طالبان و افغانستان؛ مجریان مرد برای همبستگی با همکاران زن ماسک به صورت زدند

مجری مرد شبکه طلوع نیوز افغانستان که به نشانه همبستگی با همکاران زن خود ماسک به صورت زده است
مجری مرد شبکه طلوع نیوز افغانستان که به نشانه همبستگی با همکاران زن خود ماسک به صورت زده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خواستار لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان در زمینه حقوق بشر و آزادی زنان و دختران در افغانستان شد.

آگهی

طالبان به تازگی با صدور حکمی مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی در افغانستان را از حضور مقابل دوربین بدون پوشاندن صورت منع کرده است.

این اقدام با واکنش‌ منفی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شده است که روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خواستار لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان در زمینه حقوق بشر و آزادی زنان و دختران شد.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در این بیانیه نسبت به «کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و محدود کردن آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان» عمیقا ابراز نگرانی کردند.

Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
خاطره احمدی، مجری طلوع نیوز بدنبال فرمان طالبان صورت پوشانده استEbrahim Noroozi/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.

صدور حکم جنجالی پوشش صورت مجریان زن تلویزیون از جمله این محدودیت‌ها است که در رسانه‌های خارجی و میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در این راستا علاوه بر مجریان زن تلویزیون‌های افغانستان، همکاران مرد آنها نیز دست به اعتراض زده و با مجریان زن ابراز همبستگی کرده‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «واشینگتن اگزمینر» در گزارشی که به این موضوع اختصاص داده از همراهی چند مجری مرد در شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان با همکاران زن شاغل در این شبکه خبر داده است.

در این گزارش آمده است که چندین مجری مرد شبکه طلوع نیوز همسو با تلاش و کارزاری بزرگتر که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده به نشانه همبستگی با همکاران زن خود با زدن ماسک به صورت مقابل دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شدند.

یکی از این مجریان که نامی از وی برده نشده در گفتگو با نشریه گاردین گفته است: «وقتی دیدم همکارم ماسکی روی صورتش گذاشت و مقابل دوربین تلویزیون ظاهر شد، اشک ریختم. سپس تصمیم گرفتم خودم هم ماسک بزنم و اینگونه اعتراضم را نشان بدهم.»

یکی دیگر از مجریان به مشکلاتی که هنگام اجرا با داشتن ماسک به صورت با آن مواجه شده بود، اشاره کرد و گفت: «گویی یک نفر گلویم را سفت فشرده بود و نمی‌توانستم خوب صحبت کنم.»

گفته می‌شود مجریان زن تا کنون در سه برنامه مختلف تلویزیونی در افغانستان ضمن به جان خریدن احتمال کنار گذاشته شدن، از فرمان طالبان سرپیچی کرده و با چهره باز مقابل دوربین قرار گرفته‌اند.

یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اگر آنها (زنان) رعایت نکنند، ما در این خصوص با مدیران و سرپرستان مجریان تلویزیونی صحبت خواهیم کرد.».

وی همچنین تاکید کرده است: «هرکسی که تحت یک نظام و حکومت خاص زندگی می‌کند، باید از قوانین و دستورات آن نظام تبعیت کند، بنابراین باید این فرمان را اجرا کند.»

اما به گفته مجریان زن تلویزیون افغانستان این فرمان نوعی کارزار برای اعمال فشار غیرمستقیم برای حذف آنها از شبکه‌های تلویزیونی است.

یک خبرنگار و مجری تلویزیونی زن افغان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت: «آنها به طور غیرمستقیم به ما فشار می آورند تا جلوی اجرای ما را در تلویزیون بگیرند. چگونه می توانم اخبار را با دهان بسته بخوانم؟ حالا نمی دانم چه باید بکنم. به هر شکل باید کار کنم. من نان آور خانواده هستم.»

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز ۱۹ ماه جاری میلادی فرمانی را ابلاغ کرد که به موجب آن تمام مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی موظف خواهند بود از این پس هنگام اجرا صورت ( دهان و بینی) خود را بپوشانند.

امارت اسلامی یک روز پیش از ابلاغ این فرمان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را با این توجیه که «ضروری نیست» منحل کرده بود.

شورای عالی آشتی ملی، شورای امنیت ملی و کمیسیون نظارت بر مصوبات قانون اساسی کشور از جمله دیگر نهاد‌ها و اداراتی هستند طالبان از زمان به قدرت رسیدن تاکنون دست به انحلال آنها زده است.

انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آخرین تلاش طالبان برای محدود کردن حقوق شهروندان، به ویژه زنان، به دلایل سیاسی و مذهبی است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور رهبر طالبان در نشست روحانیون در کابل؛ رسانه‌های خبری اجازه تصویربرداری ندارند

طالبان دسترسی زنان به گواهینامه رانندگی را محدود می‌کند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد