی گرفتار نبودیم
آنتونیو گوترش
دبیرکل سازمان ملل متحد

یورونیوز: اما ما شاهد هستیم که رهبران جهان مجددا در سوخت های فسیلی سرمایه گذاری می‌کنند. چگونه می‌توانیم آنها را متقاعد کنیم؟

آنتونیو گوترش: «این خودکشی است و امیدوارم آنها متوجه باشند که خودکشی بهترین راه برای رودررویی با آینده نیست. »

یورونیوز: و در عین حال متقاعد کردن مردمی که با مشکلات غذا و انرژی مواجه هستند برای اولویت بخشیدن به تغییرات اقلیمی و مبارزه با آن مشکل است، با این موضوع چه می کنید؟ 

آنتونیو گوترش: «در ابتدا باید تلاش کنیم که مشکل امنیت غذایی را حل کنیم. به همین دلیل سخت تلاش می کنیم شرایط عرضه محصولات غذایی اوکراین و محصولات غذایی و کودهای روسیه به بازار جهانی را فراهم کنیم تا بتوانیم وضعیت را بهبود و قیمت‌ها را کاهش دهیم. همچنین براین باور هستم که ابتکارعمل‌های دیگری در رابطه با قیمت انرژی وجود دارد. اما واضح است که این شرایط و مخصوصا قیمت‌های بالای سوخت‌های فسیلی، دلیل خوبی برای کاهش مصرف آنها تا حد ممکن است. پس به نفع همه است که همچنان در مبارزه با تغییرات اقلیمی مصمم باشند تا در آینده و در شرایط مشابه بتوانیم از این وابستگی فراگیر به بازار بی‌ثبات سوخت‌های فسیلی جلوگیری کنیم. » 

یورونیوز:مشاهده می‌کنیم که از دریاها و اقیانوس‌ها هم به عنوان سلاح استفاده می شود. منظورم دسترسی به دریاست. از دریای سیاه به عنوان سلاح استفاده می‌شود. و اینجا در لیسبون جوانانی را دیدیم و می‌بینیم که حاوی پیام‌هایی در مورد معادن درون اقیانوس‌ها هستند. در این مورد چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

آنتونیو گوترش: «ابتدا می‌خواهم راجع‌به دسترسی به بنادر اوکراین صحبت کنم. این دقیقا هدفی است که بسته پیشنهادی ارائه شده به روسیه و اوکراین با حمایت ترکیه، دنبال می‌کند و ما امیدواریم برپایه مذاکرات دوجانبه‌ای که بین ارتش‌های این سه کشور انجام شده است به زودی بتوانیم در نشستی چهارجانبه در استانبول به توافقی در رابطه با صادرات غلات اوکراین برسیم. در عین حال دیگر کشو‌رها روند صادرات محصولات غذایی و کودهای روسیه را تسهیل می‌کنند، زیرا درست است که هیچ تحریمی بر محصولات غذایی و کودها اعمال نمی‌شود، اما پیچیدگی‌هایی در حمل و نقل، بیمه و پرداخت‌ها وجود دارد که باید بررسی شوند. و به همین دلیل است که ما با اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه در تماس نزدیک هستیم تا بتوانیم به یک معامله پایاپای شامل دسترسی محصولات غذایی و کودهای هر دو طرف درگیر، روسیه و اوکراین، به بازارهای جهانی برسیم. »

توئیتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

یورونیوز: روسیه بازیگر مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی است. چگونه ممکن است که آنها را به این مبارزه بازگردانیم؟

 آنتونیو گوترش: «روسیه اینجا در کنفرانس اقیانوس حضور دارد. معتقدم که مبارزه با تغییرات اقلیمی موضوعی حیاتی برای جامعه بشری است. پس همه کشورها باید آن را در اولویت قرار دهند. »

یورونیوز: شما در این رویداد از نسل جوان عذرخواهی کردید، چون معتقدید نسل شما سهم بسیاری در رسیدن به وضعیت کنونی داشته است.

 آنتونیو گوترش: «نسل من مسئول این واقعیت است که ما با طبیعت در جنگیم، درگیر تغییرات اقلیمی هستیم و شرایط از کنترلمان خارج است. پیش‌بینی‌ها همچنان افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ را نشان می‌دهند و این خودکشی است و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. در این چند دهه باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به طور چشمگیری کاهش دهیم. در رابطه با اقیانوس‌ها و در نبرد برای حفظ آنها با وجود گرمایش و اسیدی شدن آب که از نتایج تغییرات اقلیمی است، از بین رفتن مرجان ها، نابودی تنوع زیستی، صید بی رویه، آلودگی پلاستیکی و دیگر انواع سموم و آلودگی که مناطق ساحلی بسیاری را کاملا خالی از حیات کرده‌است، بازنده هستیم. منظورم این است که همچنان در حفظ اقیانوس‌ها بازی را باخته‌ایم و باید برای آن کاری کنیم. درواقع نسل من نمی‌توانست یا نمی‌خواست تشخیص دهد لزوما چه زمانی این موضوع از کنترل خارج می‌شود. »

یورونیوز:آیا شما به آینده نزدیک خوشبین هستید که رهبران جهانی واقعا متوجه میزان ضرورت اقدام درباره این موضوع می شوند؟

آنتونیو گوترش: «دوباره تکرار می‌کنم. مسأله خوشبینی و بدبینی نیست. من مصمم هستم هر کاری در توان دارم انجام دهم تا رهبران سیاسی و همچنین اقتصادی جهان متوجه این ضرورت شوند. فراموش نکنیم که صنعت سوخت‌های فسیلی طی دهه‌ها میلیاردها میلیارد خرج شبه علم‌ها، روابط‌عمومی و هرگونه لابی‌گری کرده‌است تا جهان را متقاعد کند که تغییرات اقلیمی آنقدرها هم جدی نیست و سوخت‌های فسیلی مشکلی به وجود نمی‌آورند. تاحدودی شبیه کاری که صنعت تنباکو چند دهه پیش انجام داد. پس رهبران اقتصادی مسئولیت عظیمی برعهده دارند. و همه رهبران سیاسی و اقتصادی باید درک کنند که در شرایط اضطراری قرار داریم، و این شرایط نیازمند اقدامات شدید است. »

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعضای اتحادیه اروپا بر سر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی به توافق اولیه دست یافتند

گاوهای سازگار با تغییرات اقلیمی و با انتشار گاز متان کمتر پرورش می‌یابند

تضمینی غیرقابل انتظار از ترکمنستان که از عمده‌ترین انتشاردهندگان گاز متان جهان است