تهدید علیه نان؛ «امنیت غذایی جهان در خطر است»

کشاورزان با کمباین خود در یک مزرعه در نزدیکی روستای تبیلیسکایا روسیه گندم درو می کنند.
کشاورزان با کمباین خود در یک مزرعه در نزدیکی روستای تبیلیسکایا روسیه گندم درو می کنند. Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در همین رابطه وزیر کشاورزی فرانسه با تصریح بر اینکه تجاوز نظامی به اوکراین امنیت غذایی جهان را به مخاطره انداخته، گفت باید هر کاری کرد تا از بوجود آمدن یک بحران مواد غذایی و خوراکی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده جلوگیری کرد.

آگهی

حمله نظامی روسیه به خاک همسایه خود نه تنها جان میلیون‌ها اوکراینی را به خطر انداخته که تهدیدی است بر امنیت غذایی اروپا، آفریقا و آسیا. کشاورزان اوکراینی زمین‌ها خود را رها کرده یا به جبهه‌های جنگ با روسیه پیوسته اند یا به فکر نجات جان خود و خانواده‌شان هستند.

بنادر به حالت تعطیل درآمده‌اند و صادرات غلات و حتی علوفه برای حیوانات عملا متوقف شده است. روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم گندم و جو جهان را تامین می کنند.

این در حالیست که بیم این وجود دارد که غلات و ارزن‌های روسیه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار بگیرند. هنوز این تصمیم گرفته نشده تاثیرش بر بازا‌رهای جهانی آشکار شده است. قیمت غلات نسبت به هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته و نگرانی‌ها نسبت به آینده را افزایش داده است. ادامه شرایط جنگی و اختلال در روند صادرات غلات از اوکراین، کشورهایی که به کشاورزی اوکراین وابسته هستند را به دردسر خواهد انداخت. آرنو پتی، مدیر شورای بین المللی غلات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر جنگ طولانی شود، کشور‌هایی که به صادرات گندم مقرون به صرفه از اوکراین متکی هستند، از ماه ژوییه با کمبود مواجه خواهند شد.»

AP Photo
نان سنتی مصریAP Photo

در همین رابطه وزیر کشاورزی فرانسه با تصریح بر اینکه تجاوز نظامی به اوکراین امنیت غذایی جهان را به مخاطره انداخته، گفت که «باید هر کاری کرد تا از بوجود آمدن یک بحران مواد غذایی و خوراکی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده جلوگیری شود.» ژولین دنورماندی تاکید کرد که کشورهای حوزه مدیترانه به گندم وارداتی از روسیه و اوکراین بشدت وابسته‌اند. این درحالیست که فرانسه نسبت به دیگر کشورهای حوزه مدیترانه کمتر به گندم وارداتی وابسته است. با این حال بحران ناشی از جنگ کنونی و بی ثباتی ناشی از آن، بی شک بر افزایش قیمت‌ها بویژه خوراک و علوفه دام تاثیر خواهد گذاشت. مسئله‌ای که لاجرم در قیمت گوشت و فراورده های لبنی خود را نشان خواهد داد و طبیعتا افزایش قیمت ها در دیگر حوزه ها را هم بدنبال خواهد داشت.

آقای دنورماندی همچنین خواستار افزایش تولیدات کشاورزی در سطح اتحادیه اروپا و استفاده بهینه از زمین‌های حاصلخیز قاره سبز شد.

این در حالیست که برخی کشورها نظیر قطر، مصر، قرقیزستان و رواندا تا ۸۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند. ترکیه هم حدود ۷۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. در همین حال لبنان ۹۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از اوکراین می خرد. چندین کشور دیگر آفریقایی هم از خریداران عمده غلات اوکراین هستند.

جنگ در اوکراین در حالی زنگ خطر کمبود شدید مواد غذایی و بحران جدیدی را در دنیا بوجود آورده که هنوز دو هفته از حمله روسیه به خاک اوکراین نگذشته، قیمت نفت و گاز به‌طرز کم سابقه‌ای در حال افزایش است. روز گذشته در بازارهای اروپایی قیمت هر مگاوات ساعت گاز رکورد زد و از مرز ۳۰۰ یورو گذشت. آلمان بعنوان اقتصاد برتر اتحادیه اروپا بشدت به گاز روسیه وابسته است. این میزان هر چند در مورد فرانسه پایین تر است، اما همچنان قطع گاز روسیه تبعات چشمگیر و آنی در پی خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین هواپیمای حامل شیر خشک در آمریکا به زمین نشست

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

افزایش تنش در روابط مسکو و پاریس؛ معاون دوما: همه سربازهای فرانسوی در اوکراین را می‌کشیم