قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان بیست ساله شد؛ چه کشورهایی این حق را به رسمیت شناخته‌اند؟

 Photo
Photo Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امروز ازدواج همجنسگرایان در ۲۸ کشور جهان قانونی شده است که البته بیشتر این کشورها یعنی ۱۶ کشور در اروپای غربی قرار دارند. در آسیا ازدواج همجنسگرایان تنها در جزیره تایوان و در آفریقا تنها در آفریقای جنوبی قانونی است.

آگهی

بیست سال پیش در چنین روزی، در اول آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی یعنی دقیقا در اولین روزی که هلند به عنوان اولین کشور جهان ازدواج همجنسگرایان را قانونی کرد، شهردار آمستردام مراسم ازدواج چهار زوج را در تالار شهر برگزار کرد.

او در حالی که شامپاین خود را به افتخار این مراسم می‌نوشید، خطاب به این زوج‌ها گفت: «امروز دو دلیل برای شادی وجود دارد. زیرا شما هم ازدواجتان و هم داشتن حق ازدواج را جشن می‌گیرد.»

امروز ازدواج همجنسگرایان در ۲۸ کشور جهان قانونی شده است که البته بیشتر این کشورها یعنی ۱۶ کشور در اروپای غربی قرار دارند. در آسیا ازدواج همجنسگرایان تنها در جزیره تایوان و در آفریقا تنها در آفریقای جنوبی قانونی است.

جسیکا استرن، مدیر اجرایی گروه دگرباشان جنسی موسوم به OutRight Action International می‌گوید: «اگر ۲۰ سال پیش به من می‌گفتید که روزی ازدواج همجنسگرایان در ۲۹ كشور محقق خواهد شد، باور نمی‌كردم.»

با این وجود او خاطرنشان می‌کند که جهان در مورد پذیرش دگرباشان جنسی همچنان بسیار دوقطبی است و هنوز در حدود ۷۰ كشورها همجنسگرایی جرم محسوب می‌شود.

مقاومت محافظه‌کاران در برابر ازدواج همجنسگرایان

مخالفت با ازدواج همجنسگرایان همچنان شدید است. در گواتمالا برخی از نمایندگان پارلمان طرحی را پیشنهاد داده‌اند تا ازدواج همجنسگرایان صریحا ممنوع شود.

در لهستان نیز آندره دودا، رئیس جمهور این کشور سال گذشته جنبش‌های حمایت از حقوق دگرباشان جنسی را «مضرتر از کمونیسم» معرفی کرد.

سوئیس نیز به زودی به هفدهمین کشور اروپای غربی تبدیل خواهد شد که قانون ازدواج همجنسگرایان را اجرا می‌کند. پارلمان این کشور قانونی شدن این نوع از ازدواج را در دسامبر گذشته تصویب کرد اما این قانون هنوز اجرایی نشده است و مخالفان در تلاشند با جمع آوری امضا، آن را از مسیر همه‌پرسی لغو کنند.

ازدواج همجنسگرایان در ایالات متحده، کانادا و کاستاریکا همچنین پنج کشور آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و اروگوئه در آمریکای جنوبی و در بسیاری از ناحیه‌های فدرالی مکزیک، همچنین در آنسوی آبها در نیوزیلند و استرالیا قانونی است.

ازدواج نه، اتحاد مدنی آری

در برخی از کشورها همچون ایتالیا، یونان و جمهوری چک در اروپا ازدواج همجنسگرایان هنوز قانونی نشده است اما دولت «اتحاد مدنی» برای زندگی مشترک زوج‌های همجنسگرا را به رسمیت شناخته است.

اگرچه در این کشورها بسیاری از حمایتهای قانونی که از زوج‌ها در چهارچوب «اتحاد مدنی» می‌شود مشابه حمایت از زوج‌های ازدواج کرده است، اما بسیاری از مدافعان حقوق دگرباشان جنسی، «اتحاد مدنی» را یک وضعیت رده دوم و تحقیرآمیز توصیف می‌کنند.

