طالبان و اجبار مجری‌های زن افغانستان به پوشاندن چهره؛ اتحادیه اروپا واکنش نشان داد

خاطره احمدی، مجری تلویزیون طلوع در حال خواندن اخبار با چهره پوشیده شده طبق دستور طالبان.
خاطره احمدی، مجری تلویزیون طلوع در حال خواندن اخبار با چهره پوشیده شده طبق دستور طالبان. Copyright AP Photo
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختصاصی یورونیوز فارسی؛ واکنش کمیسیون اروپا در کنفرانس خبری امروز به اجبار مجری‌های زن به پوشاندن چهره از سوی طالبان

آگهی

سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست‌گذاری امنیتی در کنفرانس خبری نیمروزی کمیسیون این اتحادیه، در رابطه با موضع اتحادیه در خصوص اجبار پوشاندن صورت مجریان زن تلویزیون افغانستان از سوی طالبان واکنش نشان داد. 

نبیلا مصرالی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز فارسی در رابطه با موضع کمیسیون اروپا در این خصوص گفت: «من تنها میتوانم تاکید دوباره‌ای بر موضع کمیسیون اروپا در رابطه با شرایط زنان به طور کل در افغانستان داشته باشم. ما از محدودیت‌های تحصیلی اعمال شده به دختران دانش‌آموز متاسف هستیم. و نگرانی والدین را از این موضوع درک میکنیم. ما همچنین نسبت به تصمیمات و محدودیت‌های اعمال شده اخیر توسط مقامات غیر‌رسمی طالبان در رابطه با زنان به طور کل بسیار متاسف‌ایم.»

در ادامه خانم نبیلا مصرالی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار یورونیوز مبنی بر نگرانی‌های جامعه مدنی افغانستان از شرایط حاضر و میزان جدیت اتحادیه اروپا در پیش شرط‌های خود یعنی رعایت مردم سالاری، حقوق بشر و حقوق زنان به عنوان شروط اولیه در مقابل طالبان گفت: «من نگرانی‌های شما را کاملا درک میکنم، ما گزارش‌های کاملی از شرایط زنان در افغانستان دریافت کرده‌ایم. هشدارها و گزارش‌هایی نگران کننده مبنی بر عدم رعایت تعهدات حقوق بشری از سوی طالبان که افغانستان در دهه‌های اخیر به آنها متعهد شده بود. 

وی در توضیح این تهدات گفت: «تعهداتی از جمله احترام به آزادی‌های بنیادی به دور از هرگونه تبعیض و آزادی برگزاری تظاهرات‌های مسالمت آمیز. اینگونه تعهدات باید رعایت شوند و زنان باید بتوانند به طور کامل در ارکان مختلف اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

در رابطه با مراودات ما با مقامات غیر رسمی افغانستان، طالبان که به آن اشاره کردید باید بگویم: ما از ابتدا رفتار طالبان در برخورد با تعهدات حقوق بشری دولت‌های پیشین را زیر نظر داشته و خواهیم داشته. تعهداتی از۵۰ سال پیش تا به امروز که دربرگیرنده تمام قطعنامه‌های شورای امنیت، حقوق بشر و آزادی‌‌های فردی مخصوصا برای زنان، دختران و اقلیت‌هاست.

مسلما همانطور که میدانید احترام به حقوق بشر، مخصوصا حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات از نکات اصلی و پیش شرط‌های اتحادیه اروپا حتی در پایین ترین سطح ارتباط با طالبان است. تاکید بر این موضوعات از اجلاس اسلوونی در دستور کار قرار گرفته و یکی از اصلی ترین نکاتی است که ما با تکیه بر آن ابعاد روابط خود با افغانستان را تنظیم میکنیم و هدف از این رویکرد حصول اطمینان از احترام دولت جدید افغانستان به حقوق زنان است.

ما تحولات را زیر نظر داریم، افغانی که تاکنون از افغانستان مخابره شده سازنده نیست و نگرانی مقامات اروپایی را به دنبال داشته. ما دقیقا در جهتی مخالف با رویکرد سازنده‌ای که در بیست سال گذشته تجربه کرده‌ایم در حال حرکت هستیم.

به هر روی این مواضع حقوق بشری مواضع مشخص اتحادیه اروپا برای هرگونه مراوده با دولت و مقامات غیر رسمی افغانستان است.»

موضوع پوشاندن چهره زنان مجری افغانستان در ادامه سیاستهای جدید طالبان و در راستای محدودیت‌های اعمال شده از سوی این گروه بر جامعه زنان در شرایطی خبرساز می‌شود که نگرانی‌های زنان و جامعه مدنی افغانستان از قوانین سخت‌گیرانه طالبان روز به روز و با تحکیم حاکمیت این گروه بیشتر و بیشتر می‌شود. 

اختناق سیاسی موجود و نشانه‌هایی از قبیل عدم مقاومت جدی در مقابل اینگونه تصمیمات طالبان حاکی از میزان جدیدت این گروه در اعمال این نوع از قوانین بنیادگرانه است، جدیتی که از نشانه‌های آن میتوان به هراس موجود در میان فعالان مدنی و زنان برابری خواه افغانستان در مقابله و شکل دهی کارزاری در تقابل با اینگونه تصمیمات طالبان اشاره کرد.  

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴۹۹ مهاجر «غیرقانونی» افغان از ترکیه اخراج شدند

سیزدهمین روز آتش‌سوزی‌؛ استمداد از چین برای نجات جنگل‌های نورستان

طالبان اداره فرودگاه‌های افغانستان را به امارات عربی متحده واگذار کرد