نخستین هواپیمای حامل شیر خشک در آمریکا به زمین نشست

محموله شیر خشک از طریق هواپیمای نظامی پنتاگون وارد آمریکا شد
محموله شیر خشک از طریق هواپیمای نظامی پنتاگون وارد آمریکا شد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ سفید می‌گوید هواپیمای حاوی نخستین محموله شیر خشک که از آلمان به سمت آمریکا پرواز کرده بود، در ایالت ایندیانا به زمین نشسته است.

آگهی

یک فروند هواپیمای باری نظامی حامل نخستین محموله شیر خشک از اروپا وارد آمریکا شد. این محموله که برای کمک به رفع کمبود بحرانی شیر خشک به ایالت متحده فرستاده شده، روز یکشنبه در ایالات ایندیانا فرود آمد. 

کمبود شیر خشک که دلایل متعددی چون مشکلات تولید و همچنین دشواری‌های زنجیره تامین باعث رخ دادن آن شده، والدین آمریکایی را برای تامین شیر خشک برای نوزادان با یک بحران اساسی رو به رو کرده است. 

تعطیلی کارخانه ابوت در ایالت میشیگان یکی دیگر از دلایل مهم پدید آمدن این وضعیت در آمریکا است. حالا و پس از بالا گرفتن بحران، کاخ سفید می‌گوید یک هواپیمای نظامی این کشور حامل بیش از ۷۰ هزار پوند شیر خشک در فرودگاه ایندیانا به زمین نشسته است. این پرواز از پایگاه نظامی آمریکا در رامستاین آلمان به سمت ایالات متحده پرواز کرده بود. 

کاخ سفید می‌گوید دومین محموله شیر خشک هم به زودی به آمریکا خواهد رسید. تام ویلساک، وزیر کشاورزی آمریکا در این خصوص می‌گوید: «این یک گام مهم است اما به هیچ وجه کافی نیست و قرار نیست کار ما همینجا به پایان برسد. همانطور که رئيس جمهوری به ما دستور داده به دنبال هر فرصتی برای افزایش عرضه شیر خشک خواهیم بود.» 

کمبود شیر خشک یک بحران اساسی را در آمریکا ایجاد کرده و جمهوری‌خواهان ضمن انتقاد از بایدن از دولت خواسته‌اند برای این منظور «بحران ملی» اعلام کند. 

دولت آمریکا برای سرعت بخشیدن به تولید شیر خشک و انجام پروازهای لازم به منظور واردات سریعتر این کالا از خارج، از قانون «تولید دفاعی» استفاده کرد. بایدن همچنین به وزارت دفاع دستور داد که از هواپیماهای خود برای وارد کردن شیر خشک از خارج به داخل آمریکا استفاده کند. عملیاتی که کاخ سفید آن‌ را «پرواز شیر خشک» نامیده است. 

با این حال هنوز اوضاع تحت کنترل نیست و اریک آدامز شهردار نیویورک روز یکشنبه برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر خشک، اعلام وضعیت اضطراری کرده‌ است. آدامز در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «این فرمان اجرایی اضطراری به ما کمک می‌کند تا با هر خرده‌فروشی که می‌خواهد از این بحران سوء استفاده کند و باعث افزایش قیمت این کالای ضروری شود، مقابله کنیم.» 

اخیرا ابوت، بزرگترین تامین‌کننده پودر شیر خشک در ایالات متحده، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عفونت باکتریایی در چهار نوزاد که محصولات این شرکت را مصرف کرده بودند، کارخانه خود در میشیگان را تعطیل کرد. مشکلات زنجیره تامین مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا هم از دیگر مشکلاتی است که به کمبود بیشتر این کالا منجر شده است. 

رابرت فورد، مدیر اجرایی شرکت ابوت، روز یکشنبه بابت کمبود رخ داده عذرخواهی کرد و قول داد که کارخانه این شرکت در هفته اول ژوئن بازگشایی شود. او همچنین گفت که ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا محصولات این شرکت به قفسه فروشگاه‌ها برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیر بز و شربت کارو به جای شیر خشک؛ آیا غذای خانگی برای تغذیه نوزاد مناسب است؟

تهدید علیه نان؛ «امنیت غذایی جهان در خطر است»

هشدار سازمان ملل نسبت به گرسنگی ۱۳ میلیون یمنی: کودکان برای غذا گدایی می‌کنند