واتیکان، مقر کلیسای کاتولیک نیز مخالف ازدواج همجنسگرایان است و به تازگی اعلام کرد که «خدا امکان ندارد که گناه را برکت دهد.»

هلند؛ اولین کشور جهان

در هلند از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون بیش از ۱۸ هزار ازدواج همجنسگرایان به ثبت رسیده است که بر اساس آمارهای دولتی، حدود ۵۳ درصد از این ازدواج‌ها بین دو زن انجام شده است.

آمارها همچنین حاکی از آن است که هر ساله حدود ۴۰۰ ازدواج همجنسگرایان در این کشور نیز به جدایی منتهی می‌شود.

شهر آمستردام امسال در اول آوریل، مراسم ویژه‌ای را به مناسبت بیستمین سال آغاز ازدواج همجنسگرایان در این کشور برگزار می‌کند که البته به دلیل شیوع کرونا، این جشن بصورت آنلاین برگزار خواهد شد.

آمریکا؛ ۱۱ سال انتظار

در ایالات متحده آمریکا پس از انجام اولین ازدواج همجنسگرایان در سال ۲۰۰۴ میلادی در ماساچوست، ۱۱ سال طول کشید تا دادگاه عالی این کشور با صدور حکمی در سال ۲۰۱۵ میلادی ازدواج همجنسگرایان را در سراسر کشور قانونی اعلام کند.

بر اساس آمار موسسه ویلیامز، اندیشکده‌ای مستقر در دانشکده حقوق UCLA در شهر لس آنجلس آمریکا که متخصص تحقیقات در موضوعات مرتبط با دگرباشان جنسی است، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۱۳ هزار زوج متاهل همجنسگرا در ایالات متحده وجود داشته است.

حمایت افکار عمومی آمریکا از این نوع ازدواج نیز رو به افزایش است. پیش از این در سال ۲۰۰۴ میلادی تنها ۴۲ درصد از مردم آمریکا معتقدند بودند ازدواج افرادی از یک جنس باید قانونی شود و این عدد در سال گذشته میلادی به ۶۷ درصد افزایش یافته است.

آگهی

ازدواج همجنسگرایان در آسیا و آفریقا

  • در پارلمان تایلند لایحه زندگی مشترک همجنسگرایان در حال بررسی است.
  • در ژاپن برخی دولت‌های محلی موضوع «اتحاد مدنی» همجنسگرایان را به رسمیت می‌شناسند و اخیراً دادگاهی حکم داد که مطابق با قانون اساسی ازدواج همجنسگرایان باید مجاز باشد. فعالان حقوق همجنسگرایان امیدوارند که این حکم بتواند بر پرونده‌های دیگری که در دادگاهها در جریان است اثر بگذارد و تلاش‌های آنها برای متقاعد کردن پارلمان برای قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان را تقویت کند.
  • هندوستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، قانونی قدیمی مربوط به دوران استعمار که برای همجنسگرایان مجازات ۱۰ سال زندان تعیین کرده بود را لغو کرد و در حال حاضر برخی افراد مشهور در این کشور آزادانه در این باره که همجنسگرا هستند سخن می‌گویند. اما ازدواج همجنسگرایان همچنان غیرقانونی است و موقعیتی همچون «اتحاد مدنی» نیز از سوی دولت برای زوج‌های همجنسگرا به رسمیت شناخته نشده است.

اما در آفریقا، جایی که سنتهای مذهبی و فرهنگی غالباً مخالف همجنسگرایی است، به نظر می‌رسد که هیچ کشوری قصد ندارد به این زودی‌ها در این موضوع به آفریقای جنوبی بپیوندد. فرضیه مشابهی در مورد کشورهای منطقه خاورمیانه نیز حاکم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمعه شب خونین زوج همجنسگرا؛ دیپلمات آلمانی متهم به قتل: شوهرم زیاد مشروب می‌نوشید

پارلمان استرالیا ازدواج همجنسگرایان را تصویب کرد

کدام کشورها با پذیرش حق ازدواج همجنسگرایان فاصله دارند؟