اردوغان با تهدید گروه‌های کُرد: در طول مرز جنوبی خود با سوریه منطقه حائل ۳۰ کیلومتری ایجاد می‌کنیم

 نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)
نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) Copyright AFP
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهدید مجدد رجب طیب اردوغان به اقدام به عملیات نظامی در شمال سوریه و هدف قرار دادن آنچه وی «تروریست» کرد خواند.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر تهدید خود علیه گروه‌های کُرد در شمال سوریه را تکرار کرد و هدف از عملیات آتی نظامی کشورش را هدف قرار دادن کُردهای «تروریست» خواند.

آقای اردوغان گفت: « ما در گامی دیگر اقدام به ایجاد منطقه حائل امنیتی با عمق ۳۰ کیلومتر در طول مرز جنوبی خود با سوریه خواهیم نمود. تل رفعت و منبج را پاکسازی خواهیم کرد و گام به گام اقدامی مشابه را در دیگر مناطق به اجرا خواهیم گذاشت.»

بیش از یک هفته است که رئیس جمهور ترکیه تهدید به آغاز عملیاتی علیه نیروهای حزب کارگران کردستان در عمق خاک سوریه کرده است.

وی همچنین نیروهای یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه را که به زعم اردوغان زیرشاخه حزب کارگران کردستان است، هدف قرارداد.

وی گفت: «ما خواهیم دید چه کسی از عملیات امنیتی مشروع ترکیه در خاک سوریه دفاع خواهد کرد و چه کسی مقابل این حق مشروع خواهد ایستاد.»

نیروهای دموکراتیک سوریه نزدیک به یگان‌های مدافع خلق هشدار داد که اشغال شمال سوریه تلاش‌های این نیرو برای مقابله با داعش در شمال سوریه را به مخاطره خواهد انداخت.

فرهاد شامی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: « اس.دی.اف (نیروهای دموکراتیک سوریه ) مدتهاست که احتمال این حملات را می‌دهد.»

وی افزود: « در صورت حمله به ما، جنگ با داعش را متوقف خواهیم کرد و به اقدامات نظامی علیه اشغالگران ترکیه روی خواهیم آورد.»

اردوغان در آخر هفته گذشته گفته بود ترکیه در انتظار مجوز آمریکا برای آغاز عملیات نظامی نخواهد ماند.

واشنگتن هفته گذشته به ترکیه هشدار داد که از عملیات نظامی در شمال سوریه بپرهیزد چرا که چنین اقدامی باعث بی‌ثباتی منطقه شده و نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه را به خطر می اندازد.

اردوغان روز سه‌شنبه در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تاکید کرد قراردادی که سال ۲۰۱۹ میلادی میان دو کشور به امضا رسیده است اجازه ایجاد منطقه حائل امنیتی در طول خط مرزی ترکیه و سوریه را به این کشور می‌دهد.» وی افزود: « ایجاد این منطقه حائل برای ترکیه ضروری است.»

اردوغان همچنان بر مخالفت خود با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به دلیل آنچه وی آن را نرمش این دو کشور در مقابل شبه‌نظامیان کرد می‌خواند، اصرار می‌ورزد.  

تل رفعت و منبج دو شهر عمدتا کرد‌نشین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه هستند.

اشغال این دو شهر این اجازه را به اردوغان خواهد داد تا آنچه وی آن را «خط حائل امنیتی» می‌خواند ایجاد کند و پناهندگان سوری مقیم ترکیه را در شمال سوریه و در مناطق مورد نظر آنکارا اسکان دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات ترکیه علیه "پ ک ک" و همکاری برای مقابله با داعش

ادامه حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع داعش در سوریه و پ ک ک در عراق

اوجالان: 'پ ک ک' سلاح ها را زمین بگذارد