گزارشگران بدون مرز برای پیگیری قتل عکاس-خبرنگار اوکراینی به دیوان بین‌المللی کیفری متوسل می‌شود

ماسک لوین، خبرنگار کشته شده اوکراینی
ماسک لوین، خبرنگار کشته شده اوکراینی Copyright Inna Varenytsia/Inna Varenytsia
Copyright Inna Varenytsia/Inna Varenytsia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماسک لوین، عکاس خبرنگار اوکراینی ماه مارس به همراه یک سرباز در روستایی در حومه کی‌یف ناپدید شد. سه هفته بعد و پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه، جسد این دو نفر در میان اجساد هزاران غیرنظامی دیگر، کشف شد.

آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد ماجرای ناپدید شدن و قتل ماسک لوین، عکاس خبرنگار اوکراینی و سرباز همراهش را از طریق دیوان بین‌المللی کیفری پیگیری خواهد کرد. 

ماسک لوین، ماه مارس به همراه یک سرباز در روستای مژیاریسکای علیا، در ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف ناپدید شد. سه هفته بعد و پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه، جسد این دو نفر در میان اجساد هزاران غیرنظامی دیگر، کشف شد.

مقام‌های قضایی اوکراین می‌گویند نظامیان روسیه روز سیزدهم مارس، یعنی حدود سه هفته پس از آغاز جنگ و احتمالا پس از یک بازجویی زیر شکنجه، این دو نفر را اعدام کرده اند. از قرار معلوم آقای لوین برای پیدا کردن پهپاد عکاسی‌اش که روز قبل از بازداشت گم شده بود، به یک منطقه جنگلی در خارج از روستا رفته بود. در همان روز، نیروهای روسیه وارد منطقه شدند. 

ماسک لوین یکی از ۸ خبرنگاری است که از زمان آغاز جنگ جان خود را از دست داده است. هفته گذشته، دیوان بین‌المللی کیفری دفتر ویژه‌ای را در کی‌یف برای رسیدگی به موارد احتمالی جنایات جنگی افتتاح کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرد آلمانی سر بی‌جان فردی را مقابل دادگاه بُن قرار داد

چرا کار مقامات اوکراین با رافائل گروسی به جدال لفظی کشید؟

راهکار اوکراین برای دمیدن جان تازه به ارتش با فرض تشدید جنگ از سوی روسیه