نمایش انیمیشن لایت‌یر در امارات به‌دلیل بوسه شخصیت‌های همجنسگرای فیلم ممنوع شد

نمایش انیمیشن لایت‌یر در سینماهای امارات ممتوع شد.
نمایش انیمیشن لایت‌یر در سینماهای امارات ممتوع شد. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امارات عربی متحده روز دوشنبه ۱۳ ژوئن، «لایت‌یر» انیمیشن جدید شرکت پیکسار را از نمایش در سینماها ممنوع کرد. علت تصمیم مقامات اماراتی بوسه بین دو شخصیت لزبین این انیمیشن است.

آگهی

امارات عربی متحده روز دوشنبه ۱۳ ژوئن، «لایت‌یر» انیمیشن جدید شرکت پیکسار را از نمایش در سینماها ممنوع کرد. علت تصمیم مقامات اماراتی بوسه بین دو شخصیت لزبین این انیمیشن است.

تصمیم امارات در حالی اتخاذ می‌شود که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مالزی نیز این فیلم را ممنوع می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که سایر کشورهای مسلمان نیز چنین تصمیمی را در برابر این انیمیشن که یکی از بزرگترین انیمیشن‌های دیزنی است، اتخاذ کنند.

 دفتر تنظیم مقررات رسانه ای وزارت فرهنگ و جوانان امارات در توییتی اعلام کرد که این فیلم «به دلیل نقض استانداردهای محتوای رسانه ای کشور، مجوز نمایش عمومی در هیچ کدام از سینماهای امارات را ندارد».

 این دفتر تایید می‌کند که تمامی فیلم‌های اکران شده در سینماهای سراسر کشور قبل از تاریخ اکران عمومی مورد پیگیری و ارزیابی قرار می‌گیرند تا از ایمن بودن محتوای منتشر شده با توجه به رده‌بندی سنی مناسب اطمینان حاصل شود.

 این توییت شامل تصویری از پوستر فیلم بود که تصویر نمایه شخصیت اصلی آن باز لایت یر با علامت "نه" روی آن به رنگ قرمز مشخص شده بود. 

پیش از این سینماهای امارات متحده عربی زمان نمایش فیلم را تبلیغ کرده بودند. اما در آخر هفته، یک کمپین رسانه‌های اجتماعی با هشتگ عربی «ممنوع کردن نمایش لایت‌یر در امارات» توجه محافظه‌کاران اماراتی را به خود جلب کرد. آنها نشان دادن یک زوج لزبین روی صفحه نمایش را خلاف فرهنگ و مذهب خود توصیف کردند.

امارات عربی متحده مانند بسیاری از کشورهای دیگر در خاورمیانه مسلمانان است و روابط همجنس گرایان را جرم انگاری می کند. وزارت امور خارجه ایالات متحده هشدار می دهد که قوانین اسلامی یا شریعت در امارات می تواند مجازات اعدام را برای رفتارهای همجنس گرا در نظر بگیرد، در حالی که دبی می تواند ۱۰ سال حبس و ابوظبی حداکثر ۱۴ سال را در نظر بگیرد. با این حال، چنین پیگردهایی به ندرت گزارش می شود.

انتظار می‌رود فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری لایت‌یر{ سال نوری } برای دیزنی جذابیت زیادی داشته باشد و تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که در اولین آخر هفته‌ نمایش آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

استودیوها اجازه داده اند تا بخش‌هایی از فیلم‌ را در توزیع جهانی، از جمله در بازار خاورمیانه حذف کنند. اخیراً دیزنی با اعتراض فعالان و کارکنان خود نسبت به آنچه که آنها به عنوان واکنش خاموش مدیرعامل «باب چاپک» در انتقاد علنی از قانون فلوریدا که مخالفان آن را لایحه «نگو همجنس‌گرا» نامیده‌اند، مواجه شده است.

فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس در اواخر ماه مارس لایحه‌ای را امضا کرد که آموزش گرایش جنسی و هویت جنسیتی در مهدکودک تا کلاس سوم را ممنوع می کند.

این بخش قبلاً از فیلم حذف شده بود اما پس از اعتراض کارکنان پیکسار به پاسخ دیزنی به لایحه فلوریدا دوباره بازسازی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه خوردن و آشامیدن را در سینماها ممنوع کرد

امارات دیگر فیلم‌های خارجی را در سالن‌های سینما سانسور نمی‌کند

نگاهی به سرمایه‌گذاری عظیم عربستان در صنعت سینما و مشوق‌ها برای جذب فیلمسازان بین‌المللی