بازداشت شماری از رانندگان در جریان اعتراضات کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران

Iran Daily Life
Iran Daily Life Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجمع کنندگان در واقع به یکی از بخشنامه‌های سازمان استخدامی کشور معترض بودند که در اردیبهشت ماه صادر شده و در تضاد با مصوبه شورای عالی کار است.

آگهی

رسانه‌های داخل ایران از بازداشت شماری از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر دادند که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت در اعتراض به عدم اجرای مصوبۀ شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درصدیِ دستمزدهایشان، دست از کار کشیده و مقابل دفتر مرکزی سازمان اتوبوسرانی تهران دست به تجمع زده بودند.

ایلنا به نقل از محسن باقری، رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نوشت: «در تجمع دیروز عصر مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی، تعدادی از رانندگان بازداشت شدند. در اعتراض امروز (۲۷ اردیبهشت) نیز تعدادی دیگر از رانندگان سامانه‌های ۴ و ۶ بازداشت شدند... امروز صبح یکی از اعضای شورای اسلامی کار نیز بازداشت شده بود که با پیگیری‌های وزارت کار و رانندگان ساعتی پیش آزاد شد.»

اعتراض این افراد، به نحوۀ محاسبه افزایش دستمزدشان در سال جدید بوده است.

به نوشتۀ ایلنا، تجمع کنندگان در واقع به یکی از بخشنامه‌های سازمان استخدامی کشور معترض بودند که در اردیبهشت ماه صادر شده و در تضاد با مصوبه شورای عالی کار است.

بر اساس این بخشنامه، دستمزد کارگرانِ نهادهای دولتی باید ۱۰ درصد افزایش یابد آنهم در حالیکه افزایش دستمزد همه کارگران مشمول قانون کار باید تابع تصمیمات شورای عالی کار باشد و شورایعالی کار حداقل دستمزد امسال را ۵۷ درصد افزایش داده است.

آقای باقری تاکید کرده است که «کارگران چیزی خارج از قانون نمی‌خواهند و خواستۀ آنها، افزایش قانونیِ دستمزد برابر با مصوبات شورایعالی کار است».

شعار علیه زاکانی

گزارش‌های رسانه‌های داخلی همچنین حاکی از آن است که معترضان در جریان تجمع روز دوشنبه شعارهایی را علیه علیرضا زاکانی، شهردار تهران سر دادند و او را «بی‌لیاقت» خوانده و خواستار استعفایش شده‌اند.

علیرضا زاکانی نیز در میان معترضان حاضر شده و اطمینان داده است که کمیته‌ای در حال بررسی امکان افزایش دستمزدهای آنان است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، او درباره افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها گفته است: «دولت در مورد خودش و شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌ها، ضریب ۱۰ درصد را مشخص کرده اما در مورد نهادهای عمومی که شهرداری هم یکی از آنهاست، هنوز تصمیمی گرفته نشده است و این تصمیم به یک کمیته ۶ نفره واگذار کرده و قبل از مصوبه قانونی کمیته ۶ نفره هیچ تصمیمی در این زمینه نمی‌توان گرفت.»

پس از سخنرانی او، شماری از معترضان محل را ترک کردند و عده‌ای دیگر همچنان به اعتراضات ادامه دادند که تجمع آنها با دخالت نیروهای پلیس پایان یافت.

اعتراضات رانندگان اتوبوس در تهران در حالی برگزار شد که از هفتۀ گذشته اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در جریان است. اعتراض‌ها که عمدتا از استان‌های جنوبی و غربی آغاز شد، به تدریج به دیگر نقاط کشور از جمله شهرهای استان‌های خراسان، گیلان، فارس، اصفهان و لرستان و چهارمحال و بختیاری گسترش یافت.

تا کنون کشته شدن دست‌کم ۱ نفر در جریان این تظاهرات از سوی مقامات تایید شده و حکومت ایران نیز با هدف مهار این اعتراضات و ممانعت از اطلاع رسانی دربارۀ آنها، ایجاد اختلالات گسترده در شبکه اینترنت را از سر گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش خبرگزاری فرانسه از گرانی در ایران؛ «قصابم ولی هفته‌هاست که دیگه گوشت نمی‌خورم»

نخستین تغییر در کابینه ابراهیم رئیسی پیش از یکسالگی؛ وزیر کار استعفا کرد

گزارش اختلال اینترنتی همزمان با تایید کشته شدن یک نفر در ناآرامی های ایران